خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی:

94 درصد تولید برق کشور از طریق انرژی فسیلی تأمین می‌شود / سالانه حدود 5 درصد به نیاز مصرف برق اضافه می‌شود

94 درصد تولید برق کشور از طریق انرژی فسیلی تأمین می‌شود / سالانه حدود 5 درصد به نیاز مصرف برق اضافه می‌شود
کد خبر : ۱۴۹۲۷۱۵

سال گذشته در این استان به‌رغم وجود ۱۴۰۰ مگاوات نیاز برق، با ۱۰۳۱ مگاوات از پیک مصرف برق گذر کردیم

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی با بیان اینکه 94 درصد تولید برق کشور از طریق انرژی فسیلی تأمین می‌شود که آلودگی‌های زیادی به همراه دارد، گفت: در این راستا نیاز است تأمین انرژی برق از طریق منابع پاک مانند نیروگاه‌های خورشیدی و نیروگاه‌های بادی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

محمود محمودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: سالانه حدود 5 درصد به نیاز مصرف برق در کشور اضافه می‌شود. این نیاز به مصرف برق در سال جاری در کمترین حالت 75 هزار مگاوات و در بیشترین حالت 77 هزار مگاوات پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: عدم توجه به اقتصاد برق و ضعف در سرمایه‌گذاری، استخراج رمز ارزهای غیرمجاز، تفاوت قابل توجه بین قیمت هزینه‌های تولید با قیمت عرضه، عدم استفاده از تجهیزات برقی با برچسب انرژی +A توسط مشترکین، تجهیزات سرمایشی غیراستاندارد و نامناسب با اقلیم منطقه، رشد غیرمتعارف مصرف سالیانه برق در کشور، از مهمترین علل ناترازی تولید و مصرف برق است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: بدهی مشترکین برق استان مرکزی تا پایان سال گذشته به 1720 میلیارد ریال رسید. در سال جاری نیز با وجود گذشت بیش از 2 ماه از آغاز سال، این رقم به 1870 میلیارد ریال افزایش یافته است.

محمودی تصریح کرد: بیشترین مطالبه برق استان مرکزی هم‌اکنون با 550 میلیارد ریال در بخش خانگی، 410 میلیارد ریال در بخش صنعت، 250 میلیارد ریال در بخش کشاورزی، 350 میلیارد ریال در بخش تجاری و سایر مصارف و همچنین 300 میلیارد ریال در بخش عمومی است.

وی بیان داشت: سال گذشته 77 درصد مردم استان مرکزی الگوی مصرف برق را رعایت کردند که این تعداد 64 درصد برق را مصرف می‌کنند. در این بازه زمانی 290 میلیارد ریال پاداش در بخش مشترکان برق خانگی این استان پرداخت شد. مردم برای آشنایی با راهکارهای مصرف و برخورداری از جوایز در نظر گرفته شده می‌توانند به سایت Ba-energy.ir  مراجعه و یا اپلیکیشن آن را نصب کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تأکید کرد: میزان مصرف برق استان به طور میانگین، 45.2 درصد در بخش صنعتی، 21.4 درصد در بخش کشاورزی، 21.2 درصد در بخش خانگی، 5.1 درصد در بخش تجاری، 4.8 درصد در بخش عمومی و 2 درصد در بخش معابر است. در سال جاری تمرکز اصلی در بخش تجاری و خانگی است.

محمودی ابراز داشت: میزان مصرف برق بخش صنعتی کشور 36 درصد و میزان مصرف برق بخش کشاورزی کشور 14 درصد است. استان مرکزی در این 2 بخش از کشور بالاتر است. 82 هزار و 563 مشترک این استان در بخش تجاری است و برای 54 درصد این بخش کنتور هوشمند نصب شده است. مصرف بقیه کنتورها نیز قابل رصد است.

وی به فرایند مصرف برق در شرایط کمتر از 7 مگاوات و بیشتر از این میزان اشاره داشته و اضافه کرد: مصرف برق تا 7 مگاوات در دست شرکت‌های توزیع نیروی برق است و بالاتر از آن برعهده شرکت برق منطقه‌ای باختر قرار دارد. در استان مرکزی برق 19 شرکت از طریق شرکت برق منطقه‌ای باختر تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی بر کاهش مصرف برق از سوی ادارات استان تأکید کرده و گفت: بخش اداری این استان باید در سال جاری نسبت به سال 1400 که مدیریت مصرف برق لحاظ نمی‌شد، در ساعت ادارای 30 درصد و در ساعات غیراداری 60 درصد مصرف برق خود را کاهش دهد.

محمودی افزود: به کنتورهای هوشمند ادارات برنامه داده شده تا اداراتی که بالاتر از میزان تعیین شده مصرف داشته باشند، قطع اتوماتیک صورت گیرد. از سویی دیگر تمام ساختمان‌های اداری که به پشت‌بام ارتباط داشته باشند، می‌توانند برق مجموعه خود را از طریق منابع خورشیدی تأمین کنند.

وی با تأکید بر اینکه کمترین تعرفه برق در کشور و استان مرکزی مربوط به بخش کشاورزی است، ادامه داد: در سال جاری کشاورزان از 19 خرداد ماه تا پایان شهریور ماه در تمام روزهای هفته تنها می‌توانند 19 ساعت حق برداشت از آب داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی اظهار داشت: 82 درصد برق این استان در بخش مولد است که این موضوع نشان از شاخص توسعه یافتگی است. همچنین با جدیت تمام به دنبال تلاش برای کاهش تلفات برق هستیم و در استان مرکزی تلفات برق 4 درصد کاهش داشته است.

محمودی تصریح کرد: پیک مصرف برق استان مرکزی و کشور در تیر ماه و مرداد ماه است. سال گذشته در این استان به‌رغم وجود 1400 مگاوات نیاز برق، با 1031 مگاوات از پیک مصرف برق گذر کردیم. شهرستان‌های ساوه و زرندیه در ماه‌های تیر و مرداد در دسته‌بندی گرمسیر نوع 4 قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه استان مرکزی یکی از استان‌های پیشتاز در شناسایی، کشف و وصول جرائم در حوزه استخراج رمز ارز غیرمجاز است، بیان داشت: از سال 1398 تاکنون 17 هزار رمز ارز در این استان شناسایی شده است. خسارت این تعداد رمز ارزها 300 میلیارد ریال برآورد شده که 85 درصد آن وصول شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تأکید کرد: صنعت برق یک صنعت عمده و متشکل از 3 بخش تولید، انتقال و توزیع است. توزیع برق این استان از طریق 55 پست 63 کیلوولت تحویل می‌شود که از این تعداد 52 پست عمومی و 3 پست خصوصی است.

محمودی ابراز داشت: تعداد مشترکان برق استان مرکزی 815 هزار مشترک و میزان مصرف برق این مشترکان نیز 5922 میلیون کیلووات ساعت است. خدمات برق مشترکان برق در استان مرکزی از طریق 1231 نفر انجام می‌شود.

وی به میزان برقی که سال گذشته از سوی برق منطقه‌ای باختر تحویل شده اشاره داشته و اضافه کرد: در این بازه زمانی 6200 میلیون کیلووات ساعت برق از طریق برق منطقه‌ای باختر تحویل شده که 5900 میلیون کیلووات ساعت توسط مشترکان برق این استان مصرف شده است. 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز