خبرگزاری کار ایران

آموزش ۶ مهارت مهم در دانشگاه فرهنگیان/ محتوای آموزشی دانشجومعلمان تغییر می‌کند

آموزش ۶ مهارت مهم در دانشگاه فرهنگیان/ محتوای آموزشی دانشجومعلمان تغییر می‌کند
کد خبر : ۱۳۰۹۶۳۶

وزیر آموزش و پرورش گفت: به دنبال تغییر محتوای آموزشی برای تربیت معلمان متناسب با نیاز امروز جامعه هستیم و در این راستا گزینش دانشجو معلمان را دقیق‌تر پیگیری می‌کنیم و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه برای ورود به شغل معلمی باید ۶ مهارت مهم را فرا بگیرند.

به گزارش ایلنا، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان لرستان با اشاره به تلاش‌های استعمار و غرب برای انحراف از آموزش دانامحور و دانش پایه، به آموزش حافظه محور و بی‌پایه اشاره کرد و گفت: به رغم تمام دسیسه‌ها، توطئه‌ها و تحریم‌ها، دانش‌آموزان ما در فناوری‌های جدید در قله‌های رفیع هستند و لازم است، دستاوردهای آنان به خوبی بیان شود.

وی با بیان اینکه باید به دانش‌آموزان فرصت تحقیق و پژوهش بیشتر داده شود و آنان را باید به این مسیر هدایت کنیم، اظهار کرد: اگر زمینه و بستر را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم و به آنها توجه ویژه داشته باشیم، از نظر علمی پیشرفت کرده و استعدادهای آنها شکوفا خواهد شد.

نوری، مردمی‌سازی آموزش و پرورش را یکی از برنامه‌های مهم آموزش و پرورش دانست و افزود: باید از ظرفیت خانواده‌ها در کنار دانش‌آموزان به بهترین شکل استفاده کنیم و با هم‌گرایی و هم‌افزایی در راستای تعلیم و تربیت آینده سازان کشور بهره ببریم.

وزیر آموزش و پرورش توجه به دانشگاه فرهنگیان را برای تبدیل به یک دانشگاه جامع تعلیم و تربیت مهم دانست و افزود: در سال اخیر مشکل کمبود فضای این دانشگاه را با اختصاص۴۰۰ هزار متر مربع فضا در سراسر کشور توانستیم کاهش دهیم و هم اکنون به دنبال تغییر محتوای آموزشی برای تربیت معلمان متناسب با نیاز امروز جامعه هستیم و در این راستا گزینش دانشجو معلمان را دقیق‌تر پیگیری می‌کنیم و فارغ التحصیلان این دانشگاه برای ورود به شغل معلمی باید ۶ مهارت مهم را فرا بگیرند.

وی تصریح کرد: تاکنون یک هزار و سیصد عضو هیأت علمی در دانشگاه فرهنگیان جذب کرده‌ایم که از این تعداد هزار نفر از دکتر معلم‌های آموزش و پرورش بوده‌اند که تجربه خوبی هم در این حوزه دارند.

نوری، حضور دانش آموزان در اردوهای راهیان پیشرفت، مراکز علمی، صنعتی و تخصصی و حضور نخبگان و فرهیختگان را در مدارس برای تعامل و هم‌افزایی با مدرسه و دانش‌آموزان مهم عنوان کرد و گفت: باید از این فرصت‌ها برای آموزش و تربیت دانش‌آموزان به طور مناسب استفاده کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جلسه آینده شورای انقلاب فرهنگی اختصاص به موضوع آموزش و پرورش دارد، افزود: جذب و تربیت نیروی انسانی، احیای امور تربیتی و تغییر در محتوا برنامه‌های درسی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که به آن پرداخته خواهد شد.

وی اظهار کرد: دولت در این شرایط حساس اقتصادی و تحریم‌ها توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشته و علاوه بر اجرای رتبه‌بندی فرهنگیان، در سفرهای استانی بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان به آموزش و پرورش استان‌ها اختصاص داده است.

نوری در نشست شورای اداری لرستان نیر گفت: هنرستان‌ها باید با زیست بوم منطقه مطابقت داشته باشند؛ به عنوان مثال در استان لرستان یک هنرستان برای فراوری درختان بنه و بلوط نداریم، در حالی که این استان زاگرس نشین یکی از مراکز اصلی رویش و زیستگاه این درختان هستند، اما در برخی مناطق کشور به این موضوع توجه شده است و در رفسنجان مرکز تحقیقات پسته وجود دارد؛ هویت هر بوم بر اساس قابلیت‌هایی که دارد باید توسعه یابد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان باید خلاق تربیت شوند و در محیط‌های بیرون از مدرسه مهارت‌های زندگی و کار را فرا گیرند، اظهار کرد: با مراکز دانش‌بنیان برای انجام کارهای دانش‌بنیان در آموزش و پرورش و مدارس ارتباط داشته باشید و از پتانسیل این مراکز در راستای توسعه مهارت‌های دانش‌بنیان دانش‌آموزان استفاده کنید.

وی با تأکید بر اینکه مهارت پایه و آموزش در کنار هم به نگرش تبدیل خواهد شد، بیان کرد: باید دانش‌آموزان مهارت سواد رسانه‌ای را آموزش ببینند، زیرا اکنون چارچوب‌ و مدیریت افکار عمومی در محیط‌های خارج از فضای رسمی کشور انجام می‌شود.

نوری تصریح کرد: در برنامه درسی و سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش مکلف شده بین ۱۰تا ۲۰ درصد ساعات درسی را در بیرون از کلاس درس تشکیل دهد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز