خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

درخواست از دادستانی برای راه‌اندازی شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات امتحانی

درخواست از دادستانی برای راه‌اندازی شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات امتحانی
کد خبر : ۱۳۵۷۵۱۴

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: طبق قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون، پیش بینی‌های پیشگیرانه ایجاد شده و با هر نوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود. اگر فرد وسیله غیرمجازی در آزمون همراه داشته باشد، صرف همراه داشتن وسیله، موجب محرومیت او از آزمون می‌شود. همچنین اگر از وسیله تقلب استفاده یا اقدام به انتشار سوالات کند، طبق بند ب ماده ۵ آیین رسیدگی به تخلفات آزمون از یک تا ده سال از شرکت در آزمون محروم می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با موضوع «فرایند برگزاری امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۲» صبح امروز ۲۴ اردیبهشت ماه در سالن اجتماعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

«محسن زارعی» رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برگزاری آزمون استاندارد و امن بیان کرد: طبق مصوبات ۸۴۳ و ۸۵۵ و ۸۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی سهم سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۴۰ درصد و تا ۱۴۰۵ به ۶۰ درصد خواهد رسید.

زارعی ادامه داد: این مصوبه جدید کنکوری می‌تواند فرصت طلایی برای آموزش و پرورش باشد تا تمرکز دانش آموزان به کلاس درس برگردد و مرجعیت معلم احیا شودسابق بر این آزمون نهایی وجود داشته اما آزمون نهایی با اجرای مصوبه جدید کنکوری جنبه رقابتی هم پیدا می‌کند و در طرح سوال و برگزاری آزمون باید عدالت آموزشی در نظر باشد.

او افزود: راه اندازی بانک سوال اولین کاری بود که ما کردیم؛ این بانک سوالات در اختیار دبیران قرار گرفته و همه دبیران امکان طرح سوال دارند. دو بار غربالگری هم روی سوالات طراحی شده انجام می‌شود. بعد بانک سوالات در اختیار طراحان اصلی قرار می‌گیرد. در نهایت خبرگان آموزشی و افراد امین که مسلط به تدریس و آزمون و دروس هستند، شناسایی و به کار گرفته می‌شوند. همچنین طراحی آزمون در فضای قرنطینه انجام می‌شود و از سال ۱۴۰۱ این اتفاق افتاده و در آزمون‌های داخل و خارج از کشور همینطور خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت صلاحیت مراقبین و طراحان سوالات آزمون تاکید کرد: ما چالشی در این خصوص نداشتیم که سوالات از طریق طراحان سوالات لو برود، ولی باز هم طراحان مورد توجه و نظر ما هستند و سوالات نیز رمزگذاری شده است. به هیچ عنوان لو رفتن سوالات رخ نمی‌دهد و هرکسی ادعایی دارد ما پاسخگو هستیم و من اطمینان می‌دهم به هیچ عنوان امکان لو رفتن سوالات وجود ندارد.

زارعی با اشاره به اینکه در تصحیح دستی سوالات خطاهایی انسانی ممکن است وجود داشته باشد، گفت: راه حل این مشکل تصحیح الکترونیک سوالات است.

او ادامه داد: سه نوبت راهنمای تصحیح به مصححین داده می‌شود و دبیرخانه‌های راهبری نظرات خود را ارائه می‌کنند و نسخه‌های بعدی راهنمای مصححین روی نسخه ابتدایی ارائه می‌شود و اگر نکته‌ای بود مبنای عمل قرار می‌گیرد. مصححین باید در آن درس بخصوص تدریس کنند و صلاحیت داشته باشند. همه دبیران در تصحیح الکترونیکی امسال شرکت دارند و جمع برگه‌ها و نمره‌ها را سامانه انجام می‌دهد و اعلام نتیجه نیز سامانه‌ای خواهد بود.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: ما برای تک تک داوطلبان آزمون سراسری سابقه تحصیلی ساختیم و کد یکتا صادر شد و بر اساس کد شناسه صادر شده، سوابق همه افراد را به سازمان سنجش ارائه می‌کنیم و نمرات افراد بعد از آزمون‌های مدارس به صورت تراز شده به سنجش فرستاده می‌شود.

زارعی یادآور شد: فارع التحصیلان ۸۵ به قبل و کسانی که سابقه نداشتند بر اساس شیوه نامه ترمیم نمره توانستند در چند نوبت و در محل سکونت خود سابقه بسازند و ترمیم نمره کنند.برخی شکایت داشتند که وقتی سابقه می‌ساختند نمی‌دانستند ترمیم نمره وجود دارد که به آن‌ها نیز فرصت ترمیم دادیم و کسانی که قبلا ترمیم نمره داشتند نیز مجدد فرصت ترمیم در دی ماه و خرداد ماه داشتند.

او در ادامه اضافه کرد: افرادی که دانش آموز نظری هستند و می‌خواهند در رشته غیرمتناظر خود کنکور بدهند، فرصتی برای آن‌ها ایجاد کردیم تا در آزمون نهایی رشته مورد نظر شرکت کنند تا سابقه بسازند و اگر امتحانات رشته خودشان با رشته غیرمتناظری که می‌خواهند کنکورش را بدهند تداخل داشت می‌توانند در شهریور آزمون‌های رشته خود را بدهند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش اظهار کرد: شورای تامین استاندارد موظف به مشارکت با دستگاه‌های امنیتی برای ایجاد امنیت در اجرای آزمون شده اند. تمام حوزه‌های اجرای آزمون مجهز به دوربین مداربسته می‌شوند و شده اند. تمام حوزه‌های تصحیح به اسکنرهای پرسرعت تجهیز شده اند. همچنین راکت‌های سیگنال‌یاب و دستگاه‌های موبایل‌یاب در همه حوزه‌ها وجود دارد و توصیه می‌کنیم داوطلبان آزمون‌های نهایی که سوالاتش تشریحی است و امکان ارسال جواب سوالات ممکن نیست و در فضایی که دوربین و سیگنال‌یاب دارد، فریب شبکه‌های تقلب را نخورند.

زارعی ادامه داد: ما از این به بعد برگه‌های مشکوک را مورد بازبینی قرار می‌دهیم و طبق قانون رسیدگی به تخلفات در آزمون پیش بینی‌های پیشگیرانه ایجاد شده و با هر نوع تخلفی با شدت برخورد می‌شود و از دادستانی نیز خواسته شده شعبه ویژه برای رسیدگی به تخلفات آزمون‌ها ایجاد شود.

او افزود: اگر فرد وسیله غیرمجازی در آزمون همراه داشته باشد، صرف همراه داشتن وسیله، موجب محرومیت او از آزمون می‌شود. همچنین اگر از وسیله تقلب استفاده یا اقدام به انتشار سوالات کند، طبق بند ب ماده ۵ آیین رسیدگی به تخلفات آزمون از یک تا ده سال از شرکت در آزمون محروم می‌شوند.

او با اشاره به مفهومی شدن سوالات آزمون نهایی بیان کرد: از سوالات پرتکرار پرهیز می‌شود تا از حافظه محوری محض جلوگیری شود. همچنین طراحی سوالات با درجه و سختی و پیچیدگی بالا برای دانش آموزان سرآمد و شناسایی و سنجش آن‌ها نیز مد نظر ماست.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در مورد قطع اینترنت در زمان برگزاری آزمون نهایی بیان کرد: تهیه اینترنت پایدار و پرسرعت و محدودسازی اینترنت در دستور کار بود که در حال بررسی است. ما پیشنهاد دادیم اینترانت داخلی وصل باشد و فقط اینترنت بین الملل در یازده روز امتحانات نهایی آن هم در ساعت برگزاری آزمون قطع شود. یعنی اینترنت داخلی برای امورات داخل کشور قطع نشود و فقط اینترنت بین المللی در ساعت آزمون قطع شود.

او در ادامه درباره موارد تخلفات ثبت و شناسایی شده در نوبت قبلی آزمون نهایی اظهار کرد: در آزمون دی ماه ۹ مورد کشف انتشار سوالات داشتیم و بقیه تخلفات همراه داشتن جزوه و وسیله تقلب بود که مطابق مصوبه ۶۳۰ برخورد شده بود و همراه داشتن وسیله موجب محرومیت داوطلب از همان یک آزمون می شد و در آزمون نوبت خرداد ماه هیأت بدوی رسیدگی به تخلفات تشکیل شده و در معاونت متوسطه به آن رسیدگی می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز