رسیدن به اجماع برای بازگشایی مدارس
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.
به گزارش ایلنا، محسن حاجی میرزایی در مراسم افتتاحیه سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه باهنر در حال برگزاری است، اظهار داشت:ما امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم در عین حال که مستندسازی تجربیات نیز بسیار مهم بوده است. کرونا برای ما فرصتی را فراهم کرد تا نکات مهمی را بیاموزیم که از جمله آنها میتوان به شبکه ارتباطی، روش انتقال مفاهیم، کیفیت ارزشیابی و سنجش دورههای تحصیلی، توانمندیهای مورد نیاز دانش آموزان و معلمان برای فعالیت در این عرصه و مشارکت خانوادهها در این وادی، کار کردن در فضای مجازی، ارتباطی که باید بین معلم و خانواده برقرار شود، کارکردهای اجتماعی و پرورشی مدرسه .... اشاره کرد.
حاجی میرزایی گفت: توصیه میکنم و امید دارم که به ازای هر معلم، مدرسه، منطقه و استان جمعبندیهای روشن و مدون برای آموزش صورت بگیرد، زیرا این دینی است که ما باید آن را ادا کنیم. کسب توانمندی برای شروع سال تحصیلی آتی از اهداف این اجلاس است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: سازماندهی قریب به یک میلیون نیروی انسانی و ۱۵ و نیم میلیون دانش آموز در قالب پروژه مهر کار سخت و پیچیدهای است و امسال پیجیدهتر هم هست، زیرا بعد از ۱۹ ماه دوری از آموزش حضوری میخواهیم مجدد به سمت آموزش حضوری برویم. توصیه نهادهای بین المللی، بازگشایی مدارس است زیرا مدرسه و آموزش حضوری جایگزین ندارد.
وی تاکید کرد: سیاست قطعی امسال، بازگشایی حضوری مدارس کشور است. اگر تا دیروز دیدگاههای متفاوتی در این باره وجود داشت، اما امروز این اجماع حاصل شده که بازگشایی، یک ضرورت است و با هر کیفیتی بشود باید برای آن برنامه ریزی کرد. سیاست قطعی، بازگشایی است، اما برنامه ریزی برای آن متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر با الزام فاصله اجتماعی مواجه باشیم، باز هم بر بازگشایی تاکید داریم و طوری دانش آموزان را گروهبندی و ساماندهی میکنیم که این فاصله رعایت شود. قطعا واکسیناسیون معلمان یکی از راههای کاستن از نگرانی خانواده هاست که بناست از عیدسعید غدیر خم در سطح کشور با همت وزارت بهداشت آغاز شود.
وی با بیان اینکه همچنین در آستانه تغییر دولت هستیم و این نگرانی وجود دارد که جابجایی مدیران در آستانه سال تحصیلی موجب غفلت شود و فرصتهایی را از دست داده و دانش آموزان آسیب ببینند. باید شرایط را برای بازگشایی باشکوه مدرسه فراهم کنیم تا این انتقال کوچکترین آسیبی به بازگشایی سال تحصیلی آسیب وارد نکند.
حاجی میرزایی ادامه داد: قصد داریم در این دوره از برگزاری اجلاس، مجموعه فهم و برداشتمان را بستهبندی و منظم کرده و برای یک حرکت کاملتر آماده شویم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه شش محور اصلی را برای جمعبندی و بررسی در اجلاس، مشخص و گفتارهایی پیرامون آن ارائه خواهد شد، اظهار کرد: سوال مهم درباره قطاری که برای مقصد معینی شروع به حرکت کرده، این است که آیا به مقصد خواهد رسید یا خیر؟ اگر به مقصد نمیرسد دیگر مهم نیست که مبلمان داخلی آن چگونه است.
به گفته وی، برای تحقق اهداف سندتحول بنیادین، برنامه درسی تدوین و معلم تربیت کرده ایم. سازوکارها و فرایندهایی طراحی و به کار گرفتهشده است، آیا همه این امکانات و اقدامات منتج به نتیجه شده است یا خیر؟ در مقام داوری نیستم، اما آنچه حائز اهمیت است این است که برای پایش و سنجش رویهها چقدر کار کرده ایم؟
وی افزود: یک توصیه مهم این است که هر روز برنامهها و اقدامات را رصد و پایش کنید. موظف به اجرای سندتحول بنیادین هستیم و مهمترین ماموریت دستگاه تعلیم و تربیت محسوب میشود، زیرا مطالبه رهبری و تمام نهادهای قانونی بالادستی است. اگر بخواهیم آموزش و پرورش بالنده داشته باشیم، مسیر آن، اجرای سندتحول بنیادین است. ما مأمور به تربیت افراد با کیفیت هستیم.
وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ما در نظام تعلیم و تربیت با یک مشکل بزرگ مواجه هستیم، در تمام چهار دهه گذشته ما و گذشتگان ما قادر نبودهاند این مشکل را حل کنند که ما بخش کارکردی نظام اجتماعی و فرهنگی و جزئی از یک کل هستیم، اما نسبت ما با کل، یعنی جریان تحول و پیشرفت است. نقطه آغاز تمام تحولات، نظام یادگیری است و ما نتوانستیم این ارتباط را برقرار کنیم از این رو برای پیشرفت در جامعه هیچ راهی به جز یادگیری وجود ندارد.