خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو:

آسانسورهای مترو، استاندارد لازم را ندارد/ کمبود پلیس در ۴۰ ایستگاه

آسانسورهای مترو، استاندارد لازم را ندارد/ کمبود پلیس در ۴۰ ایستگاه
کد خبر : ۱۱۷۴۵۸۸

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو با اشاره به کمبود نیروهای پلیس در مترو گفت: این کمبود در ۴۰ ایستگاه به طور محسوس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی شایسته اصل، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران صبح امروز به منظور ارائه گزارش حادثه مترو تهران در صحن شورای شهر حاضر شد.

او گفت:‌خداوند را شاکرم که توفیق داد برای خدمت رسانی به شهروندان در این حوزه موثر باشم امیدوارم با حمایت اعضای شورا در خدمت رسانی هر بهتر به شهروندان توفیقات را کسب کنم.

شایسته اصل با بیان اینکه به دلیل فرسودگی ناوگان اتاق فرمان متوجه بروز حادثه نمی شود اظهار کرد: اتاق فرمان تنها متوجه آسیب سوزن  در سیستم می‌شود و خود راهبر نیز متوجه آسیب نبوده است. شدت حادثه به این دلیل که قطار جانبی ایستاده بود کم بوده است. در این حادثه سرعت قطار جانبی بسیار کم بوده و برخورد نیز با این سرعت کم صورت می گیرد. در حقیقت لوپ قطارها و ترمز قطار جانبی به درستی عمل می کنند. برهمین اساس شدت برخورد بسیار کم بوده است.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: در این حادثه خداوند به ما لطف بسیاری داشته چرا که قطاری که از رو به رو وارد ایستگاه می شده از حادثه اطلاع نداشته چرا که مرکز فرمان از این حادثه اطلاع نداشت.  برهمین اساس یکی از پیمانکاران به صورت دستی راهور قطار شمالی را مطلع می کند که اگر این اتفاق نمی افتد می توانست برخورد دیگری نیز شکل بگیرد.

شایسته اصل با اشاره به تعداد بالای مسافران در دو ایستگاهی که به سمت تهران در حرکت بودند گفت: حجمی از مسافر در جایی که ممکن است حادثه بعدی خلق شود و شرایطی را نداشتیم که بلافاصله افراد از محل خارج شوند،می توانست حادثه بعدی خلق شود. 

او با تاکید بر اینکه از نظر فرسودگی ناوگان بسیار آسیب پذیر هستیم گفت:  به دلیل انباشت مشکلات گذشته برنامه ای را پیش بینی کردیم که با اولویت بندی نسبت به حل و فصل مشکلات اقدام کنیم.

شایسته اصل تاکید کرد که در حال حاضر نسبت به بکار گیری نیروهای پلیس با کمبود مواجهیم که این کمبود در ۴۰ ایستگاه به طور محسوس وجود دارد و افزود: از سوی دیگر فرسوده بودن سیستم های پایش و نظارت مترو نیز باید مورد توجه قرار گیرد. مرکز فرمان اصلی ما در ساختمان کالج نیازمند نوسازی است همچنین مشکلات سیستم اعلان و اطفای حریق در مترو می تواند خطرناک تر از بازار گل باشد سیستم های هواسازی نیز می تواند چالش برانگیز باشد که همگی باید مورد توجه و نوسازی قرار گیرند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو اضافه کرد: در دوره ای تصمیم گیری شده سیستم متروی تهران دارای شرکت هولدینگ بوده و بعدها نیز شرکت بهره برداری ایجاد شد اما امروز باید این چارچوبها اصلاح شود و نیاز به بازمهندسی دارد. اگر با همین چارچوب های فعلی حرکت کنیم آسیب زا است. وظیفه ما افزایش کیفیت خدمت رسانی به شهروندان است لذا در این مسیر باید با برنامه ریزی اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

او ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۰۰ پله برقی در متروی تهران نیازمند نوسازی است که مشکلات ناشی از آنها کمتر از خود ناوگان مترو و فرسودگی آن نیست.

شاستیه اصل با اشاره به عدم تحقق تعهد دولتها برای پرداخت بدهی هایشان به مترو گفت: برخی دستگاه ها حتی حداقل دغدغه ای نسبت به مترو ندارند این در شرایطی است که حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز عاجل برای تامین قطعات وجود دارد. البته در این راستا مسیر دیگری را نیز دنبال می کنیم که آن تولید داخلی است. در همین راستا وزارت دفاع نیز اعلام آمادگی کرده که در موضوع تولید به ما کمک خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت بهره براری مترو ادامه داد: در حال حاضر ۸۰۰۰ نفر پرسنل داریم اما بسیاری از نیروهای تخصصی ما در حال بازنشسته شدن هستند. دو برنامه را به صورت ویژه برای تامین قطعات راهبردی و نیازهای عاجل دنبال می کنیم و از سوی دیگر مردم نیاز دارند که کیفیت خدمات به آنها بهتر شود. بی تردید در دنیا متروها یکی از المانهای هویتی شهری هستند اما متروی ما تاریک و بی روح است و متاسفانه تاکنون به این موضوع پرداخت نشده و در حوزه زیبایی عقب هستیم.

او افزود: با هزینه کمی می توان مترو را در حوزه زیبایی مطلوب تر کرد که این موضوع در دستور کار ما قرار گرفته است. متاسفانه آسانسورهایی که برای ما نصب می شوند، استاندارد لازم را ندارد؛ لذا بیمه گذار آنها را بیمه نمی کند و باید این آسانسورها خاموش بماند ما سیستم بسیار فرسوده ای را تحویل گرفته ایم و امیدواریم در تولید بومی حدود ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز خود را تامین کنیم. بی تردید در این مسیر باید نسبت به تکمیل پایانه ها اقدام کنیم چرا که حتی در صورت تامین واگن و اضافه شدن قطارها بدون داشتن پایانه همچنان با مشکل مواجه خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز