خبرگزاری کار ایران

معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر در اعتلای رفاه جامعه بشری اثرگذار باشند/ تحولات رشته‌‌های دانشگاهی تابستان به سرانجام می‌رسد

فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های برتر در اعتلای رفاه جامعه بشری اثرگذار باشند/ تحولات رشته‌‌های دانشگاهی تابستان به سرانجام می‌رسد
کد خبر : ۱۳۶۴۸۵۹

معاون آموزشی دانشگاه تهران با بیان اینکه عدد دقیقی از تعداد رشته‌هایی که قرار است متحول شوند، اعلام خواهد شد، گفت: نتیجه این کار در دستور کار تابستان دانشگاه تهران قرار دارد و تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید، این آمار را اعلام می‌کنیم.

«محمود کمره ای» معاون آموزشی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تحولات آموزشی دانشگاه تهران در جریان آمایش دانشگاهی بیان کرد: ما در راستای ایجاد تحول در برنامه‌های آموزشی دانشگاه تهران، موارد مختلفی را مد نظر داریم که یکی از این موارد، کاربردی‌، مهارتی و حرفه‌‌‌ای‌تر شدن آموزش است. البته این اتفاق در بخش‌های مشخصی رخ می‌دهد نه در همه رشته‌ها و زمینه‌ها یعنی در بخش‌هایی که امکان‌پذیر است، اقدامات تحولاتی صورت می‌گیرد. 

کمره‌ای ادامه داد: در مورد برخی رشته‌ها نیز شاید امروز دیگر نیاز به احداث یا وجودشان، آن هم به مدت طولانی، مثلا ۳۰ تا ۴۰ سال احساس نشود و اصلا ممکن است نیاز کشور بعد از دوره‌ای برطرف شده باشد. بنابراین در این فکر هستیم که برای برخی موضوعات مورد نیاز کشور، به صورت برنامه‌ریزی شده رشته‌هایی را در نظر بگیریم که دانشکده‌های مرتبط برای چند دوره در آن رشته‌ها دانشجو پذیرش کنند و هر وقت نیاز کشور به آن رشته‌ها و تخصص‌ها برطرف شد، می‌توانیم برنامه مذکور را متوقف کنیم و برنامه‌ای جدید و متناسب با نیاز روز کشور را پیش ببریم. 

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حرفه‌ای شدن آموزش و تربیت نیروی انسانی متخصص با بهره‌گیری از برنامه‌های کوتاه مدت‌ میسر است، گفت: آموزش رشته‌هایی برای دوره‌ای مشخص به نسبت به رشته‌هایی که مثلا ۴۰ سال در کشور تکرار شده اند، در طرح‌های آمایشی مدنظر است. ما همیشه دنبال ارتقای کیفیت آموزش بیش از پیش هستیم. کیفیت برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد و تلاش می‌کنیم با کمک مرکز ارزیابی کیفیت و تحول آموزشی دانشگاه، وضعیت آموزش را چه به لحاظ شکلی چه به لحاظ محتوایی رصد کنیم. در این ارزیابی، نو بودن سیلابس‌ها و مطالب درسی و روش‌های مختلف یاددهی و یادگیری که اساتید باید به آن توجه داشته باشند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

کمره‌ای در ادامه عنوان کرد: نحوه ارزیابی و سنجش میزان یادگیری دانشجویان نیز از مواردی است که باید در این ارزیابی‌ها بررسی شود. در واقع فرایند ورود دانشجویان به دانشگاه، ارزیابی و نحوه آموزش و تدریس تا برون‌داد و فارغ التحصیلی این دانشجویان از جمله موضوعات مورد توجه در تحولات پیش روست. 

معاون دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه فارغ التحصیلان دانشگاه تهران همیشه درخشان بوده‌اند، بیان کرد: دانش آموختگان ما نه تنها در زندگی خود و خانواده‌شان بلکه در ارتقای جایگاه علمی ایران موثر بوده‌اند و ما امیدواریم دین خود را به کشور ادا کنند و موجب ارتقای زیست و زندگی هم وطنان شوند. البته ما تنها به این موضوعات فکر نمی‌کنیم، بلکه معتقدیم فارغ التحصیلان دانشگاه‌های برتر کشور، باید در اعتلای رفاه جامعه بشری اثرگذار باشند. 

کمره‌ای در پاسخ به این سوال که آیا به فهرست رشته‌هایی که قرار است دچار تحولات شوند، تهیه شده است، بیان کرد: اینکه به عدد دقیقی از تعداد رشته‌هایی که قرار است متحول شوند برسیم و نام رشته‌ها را ذکر کنیم، در دستور کار تابستان دانشگاه تهران قرار دارد و تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید، این آمار را اعلام می‌کنیم. 

استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در خصوص رصد کشورهای خارجی و شرایط روز آن‌ها، در تحولاتی که قرار است در رشته‌های تحصیلی ایجاد شود، اظهار کرد: ما هر تصمیمی که در آموزش می‌گیریم، قطعا مبتنی بر مطالعه‌ای تطبیقی است؛ همیشه در چنین اقدامات مهمی دانشگاه‌های کشور و خارج از کشور را بررسی می‌کنیم. البته مطالعه تطبیقی برای ما هرگز به معنای کپی کردن و عملکرد مشابه به الگوهای خارجی نیست بلکه ما شرایط دانشگاه‌های خارجی را بررسی می‌کنیم، تفاوت‌های بین آن کشورها با خودمان را مد نظر قرار می‌دهیم سپس رشته‌های خاصی که جزو اهداف قرار می‌گیرد را با توجه به امکانات خودمان، محتوا را بومی‌سازی کرده و در دانشگاه تهران آموزش می‌دهیم. 

کمره‌ای در ادامه تصریح کرد: دانشگاه تهران در سال گذشته سه دانشکده جدید ایجاد کرده است؛ دانشکده گردشگری، حکمرانی و تجارت و مالیه. همچنین برخی دانشکده‌های ما به دانشکدگان تبدیل شدند و در برگیرنده چند دانشکده هستند. طبیعتا این دانشکده‌ها و دانشکدگان رشته‌های جدیدی را می‌طلبیدند که باید ایجاد می‌شد و این اتفاق هم افتاد. استادانی را به عنوان هیات علمی جذب کردیم و همین را را ادامه خواهیم داد. 

او افزود: ضمن اینکه به پردیس‌های مناطق آزاد نیز دو پردیس به مجموع سه پردیس دانشگاه تهران افزوده شد؛ پردیس‌های کاسپین، خلیج فارس و قشم. در حال حاضر ما ۵ پردیس داریم که وظایف آن‌ها تربیت نیروهایی است که با اهداف پردیس‌ها تطابق می‌کنند. به طور کلی روزی نیست که در دانشگاه تهران تحول پژوهشی و آموزشی جدیدی اتفاق نیفتد. گاهی فرصت نمی‌شود که برخی از تحولات تازه دانشگاه را اطلاع‌رسانی کنیم و صبر می‌کنیم تا با تکمیل طرح‌ها، اخبار آن را اعلام کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز