خبرگزاری کار ایران

اتمام عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه برای شروع عملیات حفاری خط ۱۰ مترو

اتمام عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه برای شروع عملیات حفاری خط ۱۰ مترو
کد خبر : ۱۳۹۱۲۹۰

به دنبال اتمام قریب‌الوقوع عملیات مونتاژ دستگاه حفار مکانیزه و آماده‌ شدن نخستین جبهه حفاری در کارگاه دریاچه شهدای خلیج فارس، احداث تونل‌های فاز نخست پروژه خط ۱۰ متروی تهران به‌زودی وارد مرحله اجرایی می‌شود. البته طبق روال معمول، پس از مونتاژ کامل دستگاه‌های این‌چنینی، یک تا دو هفته تست صحت عملکرد دستگاه انجام می‌شود و در صورت تایید مسئولان فنی مربوطه، عملیات حفاری رسما شروع خواهد شد.

به گزارش ایلنا، خط ۱۰ متروی تهران به طول تقریبی ۴۵ کیلومتر، شامل ۳۳ ایستگاه بوده که از ایستگاه وردآورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵) در منتهی الیه غربی خود آغاز می‌شود و تا فلکه سوم تهرانپارس (ایستگاه تبادلی با خط ۴) در شرق پایتخت ادامه خواهد یافت. فاز نخست پروژه ساخت این خط به طول ۲۰ کیلومتر از منطقه سعادت‌آباد (میدان کتاب) تا وردآورد اجرا خواهد شد.

برای این منظور قرار است ۳ دستگاه TBM (دستگاه حفار مکانیزه) به خدمت گرفته شود که دو دستگاه در خلاف جهت یکدیگر از کارگاه میدان دریاچه شهدای خلیج فارس و یک دستگاه از کارگاه جنت‌آباد (به سمت شرق) عملیات احداث تونل و مسیر فاز نخست خط ۱۰ را به انجام خواهند رساند؛ البته شفت ورود دستگاه حفار مکانیزه در کارگاه جنت آباد در مراحل اولیه حفاری قرار دارد.

براساس اعلام روابط‌عمومی و اموربین الملل شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، پیش‌بینی می‌شود اولین دستگاه حفار مکانیزه که یک صد متر طول و هزار تن وزن دارد، از نیمه دوم شهریور ماه عملیات حفاری تونل‌های اصلی در بخش غربی پروژه را آغاز کند. این دستگاه در شرایط مناسب پشتیبانی و اجرایی یعنی زمانی که مصالح لازم (سیمان و آرماتور) به میزان کافی موجود بوده و به دلیل نقص فنی یا موارد تعمیراتی متوقف نشود، روزانه قادر به حفاری و ساخت ۱۵ متر تونل است.

به تعبیر بهتر با راه‌اندازی ۳ دستگاه حفار مکانیزه و تامین مصالح مورد نیاز، اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای در کارکرد این دستگاه‌ها پیش نیاید، امکان احداث فاز نخست خط ۱۰ متروی تهران ظرف مدت زمان ۳ سال وجود خواهد داشت و این امر باعث می‌شود سرعت پروژه از برنامه زمان‌بندی آن سبقت بگیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز