خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد؛

توضیح مدیرعامل مترو درباره علت حذف قطارهای تندرو از خط ۵ از اول شهریور

توضیح مدیرعامل مترو درباره علت حذف قطارهای تندرو از خط ۵ از اول شهریور
کد خبر : ۱۳۸۹۴۳۲

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه درباره علت خروج قطارهای تندرو از مدار فعالیت خط ۵ از ابتدای شهریور ۱۴۰۲ توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود درستی در نشست خبری امروز خود ضمن تایید خروج قطارهای تندرو از مدار فعالیت خط ۵ از ابتدای شهریورماه گفت: تفاوت زمان طب مسیر بین مبدا و مقصد در خط ۵ بین قطارهای تندرو و عادی ۱۲ دقیقه است و منصفانه این است که ۱۲ دقیقه در ۴۰ کیلومتر مسیر خیلی تاثیرگذار نیست، بخصوص برای مسافری که اول صبح از خانه بیرون می‌زند و می‌تواند ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برنامه روزمره خروج از منزل خود را جابه‌جا کند.

وی افزود: در برنامه‌ریزی روزانه شهروندان این ۱۲ دقیقه نقش منفی زیادی ندارد، ولی قبول داریم که بعد روانی حذف قطارهای تندرو و استفاده از قطارهای عادی برای برخی مسافران حرفه‌ای زیاد است. از این دسته از مسافران مترو تقاضا داریم که برنامه روزمره خودشان را از اول شهریور با برنامه‌ریزی ما تطبیق دهند، زیرا ما دلایل محکمی برای خروج قطارهای تندرو است. 

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: کاهش زمان انتظار مسافر روی سکو از جمله دلایل جمع شدن قطارهای تندرو از خط ۵ مترو است. سرفاصله قطارهای تندرو و کندرو ۲۰ دقیقه است، ولی با این اقدام سرفاصله تمام قطارها یک‌دست به ۱۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که اکنون هم در وسط روز قطارهای تندرو فعالیتی ندارند و فقط در برخی ساعات صبح و بعد از ظهر شاهد فعالیت این قطارها هستیم.

درستی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل دوم ما برای خروج قطارهای تندرو از مدار فعالیت، این است که به دلیل سوار شدن بیش از حد جمعیت در این قطارها، همواره شاهد ازدحام زیادی در قطارهای تندرو هستیم، آن هم در شرایطی که قطارهای عادی معمولا با کمتر از نصف ظرفیت خود حرکت می‌کنند.‌ به همین دلیل، برای متعادل‌سازی تعداد مسافران قطارهای خط ۵ و برای این که فشار کمتری به ناوگان این خط وارد شود، این تصمیم را اتخاذ کردیم. 

وی در ادامه گفت: دلیل سوم ما برای خروج قطارهای تندرو از خط ۵ مترو این است که به واسطه تعداد بیشتر مسافران در قطارهای تندرو، وزن این قطارها از حد معمول بیشتر است و حرکت و بخصوص ترمز کردن آنها، فشار زیادی را روی سوزن ریل‌ها وارد می‌کند. بنابراین براساس ملاحظات فنی تصمیم گرفتیم حرکت‌ها این قطارها را لغو کنیم.

درستی همچنین اظهار داشت: سعی ما این است که بتوانیم زمان سفر قطارهای عادی را به قطارهای تندرو نزدیک کنیم و کاری کنیم که این قطارها بین ۵۰ تا ۵۲ دقیقه از مبدا به مقصد برسند که اگر این اتفاق بیفتد، فاصله بین طی مسیر قطارهای عادی و قطارهای تندروی کنونی تنها ۶ دقیقه خواهد شد، ولی مسافران با ایمنی و راحتی بیشتری مسیر تهران تا کرج را طی خواهند کرد. 

خاموشی پله برقی ۷ ایستگاه مترو با هدف اورهال اساسی  

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو همچنین در پاسخ به پرسشی درباره خرابی پله‌برقی‌ها توضیح داد: حادثه‌ای که برای پله‌برقی ایستگاه شهید بهشتی رخ داد، ما را نسبت به موضوع اورهال این پله‌ها حساس‌تر کرد و به این نتیجه رساند که باید در رویه خود در این زمینه بازنگری کنیم.

درستی افزود: پس از این حادثه، به این نتیجه رسیدیم که اگر روش‌های معمول تعمیر پله‌برقی‌ها جواب می‌داد، شاید این اتفاق نمی‌افتاد. بنابراین به این سمت رفتیم که فرآیند تعمیر را بازنگری کنیم و در همین راستا برای تعمیرات جدی بسیاری از پله‌برقی ها برنامه‌ریزی کردیم و اکنون هم برخی پله‌ها را عامدانه و برای اورهال اساسی خاموش کرده‌ایم. 

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر ۷ پله‌برقی مترو با هدف اورهال اساسی خاموش است که این پله‌ها در ایستگاه‌های میدان آزادی، شهرک شریعتی، صیاد شیرازی، زمزم، امام حسین (ع) و شهید بهشتی قرار دارند. همچنین یک پله‌برقی نیز در ایستگاه تجریش برای تعمیر اساسی ۴۰ روز است که خاموش است. تلاش ما این است که برای اول مهر هیچ پله‌برقی خاموشی نداشته باشیم.

برنامه‌ریزی برای استفاده رایگان دانش‌آموزان از مترو در مهرماه 

درستی همچنین به برنامه‌ریزی شهرداری تهران برای استفاده رایگان دانش‌آموزان از مترو در مهرماه اشاره کرد و گفت: از سازمان فاوای شهرداری خواسته‌ایم که امکان جدا کردن کارت دانش‌آموزان و دانشجویان و اقشار خاص را بررسی کند. شدنی است اما آیا این که فاوا در تنگنای زمانی تا اول مهر بتواند کار را پیش ببرد، یک دغدغه ما است و دومین دغدغه این است که خیلی از دانش‌آموزان کارتشان را به دیگر افراد خانواده می‌دهند، ولی هدف ما این است که مترو در مهرماه برای خود دانش‌آموزان رایگان شود و نه دیگران.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: فعلا تصمیم ما این است که همکاران ما نظارت کنند که دانش‌آموزان در مهرماه به صورت رایگان از گیت رد شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری پیشنهاد داده است که اگر شناورسازی زمان فعالیت مدارس و دانشگاه‌ها پذیرفته شود، برنامه‌هایی برای ارزان کردن حمل‌ونقل عمومی در مهرماه برای عموم مردم داشته باشیم. تا امروز این پیشنهاد پذیرفته نشده است، اما رایگان کردن مترو برای دانش‌آموزان در مهرماه حتما انجام می‌شود. 

با بساط‌گستری در ایستگاه‌های مترو مخالفیم 

درستی با بیان این که با بساط‌گستری در ایستگاه‌های مترو مخالفیم، ولی با دستفروشی که برای دیگران مزاحمتی ندارد و سد معبر نکرده است، طبق قانون نمی‌توان برخورد کرد، اظهار داشت: شرایط امروز جامعه به گونه‌ای است که مترو مانند برخی از دیگر نقاط شهر به بستری برای برخی ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله تکدی‌گری، دستفروشی و بساط‌گستری تبدیل شده است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه ادامه داد: امروز قانون دستفروشی را جرم نمی‌داند، ولی اگر یک دستفروش برای کسی مزاحمت ایجاد کند، می‌توان با او برخورد کرد. تلاش می‌کنیم که در هیچ‌کدام از ایستگاه‌های مترو بساط‌گستری اتفاق نیفتد، ولی تعداد نیروهای انسانی ما برای تحقق این هدف کافی نیست. 

وی در پایان تصریح کرد: قانون فعلی این است که اجازه بساط‌گستری در ایستگاه‌های مترو را ندهیم، اما با دستفروشی که مزاحمتی برای مردم ایجاد نمی‌کند، نمی‌توان برخوردی انجام داد؛ اگرچه شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر در حال طراحی سامانه‌ای برای ساماندهی تمام دستفروشان تهران است که دستفروشان مترو نیز در قالب همان طرح ساماندهی خواهند شد. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز