خبرگزاری کار ایران

لزوم تبیین و شفاف‌سازی مفهوم آمایش آموزش عالی

لزوم تبیین و شفاف‌سازی مفهوم آمایش آموزش عالی
کد خبر : ۱۰۲۵۹۹۷

جلسه ۲۶۱ هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست دکتر محمدعلی کی‌نژاد رئیس این هیأت به صورت حضوری و مجازی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، جواد محمدی، دبیر هیأت عالی جذب اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در پیش از دستور این جلسه با اشاره به اینکه بر اساس مصوبات، هیأت‌های اجرایی جذب برای اعضای هیأت علمی می‌توانند تا مقطع رسمی آزمایشی رسیدگی کنند، پیشنهاد داد: با توجه به اینکه هیأت‌های اجرایی جذب نمی‌توانند به پرونده و بررسی صلاحیت علمی و عمومی متقاضی برای تبدیل وضعیت از مرتبه رسمی آزمایشی به رسمی قطعی رسیدگی کنند و این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی در روند بررسی پرونده متقاضی شده است، این اختیار به هیأت‌های اجرایی جذب واگذار شود.

پس از بحث و بررسی اعضا، مقرر شد این موضوع ضمن رجوع به مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت عالی جذب از لحاظ حقوقی بررسی شود و در صورت تأیید مجوز رسیدگی به پرونده‌های تبدیل وضعیت از مرتبه رسمی آزمایشی به رسمی قطعی توسط کارگروه هیأت عالی جذب بررسی و سپس در هیأت عالی جذب بررسی و تصویب شود.

در ادامه محمدی با اشاره به دستور اول جلسه که بررسی معیارهای هم‌ترازی دانشگاه‌ها در جذب وزارت علوم و بهداشت اختصاص داشت، خاطرنشان کرد: پیشنهادهای وزارتین علوم و بهداشت برای معیارهای هم‌ترازی دانشگاه‌ها در هیأت عالی جذب بحث و بررسی شده است، البته این موضوع نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد.

در ادامه محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها به لحاظ حقوقی و حق‌الناس حائز اهمیت است، افزود: هم‌ترازی دانشگاه‌ها باید در هیأت‌های اجرایی و مرکزی جذب با توجه به قوانین بررسی شود.

وی با اشاره به مطالبه مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشور بر اساس نظام رتبه‌بندی ملی، افزود: در حال حاضر نظام رتبه‌بندی ملی برای دانشگاه‌های کشور وجود ندارد.

طهرانچی ادامه داد: تا زمانی که نظام رتبه‌بندی ملی دانشگاه‌ها در کشور انجام نشود، موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها و رعایت حقوق مردم در این مورد اجرا نخواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: ضریب معدل و ضریب تأثیر برای همه دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به صورت رشته به رشته توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه شده است.

وی در ادامه با اشاره به وجود ۲۷۶ واحد در دانشگاه آزاد از تدوین نظام رتبه‌بندی ۲۶گانه برای دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

همچنین محمدعلی کی نژاد رئیس هیأت عالی جذب اعضای هئیت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در این جلسه اظهار داشت: هدف از هم‌ترازی دانشگاه‌ها در کشور، بررسی معتبر بودن یا نبودن دانشگاه‌ها نیست.

وی با بیان اینکه متقاضیان دارای وضعیت علمی مناسب بعد از جذب در دانشگاه‌ها نیز عملکرد خوبی داشته‌اند، افزود: در موضوع هم‌ترازی دانشگاه‌ها باید به صورت شفاف عمل شود و نیاز است که یک جدول به صورت رشته به رشته برای این موضوع و به صورت موقت برای حفظ حقوق مردم تنظیم شود.

در ادامه سید صدرالدین صدری نوش آبادی، معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به تفاوت سطح دانشگاه‌ها، تصریح کرد: هم‌ترازی دانشگاه‌ها برای رعایت حق‌الناس هر چه زودتر باید اجرایی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انجام هم‌ترازی دانشگاه‌ها به صورت رشته به رشته کار بسیار مشکلی است، پیشنهاد داد: معیارهای هم‌ترازی دانشگاه‌ها بر اساس گروه علمی و گروه‌بندی مانند گروه هنر، گروه علوم پایه و… تعیین شود.

پس از بحث و بررسی اعضا پیرامون این موضوع مقرر شد؛ جدولی از تلفیق ضریب معدل دانشگاه‌ها تهیه شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور و معیارهای وزارتین بهداشت و علوم برای هم‌ترازی دانشگاه‌ها تهیه و طی جلسه‌ای با حضور نمایندگان وزارتین بهداشت و علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بررسی و بعد از نهایی‌سازی در جلسه هیأت عالی جذب برای تصویب ارائه شود.

 محمدرضا رضوان‌طلب رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم با اشاره به دستور بعدی جلسه که به بررسی لیست انطباق نیازهای دانشگاه‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی در فراخوان جدید اختصاص داشت، گفت: تطبیق بر آمایش آموزش عالی از وظایف مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به اشتباه مفاهیم «آمایش آموزش عالی»، «ساماندهی دانشگاه‌ها» و «رتبه‌بندی دانشگاه‌ها» معادل یکدیگر تلقی می‌شوند، بر لزوم تبیین و شفاف‌سازی این مفاهیم تأکید کرد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیأت علمی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در ساماندهی مناطق ده‌گانه وزارت علوم، دانشگاه‌های اقماری و کوچک حذف و با دانشگاه‌های بزرگ ادغام می‌شود.

در ادامه کی‌نژاد با اشاره به سیاست‌ها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: اعلام نیاز جذب اعم از بورسیه، جذب جدید، نقل و انتقال و… به وسیله هیأت اجرایی جذب انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ادغام و ساماندهی دانشگاه‌ها بر اساس آمایش آموزش عالی انجام می‌شود، ادامه داد: تأکید داریم که فراخوان امسال نیز باید بر اساس آمایش انجام شود و ضرورت دارد که گزارش آن توسط وزارت علوم به هیأت عالی جذب ارائه شود.

رئیس هیأت عالی جذب بر لزوم اعلام نیاز هیأت‌های مرکزی جذب بر اساس آمایش آموزش عالی تأکید کرد و افزود: در حال حاضر ساماندهی دانشگاه‌ها توسط وزارت علوم به صورت استانی انجام می‌شود و باید این مسیر اصلاح و به صورت منطقه‌ای انجام شود.

کی‌نژاد با اشاره به کاهش دانشجو و استاد رشته کشاورزی تأکید کرد: با وجود چندین دانشگاه معتبر و دارای سابقه طولانی در حوزه کشاورزی در کشور، ضرورت دارد این دانشگاه‌ها حمایت و تقویت شوند.

در ادامه محمدی با بیان اینکه در مصوبه آمایش آموزش عالی بر مأموریت گرایی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تأکید شده است، افزود: ضرورت دارد مأموریت گرایی دانشگاه‌ها بر اساس نیازهای منطقه تعیین شود و همچنین ستاد نقشه جامع علمی کشور این مصوبه را به دانشگاه‌ها ابلاغ و پیگیری کند.

در پایان جلسه نیز گزارش سامانه جذب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه شد و در این گزارش تأکید شد که در حال حاضر تمامی فرآیند جذب هیأت علمی در وزارت بهداشت به صورت الکترونیک انجام می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز