خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری مطرح کرد:

افزایش سفرهای کمپی و هیچهایکی در کشور

افزایش سفرهای کمپی و هیچهایکی در کشور
کد خبر : ۱۵۰۳۰۰۷

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران گفت: وضعیت بد اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم است را به سمت سفرهای کمپی و هیچکایکی کشانده است.

امیر پویان رفیعی‌شاد، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه، این انجمن در تاریخ ۱۸ بهمن ماه ۱۳۸۴ تشکیل شده است، گفت: انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران بیش از ۹۰۰ عضو دارد و انتخابات به صورت سه سال یکبار و بر اساس ماده ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه عضویت در انجمن‌ها اختیاری است در استان تهران بیش از دو هزار دفتر خدمات مسافرتی فعال هستند که حدود ۵۰ درصد از آنها در این انجمن عضو هستند.

شکایت به سازمان هواپیمایی و سازمان میراث فرهنگی

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران، گفت: با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان تهران، کار بازرسی و نظارت را برعهده داریم و اگر شکایتی وجود داشته باشد، از آنجا که اتحادیه ای نداریم مردم می‌توانند با مراجعه به سازمان هواپیمایی و سازمان میراث فرهنگی آنرا پیگیری کنند.

رفیعی شاد ادامه داد: همچنین در شعبات حل اختلاف در تهران مانند شعبه ۳۳ به اعتراضات رسیدگی می‌شود. گرچه این شکایت ها معمولا در مورد خدمات و سرویس‌دهی هتل‌ها است که باید دریافت می‌شد اما رسیدگی و برطرف می شود و با این وجود تعداد شکایات نسبت به تعداد اعضاء معقول بوده و آنطور نیست که به چشم بیاید.

وی افزود: البته بسیاری از این شکایات به علت خرید از دفاتر غیر مجاز است و علی رغم اینکه عضو انجمن نیستند حتی مجوز هتلداری را نیز ندارند اتفاق افتاده است و این موضوع بغرنجی است که مشکلاتی را نیز به وجود آورده است.

سفر گزینه آخر هزینه خانواده‌های ایرانی شده است

رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران، با اشاره به اینکه هنگامی که وضعیت معیشت مردم ضعیف است طبیعتا سفر کمتر می‌روند، گفت: فقدان درآمد و پس‌انداز کافی با میزان مسافرت رابطه مستقیم دارد و از آنجا که در ایران سفر هنوز به عنوان کالای اصلی شناخته نمی‌شود و پس از اجاره خانه، خرج و مخارج فرزندان و هزینه خورد و خوراک و هزینه‌های دیگر زندگی قرار دارد،  در نهایت اگر پولی بماند مردم به سفر خواهند رفت.

رفیعی در ادامه افزود: رفاه اجتماعی هر چه بالاتر می رود طبیعتا سفر نیز بیشتر می‌شود اما در چند سال اخیر بحران اقتصادی به وجود آمده در کشور و تاثیر مستقیمی بر سفر داشته است.ضمن آنکه گرچه زیرساخت‌ها در کشور مناسب است اما در مورد تعداد وسایل مشکل داریم.

او تاکید کرد: برخی از هواپیماها در فرودگاه‌ها زمین‌گیر شده‌اند و می‌توان با تعویض آنها ظرفیت بیشتری را وارد بخش فروش بلیط و حمل و نقل هوایی کرد، البته در مورد حمل و نقل ریلی و جاده‌ای نیز وضعیت به همین شکل است و مشکل زیرساختی وجود ندارد و تنها تعداد وسایل است که مهم است و اگر بیشتر شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

کاهش قدرت خرید مردم را به سمت سفرهای کمپی و هیچهایکی کشانده است

رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران، در مورد رابطه سفرهای کمپینگ و هیچهایکی با وضعیت اقتصادی گردشگران، گفت: در سازمان جهانی گردشگری انواع سفرها قید شده که این دو نوع سفر کمپی و هیچهایکی نیز جزء این سفرها هستند که علاقمندان به خود را جذب می کنند، اما این مسئله که به‌خاطر وضعیت بد اقتصادی مردم است آنها را به سمت سفرهای کمپی برده است.

رفیعی شاد افزود: اگر سفر کوله‌پشتی را در نظر نگیریم گاهی سفر کمپی از سفر هتلی نیز هزینه بیشتری نیاز داشته باشد، هزینه استهلاک ماشین آفرویدی، وسایل و لوازم کمپینگ یا هزینه‌هایی که به گروه‌ها پرداخت می‌شود برای گردش در نقاط بکر طبیعت، الزاما کمتر از مسافرت هتلی نیست اما اشتیاق خاص مردم به این سمت آنها را کشانده است و الزاما ربطی به هزینه ندارد.

وی تاکید کرد: استفاده از کلمه آژانس هواپیمایی اشتباه است اما گاهی استفاده می‌شود، دو نوع شرکت فعال در این زمنیه داریم؛ شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری که مجوزشان را از وزارت میراث فرهنگی دارند و شرکت خدمات مسافرت هوایی که تنها به فروش بلیط می‌پردازند. اگر شرکتی مجوز بند "الف" و "ب" را داشته باشد همزمان می‌تواند اقدام به فروش تور کند.

نارضایتی مردم از طرح پیش‌فروش بلیط‌ها است

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی گردشگری و زیارتی استان تهران با گلایه از طرح پیش‌فروش بلیط‌ها که باعث نارضایتی مردم شده است، گفت: بسیار پیش آمده که مسافرت‌ها کنسل و باعث ایجاد بحران شده است، اما کاری نمی‌توان کرد تا مادامی که عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشته باشد و میزان عرضه کمتر از تقاضا باشد، این قبیل مشکلات به وجود می‌آید.

رفیعی شاد، ادامه داد: در واقع استفاده از کلمه پیش فروش نیز اشتباه است و در تمام دنیا سامانه خرید بلیط از یک ماه قبل از موعد باز می شود و تقاضا به مقدار معقول هست و مردم می‌توانند بلیط را قبل از تاریخ سفرشان خریداری کنند.اما در ایران تقاضای خرید بیشتر از تعداد بلیط است و در همان دقایق ابتدایی بازگشایی سامانه فروش بلیط‌ها را می فروشند و بسیاری از مردم نمی‌توانند خریدی داشته باشند.

او گفت: تنوع وسایل حمل و نقل عمومی باعث ایجاد رقابت شده که فرد انتخاب می‌کند که با کدام شرکت و با چه وسیله‌ای به سفر برود اما در ایران به دلیل تحریم‌ها و مشکلاتی که بوجود آمد، تنوع خدمات مسافرتی بسیار کم شده و مسافر به محض ورود به سامانه به اجبار تنها امکانی که داشته باشد را انتخاب می‌کند.

انتهای پیام/
مرجان شرف
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز