نائب رئیس کانون کامیونداران کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا:
کامیونداران ۳ روز در جاده بدون سوخت مانده بودند/ رونق محصولات تقلبی در بازار

رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور گفت: کامیونداران ۳ روز در جاده بدون سوخت مانده بودند اما مسئولین برخلاف قولهایی که میدهند، هیچ اقدام مثبتی انجام نمیگیرد.
سیدجلال موسوی، رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در کشور پنج کارخانه تولید کامیون و واردات وجود دارد، گفت: اخیرا هر شخصی با واسطه و بی واسطه میتواند یک کارت بازرگانی تهیه و اقدام به واردات خودرو با کارکرد سه تا پنج سال کند.
وی افزود: اکنون دو نوع کامیون در کشور وجود دارد یک بخش وارداتی ها و بخش دوم تولیدات داخل هستند که متشکل از شرکت های سایپا، ایران خودرو، اسکانیا، ماموت و رخش خودرو دیزل می شوند.
پرداخت تسهیلات برای خرید کامیون
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، گفت: برخی از متقاضیان خرید، از سهمیه سازمانی برخوردارند و سازمان حمل و نقل تسهیلاتی را در طول دو سال گذشته به خریداران برایخرید قسطی با اقساط پنج تا هفت سال ارائه کرده است.
موسوی ادامه داد: البته این سازمان بهره کمتری جهت نوسازی ناوگان دریافت کرده است و بخشی را راننده به صورت نقدی متقبل شده است، اما در حال حاضر مطلع نیستم که این تسهیلات ادامه دار بوده یا نه.
قولهای پیشین هنوز محقق نشده است
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین با اشاره به اینکه رانندگان به رسالت خویش پایبند بوده اند و هستند، افزود: در گذشته اعتراضهایی از سمت رانندگان مشاهده می شد که باید بگویم خواست رانندگان نیست که اعتصاب انجام دهند، البته یک بار در ۱۳۹۷ یک اعتراضی صورت گرفت که پس از آن اقداماتی در راستای بهبود وضعیت رانندگان در بخش عرضه لاستیک با ارز چهار هزار و دویست تومانی و صدور بیمه تکمیلی و کرایه (تن - کیلومتر) صورت گرفت.
موسوی با بیان اینکه برخی از این اقدامات محقق نشد یا در مدت کوتاهی انجام شد ادامه داد: به عنوان مثال؛ لاستیک با ارز چهار هزار و دویست تومانی پس از مدتی عرضه نشد و با ارز نیمایی عرضه شد و کرایه تن به کیلومتر حقیقی که خواسته رانندهها بود هم اجرایی نشد.
وی تاکید کرد: به یاد داشته باشید که رانندگان پس از انقلاب به رسالت خویش پایبند بوده و خود را به نظام اثبات کردهاند و در سال ۱۳۶۲ که امام راحل پیام خود را مبنی بر تخلیه بنادر صادر کردند رانندگان نیز حماسه آفرینی کردند و بنادر را تخلیه کردند.
موسوی افزود: در هشت سال دفاع مقدس رانندهها تمام تلاش خود را انجام دادند و همکاری کردند و حتی تعدادی از رانندهها به شهادت رسیدند و یا کامیونهایشان از بین رفت و به همین شکل در حوادث غیر مترقبه مانند سیل ، طوفان ، زلزله و....تلاش بسیاری داشتند.
تامین سوخت کامیونداران یکی از مشکلات اخیر ما بود
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، گفت: در چهار الی پنج روز اخیر رانندگان در تامین سوخت با مشکل مواجه شدهاند و قریب به ۱۶ الی ۱۸ جلسه با کمیسیونهای مختلف برگزار شد اما متاسفانه سرانجام خواستههای رانندگان محقق نشد.
موسوی با بیان اینکه رانندگان در شرایط سختی به سر میبرند، ادامه داد: در چهار الی پنج روز اخیر رانندگان در تامین سوخت با مشکل مواجه شدهاند و بسیاری از رانندگان در جاده ماندند و سوختی به آنها نرسید. متاسفانه رانندگان سه روز بدون سوخت در بیابان و به دور از خانواده مانده بودند.
بازار لاستیک اشباع شده است
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، گفت: درحال حاضر در حوزه لاستیک مشکلی نداریم و بازار اشباع شده است، ما لاستیک ایرانی و لاستیکهای برند خارجی مانند چینی، برندهای اروپایی و آسیایی را با ارز نیمایی تهیه میکنیم. لاستیکهایی که با ارز نیمایی وارد میشوند اختلاف قیمتی حدود یک الی دو میلیون تومان با نرخ بازار آزاد دارند، اما لاستیکهای ایرانی در بازار آزاد اختلاف قیمت زیادی با سهمیهای ها دارند که در حدود ۹ الی ده میلیون تومان است، البته مسئولین قولهایی دادند که برای ما در حال حاضر عملی نشده است.
رونق محصولات تقلبی در بازار
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، گفت: در سال گذشته با کمبود و گرانی لاستیک روبهرو بودیم، اما امسال کمبودی وجود ندارد و تنها با مشکل گرانی روبرو هستیم.
موسوی با بیان اینکه ما در شرایط تحریمی قرارداریم، گفت: زمانی که نرخ دلار دچار نوسان می شود، کنترلی هم بر قیمت ارز صورت نمیگیرد و کاری هم از ما ساخته نیست و باید تابع وضعیت موجود باشیم.
وی ادامه داد: درحال حاضر نرخ دستمزدها بسیار بالاست و کیفیت قطعات یدکی بسیار پایین آمده و نظارتی هم صورت نمیگیرد. متاسفانه برندهای معتبر را بر روی اجناس تقلبی میچسبانند و به مردم میفروشند و نظارت موثری هم وجود ندارد که با متقلبان برخورد شود.
عدم تخصص ستاد تنظیم بازار
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، گفت: در حال حاضر ما با مشکل نرخ حق توقف مواجه هستیم که اجرایی نمیشود و از آذرماه سال گذشته نظرمان را اعلام کردیم و هر چند ستاد تنظیم بازار به این بحث ورود پیدا کرد اما ستاد تنظیم بازار تخصصی به این موضوعات ندارد و صرفا باید در تخصص خود که تنظیم نرخ صیفیجات، میوه و گوشت و مرغ است ورود کند که البته در حال حاضر نظارت خوبی در حوزههای مربوط به خود را نیز اعمال نمیکند.
موسوی ادامه داد: در حال حاضر ستاد تنظیم بازار در میزان حق توقف و کرایه تصمیم میگیرد و به مدت دو سال است که کرایهها چهار ماه پس از عید نوروز تصویب میشوند اما پیش از آن در اسفند ماه هر سال نشستی با شرکتهای حمل و نقل برگزار و توافق حاصل میشد تا چه میزان کرایه ها را افزایش دهند، اما ورود تنظیم بازار به این موضوع به ما آسیب وارد کردهاست.
تعیین تکلیف نرخ حق توقف
رئیس انجمن صنفی کامیونداران استان قزوین و نائب رئیس کانون کامیونداران کشور، گفت: نرخ توقف یک تریلی متوقف شده ساعتی ۸۰ هزار تومان است و معاون وزیر نامه ای به مسئولین ارسال کرده اند تا تکلیف نرخ حق توقف را مشخص شود تا از طریق سازمان حمل و نقل پیگیر مشکلات شوند، اما متاسفانه توجهی صورت نمیگیرد.
موسوی با بیان اینکه متاسفانه رسیدگی نمی شود، گفت: از رهبری و مسئولین کشور تقاضا داریم که به مشکل ما رسیدگی کنند و به این مورد توجه کنند که یک راننده در سختترین شرایط کار خود را انجام میدهد و به عقیده بنده به طور کلی چرخه هستی و اقتصاد کشور وابسته به حمل و نقل است.