خبرگزاری کار ایران

نویسنده و تحلیلگر مصری در گفتگو با ایلنا مطرح کرد؛

صهیونیست‌ها از وعده‌های صادقِ حزب‌الله وحشت دارند/ میانجی‌گرانِ غربی در سفر به بیروت شکست خوردند

صهیونیست‌ها از وعده‌های صادقِ حزب‌الله وحشت دارند/ میانجی‌گرانِ غربی در سفر به بیروت شکست خوردند
کد خبر : ۱۵۰۲۸۹۷

صهیونیست‌ها باید بپذیرند که صورت مساله بسیاری از موضوعات برای آن‌ها تغییر کرده است. آن‌ها زمانی هرکاری که می‌خواستند در سطح منطقه انجام می‌دادند با این حال در وضعیت کنونی با چالش‌ها و موانع بسیار جدی مواجه هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روزهای اخیر شاهد تشدید تنش‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس در مجاورت مرزهای مشترک لبنان با اراضی اشغالی بوده ایم. صهیونیست‌ها تهدید می‌کنند که اگر حملات حزب الله لبنان به مراکز و سایت‌های حساس شمال فلسطین اشغالی متوقف نشود، اسرائیل نیز به خاک لبنان حمله خواهد کرد. این در حالی است که حزب الله توقف جنگ غزه را پیش شرط اصلی توقف حملات خود به اراضی اشغالی عنوان کرده است.

در این بحبوحه، شماری از کنشگران غربی نیز به ادعای خود به دنبال میانجی‌گری جهت جلوگیری از آغاز جنگی تازه در سطح منطقه هستند. نکته قابل تامل در این رابطه این است که حزب الله لبنان به صراحت تاکید دارد که ذره‌ای از مواضع خود در رابطه با نبرد علیه صهیونیست‌ها در بحبوحه جنگ غزه کوتاه نمی‌آید و در این رابطه کاملا ثابت قدم است. معادله‌ای که در کنار طیف دیگری از مسائل، سبب شده تا مسائل منطقه‌ای ماهیت به شدت پیچیده‌ای را به خود بگیرند. از این رو، ایلنا در گفتگو با «رامونا الوعدی» نویسنده و تحلیلگر مصری مسائل خاورمیانه، به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت جدیدترین اخبار مرتبط با تشدید تنش‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس پرداخته است.

مشروح گفتگو با رامونا الوعدی را در ادامه مطالعه می‌کنید.

به تازگی شاهد تحرکات جدید و قابل تامل برخی بازیگران غربی در سطح منطقه و در بحبوحه اوج گیری تنش‌ها میان حزب الله لبنان و رژیم اشغالگر قدس بوده‌ایم. به عنوان مثال خبر رسیده که جانشین رئیس سرویس اطلاعات خارجی آلمان به بیروت سفر کرده و با معاون دبیرکل حزب الله لبنان دیدار و رایزنی‌هایی داشته است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

بله به تازگی خبر رسیده که اولی دیال جانشین رئیس سرویس اطلاعاتی آلمان از بیروت بازدید داشته و با شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب الله لبنان، دیدار کرده است. بر اساس آنچه برخی رسانه‌های بین المللی و از جمله روزنامه لبنانی الاخبار اعلام کرده‌اند، این دیدار با هدف متقاعد کردن حزب الله جهت عقب‌نشینی از مرزهای مشترک لبنان با فلسطین اشغالی صورت گرفته است.

موضوعی که صهیونیست‌ها در مدت اخیر بارها و بارها آن را مطرح کرده‌اند و هشدار داده‌اند که اگر نیروهای حزب الله از مرزهای مشترک با اراضی اشغالی عقب‌نشینی نکنند، تل آویو به لبنان حمله خواهد کرد. با این حال، بر اساس گزارش‌های مختلف، حزب الله لبنان به نحوی قاطع به این درخواست پاسخ داده و آن را رد کرده است و تاکید نموده که تا کارزار قتل و جنایت صهیونیست‌ها در نوار غززه خاتمه نیابد، اسرائیل و متحدان آن نباید انتظار متوقف شدن حملات حزب الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی را داشته باشند.

توجه داشته باشیم که شش ماه قبال نیز یکی از مقام‌های ارشد اطلاعاتی فرانسه به همراه هیاتی از بیروت بازدید کرد. در آن دوره زمانی، اولی دیال نیز به لبنان سفر کرده بود و با مقام‌های حزب الله رایزنی‌هایی را داشت. از این رو، این سفرها چیزی جز مطرح کردن خواسته‌های صهیونیست‌ها به نحوی غیرمستقیم از حزب الله لبنان نیستند.

با تشدید لفاظی‌های مقام‌های صهیونیست مبنی بر حمله قریب الوقوع به لبنان، شاهد هستیم که برخی کارشناسان و تحلیلگران از آمادگی قابل توجه حزب الله لبنان برای مقابله با یک چنین حمله‌ای خبر می‌دهند. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

آنچه در مورد این سوال شما مهم است این نکته می‌باشد که حزب الله لبنان صرفا ادعا نمی‌کند بلکه جلوه‌هایی عینی از قدرت خود را نیز به صورت تدریجی به نمایش می‌گذارد. اینکه شاهدیم پهپادهای حزب الله به عمق مراکز حساس صهیونیست‌ها نفوذ می‌کنند و یا این جنبش گاه و بیگاه از سلاح‌های تازه و پیشرفته‌ای در نبرد با صهیونیست‌ها رونمایی می‌کند، همه و همه حامل پیام‌های معنادار و خاصی هستند.

جالب اینکه به تازگی برخی نشریات غربی و صهیونیستی اعلام کرده‌اند که آمادگی حزب الله لبنان برای مقابله با حمله اسرائیل به خاک لبنان چند برابر بیشتر از آمادگی ارتش اوکراین در زمان حمله روسیه به این کشور است. در این بحبوحه، حزب الله می‌تواند کارت‌های برنده موثری را علیه اسرائیل رو کند که صهیونیست‌ها از آن‌ها بی‌خبر هستند. معادله‌ای که می‌تواند سطح بحران‌ها برای رژیم اشغالگر قدس در شرایط کنونی را به شدت افزایش دهند و تشدید کنند.

اندکی قبل بود که مقام‌های حزب الله هشدار دادند که قبرس برخی کمک‌های نظامی و اطلاعاتی را به صهیونیست‌ها ارائه می‌کند و اگر قرار باشد این روند علیه منافع ملی لبنان باشد، حزب الله نیز به آن واکنش نشان خواهد داد. دیدگاه شما در مورد این موضع گیری صریح حزب الله لبنان چیست؟

صهیونیست‌ها باید بپذیرند که صورت مساله بسیاری از موضوعات برای آن‌ها تغییر کرده است. آن‌ها زمانی هرکاری که می‌خواستند در سطح منطقه انجام می‌دادند با این حال در وضعیت کنونی با چالش‌ها و موانع بسیار جدی مواجه هستند. حزب‌الله لبنان با هشدار اخیر خود به قبرس به صراحت این موضوع را به طرف قبرسی یادآور شد که همکاریهای آن‌ها با اسرائیل می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به این کشور تحمیل کند.

به بیان ساده‌تر، قبرس نمی‌تواند علیه منافع ملی لبنان اقدام کند و از تبعات و پیامدهای آن نیز دور بماند. اساسا به همین دلیل هم بود که شاهد بودیم تنها اندکی پس از موضع گیری هشدارآمیز حزب الله لبنان به دولت قبرس، خبری منتشر شد و گفته شد که یک مقام ارشد اطلاعاتی قبرسی عازم لبنان شده و با مقام‌های لبنانی رایزنی‌هایی را داشته است. این همان نکته‌ای است که حزب الله در پِی آن است.

بازیگران مختلف باید بفهمند که اگر قرار باشد با صهیونیست‌ها در قالب معادلات منطقه‌ای همکاری کنند، هزینه‌ها و خساراتی را نیز بایستی متحمل شوند. معادله‌ای که در نوع خود هم برای ملت‌های مستقل منطقه و هم کلیت محور مقاومت، قدرت ساز است.

به نظر شما اصلی‌ترین ویژگی حزب الله لبنان در بحبوحه تشدید تنش‌هایش با صهیونیست‌ها چیست؟

اصلی‌ترین و مهمترین ویژگی که تاکنون سبب شده صهیونیست‌ها هراس جدی را از حزب الله لبنان داشته باشند، وعده‌های صادق این جنبش و رهبران ارشد آن بوده است. هر زمان که مثلا دبیرکل حزب الله لبنان به نکته‌ای اشاره داشته، آن مساله حتما محقق شده است. ساکنان فلسطین اشغالی برخلاف آنچه در مورد رهبران سیاسی خود می‌بینند، هیچگاه شاهد نبوده‌اند که مقام‌های ارشد حزب الله لبنان مساله‌ای را مطرح کنند اما به آن عمل نکرده باشند و یا بلوف زده باشند. این رویکرد حزب الله کاملا هوشمندانه بوده و خود در مقام یک سلاح برای این جنبش عمل می‌کند.

انتهای پیام/
زهرا حاج محمدی
سامان سفالگر
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز