خبرگزاری کار ایران

واکنش سخنگوی قوه قضائیه به نارضایتی مردم از افزایش نجومی قیمت ایرلاین‌ها

کد خبر : ۱۵۱۴۰۳۸

سخنگوی قوه قضائیه به موضوع اختلاف‌نظر دیوان عدالت و وزارت راه در موضوع نرخ‌گذاری بلیت هواپیما و نارضایتی مردم از افزایش قیمت نجومی ایرلاین‌ها واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اصغر جهانگیر سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینکه اخیر شاهد اختلاف نظر دیوان عدالت و وزارت راه در موضوع نرخ‌گذاری بلیت هواپیما بودیم با وجود اظهارات معاون دیوان مبنی بر عمل به قانون از سوی نهاد قضایی و انفعال وزارت راه در مهلت تعیین شده ۶ ماهه اما مردم و مسافران از وضعیت پیش آمده و افزایش قیمت نجومی ایرلاین‌ها با توجیه اینکه قانون این را تعیین کرده ناراضی هستند، ساز و کار قوه قضاییه برای حفظ حقوق مردم در عین رعایت قانون در این موضوع چیست، گفت:‌ وظایف دیوان عدالت اداری به موجب قانون مشخص شده است و برابر قانون اگر در جایی تشخیص دهد با شکایتی که صورت می‌گیرد، برخلاف قانون مصوبه‌ای تصویب شده است، نسبت به ابطال آن اقدام می‌کند.

جهانگیر افزود: آن چیزی که برای ما مهم است این است که در کنار این مسئله باید تمهیدات لازم برای جلوگیری از اجحاف به حقوق مردم در نظر گرفته شود. آنچه قانون پیش بینی کرده است هم برای ابطال مصوبات و هم برای اصلاح و ابطال آن ابطال‌ها این است که از راه قانونی اقدام کنیم. یعنی اگر دیوان عدالت هم آمد مصوبه‌ای را ابطال کرد در خود قانون پیش‌بینی شده که برای نقض آن مصوبه دیوان، به موجب مواد ۷۹ و ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری، هم شخص رئیس دیوان و هم رئیس قوه قضاییه می‌توانند در زمانی که آن رای خلاف بین شرع و یا خلاف قانون باشد برابر شکایت و اعتراضی که صورت می‌گیرد ورود کنند و آن پرونده مجددا بررسی یا پیگری واقع شود.

وی تصریح کرد: بنابراین این مسئله مهمی است که اگر اعتراضی به مصوبه و یا رایی که توسط دیوان صادر شده باشد، باید موضوع را از طریق قانونی پیگیری کنیم. ضمن آنکه امروزه توجه به حقوق مردم مهم است و در مواردی شاید لازم باشد نسبت به اصلاح قوانین و مقررات هم به موقع اقدام کنیم چراکه برخی قوانین دست مجریان را می‌بندد؛ لذا تلاش کنیم اگر در جایی احساس می‌کنیم قانونی تصویب شده که با شرایط مردم همخوانی ندارد و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، ضمن اینکه به دنبال اصلاح قوانین و مقررات هستیم اگر به موجب این قانون مصوبه‌ای ابطال شده، کار را دنبال کنیم، تا زمانی که اصلاح قوانین صورت می‌گیرد از طریق سازوکارهایی که وجود دارد، حقوق مردم را احقاق کنیم.

جهانگیر گفت: امیدواریم در این خصوص با پیگیری‌هایی که می‌شود و حساسیتی که شخص رئیس قوه قضاییه برای حفظ حقوق مردم دارند، بتوانیم از مبادی قانونی به نحوی اقدام کنیم که حقوق مردم رعایت شود زیرا حقوق مردم در همه حالت برای ما اصل است و در عین حال باید حریم قانونی را هم حفظ کنیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز