خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم نامه همکاری بین منطقه آزاد تجاری ماکو و شهرک های صنعتی کشور

امضای تفاهم نامه همکاری  بین منطقه آزاد تجاری ماکو  و شهرک های صنعتی کشور
کد خبر : ۱۰۸۲۹۴۰

تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان منطقه آزاد ماکو و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور در راستای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی و زیرساخت های آنها، تسهیل سرمایه گذاری و استقرار فعالان اقتصادی در منطقه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار آذربایجان غربی منعقد شد.

به گزارش ایلنا،علیرضا رزم حسینی وزیر صمت  در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد ماکو و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه منطقه آزاد ماکو با دارابودن مرز بازرگان به عنوان بزرگترین گذرگاه مرز زمینی کشور نقش مهمی در توسعه تجارت بین المللی دارد، گفت: این منطقه مهم‌ترین منطقه تجاری، ترانزیتی،‌ صنعتی و معدنی کشور است.

 وی افزود: ‌فرصت های بسیاری برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو در حوزه‌های مختلف فراهم شده که درصورت تبیین به بخش خصوصی می تواند مقصد سرمایه گذاری مطمئن باشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در ۶ ماه گذشته تغییراتی در ریل صادرات و واردات کشور صورت گرفته و محدودیت های صادراتی رفع شده است، اضافه کرد: هیچگونه محدودیتی در صدور مجوز فعالیت‌های صنعتی و معدنی در کشور نداریم.

رزم حسینی همچنین با اشاره به اینکه سال‌های گذشته شرایط سختی برای بخش‌های صنعتی و معدنی ایران بود، گفت: دولت برای تسهیل و مانع زدایی فعالین حوزه صنعت و تجارت اقدامات خوبی انجام داده است، که امیدواریم با تعامل و همکاری بیشتر تجار و صنعتگران شاهد مشکلات کمتری برای فعالین اقتصادی کشور در این حوزه باشیم.

مشکلات پیله وران منطقه آزاد ماکو رفع شود

نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت:‌ پیله‌وران و تجار نقش مهمی در حرکت چرخ اقتصادی کشور و کارخانه‌های تولیدی دارند از این رو مسوولان باید حمایت‌های لازم را از آن‌ها داشته باشند و مشکلات این قشر بخصوص در منطقه آزاد ماکو رفع شود.

محمد علی‌پور امضای تفاهم نامه همکاری مشترک سازمان منطقه آزاد ماکو و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران را بسیار مغتنم شمرد و افزود:‌ بر این اساس ضروری است تا با همکاری تمام دستگاه‌های مسوول شورای ساماندهی، ‌ضمن حل مشکلات مرتبط با این حوزه، از فرصت‌های تجاری پیش رو در مرزهای کشور استفاده بهینه شود.

وی همچنین عدم امکان ورود دستگاه ها و ماشین آلات سنگین صنعتی و معدنی مستعمل به منطقه آزاد را از دیگر مشکلات مربوط به فعالان صنعتی و معدنی منطقه برشمرد و خواستار رفع مشکل شد.

،مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این مراسم گفت: در این تفاهم نامه در خصوص توسعه شهرک‌های صنعتی موجود در محدوده منطقه آزاد به تناسب درخواست‌های زمین توسط متقاضیان سرمایه گذاری و تولید، زمین مربوطه براساس طرح مصوب شهرک‌ها و بصورت فاز بندی  با مساحت تقریبی ۵۰ هکتار توسط سازمان منطقه آزاد در اختیار شرکت شهرک های صنعتی استان جهت واگذاری در قالب قرارداد حق انتفاع به صنعتگران و تولید کنندگان دارای مجوز تاسیس (صادره از سوی منطقه آزاد ماکو) قرار می گیرد.

محمدرضا عبدالرحیمی افزود: همچنین طبق این تفاهم نامه صدور جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و مجوز فعالیت اقتصادی واحدهای صنعتی جهت استقرار و فعالیت در شهرکها و نواحی صنعتی از طرف سازمان منطقه آزاد ماکو و صدور مجوز ساخت و ساز، نظارت بر آن یا پایانکار ساختمانی از طرف شرکت شهرکهای صنعتی انجام پذیرد.

وی ادامه داد: مسوولیت ایجاد و تامین زیر ساخت ها براساس جدول سطح بندی دستورالعمل بهره برداری از زمین، اعیانی و تاسیسات شهرک ها و نواحی صنعتی شامل تامین آب، برق و راه دسترسی بر عهده شرکت شهرک های صنعتی خواهد بود و مسوولیت هرگونه تعلل در این خصوص که مانع از بهره برداری از زمین شهرک ها شود، بر عهده شرکت شهرکهای صنعتی خواهد بود.

وی اضافه کرد: در این تفاهم نامه مقرر شده است پروژه های اولویت دار در شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر در منطقه آزاد به صورت سالانه با هماهنگی شرکت شهرک های صنعتی استان و سازمان منطقه آزاد تعیین و برنامه ریزی لازم معمول شود.

عبدالرحیمی بیان کرد: در این تفاهم نامه مقرر شده که واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی در محدوده منطقه آزاد از مزایا، مشوق های قانونی هر ۲ دستگاه بهره مند شوند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز