خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری مطرح شد:

تشریح جزئیات رسمی شدن شغل دستفروشی در تهران

تشریح جزئیات رسمی شدن شغل دستفروشی در تهران
کد خبر : ۱۴۵۹۰۱۶

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران به تشریح جزئیات طرح رسمی شناخته شدن شغل دستفروشی و صدور مجوز آزمایشی برای ۵ هزار دستفروش شناسایی‌شده در سطح پایتخت پرداخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید بیگی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران عصر امروز (سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲) در نشست خبری مشترک با مسعود رنجبریان، مدیرعامل شرکت شهربان و حریم‌بان شهرداری تهران گفت: از ابتدای دوره کنونی مدیریت شهری، مساله سد معبر به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است و در این ارتباط برخی از محل‌ها ساماندهی شده که می‌توان به ساماندهی راسته تجریش و ۱۵ خرداد اشاره کرد.

وی درباره ساماندهی دستفروشان در محدوده چهارراه ولیعصر(عج) نیز گفت: در این ارتباط نیز بازارچه‌ای با ۱۲۰ غرفه در محدوده چهارراه ولیعصر (عج) آماده شده است، اما با توجه به روزهای پایانی سال و درخواست دستفروشان، انتقال این گروه به بازارچه به ۱۰ روز آینده موکول شده و ان‌شاءالله ظرف بازه زمانی اشاره‌شده دستفروشان به بازارچه جدید در چهارراه ولی‌عصر(عج) منتقل خواهند شد.

بیگی با اشاره به تاکید شهردار تهران مبنی بر رعایت حفظ کرامت دستفروشان، اظهار داشت: این مسئله خط قرمز مدیریت شهری است و به همین جهت، ما با درخواست دستفروشان مبنی بر فعالیت آن‌ها در روزهای پایانی سال در محدوده چهارراه ولی‌عصر(عج) موافقت کرده‌ایم، البته ناگفته نماند که مجموعه‌هایی از جمله وزارت ارشاد طرحی را در اطراف تئاتر شهر در دستور کار خود قرار داده‌اند.

مدیرعامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران با اشاره به برنامه‌ریزی برای اصلاح ترافیکی و اصلاح برخی از چیدمان‌ها و مبلمان شهری در اطراف چهارراه ولیعصر(عج) در ایام نوروز گفت: بزرگترین مانعی که موجب شد ما در روزهای پایانی سال دستفروشان را به بازارچه جدید در محدوده چهارراه ولی‌عصر(عج) منتقل نکنیم، فعالیت این قشر ضعیف بود و به همین جهت با آنها همراه و ان‌شاءالله پس از ۱۰ روز آینده آنها به بازارچه منتقل خواهند شد.

بیگی همچنین در تشریح جزئیات رسمی شناخته شدن شغل دستفروشی برای دستفروشان شناسایی‌شده از طریق ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزها گفت: در این ارتباط چند نمونه مجوز در قالب درگاه ملی مجوز برای دستفروشان صادر شده است و انشاءالله پس از انجام کار پایلوت دستفروشان می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها، نسبت به اخذ مجوز خود در قالب مشاغل سیار اقدام کنند.

مدیرعامل ساماندهی مشاغل و صنایع شهر تهران ادامه داد: دستفروشی یک شغل غیررسمی بود و اکنون افراد شناسایی‌شده که مورد تایید شرکت ساماندهی قرار دارند، می‌توانند ضمن ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزها، تحت پوشش بیمه‌ها هم قرار بگیرند و البته هیچ مالیاتی از آن‌ها دریافت نخواهد شد، اما هزینه اندکی برای اجاره غرفه‌های تعیین‌شده برای دستفروشی باید بپردازند.

این مقام مسئول تاکید کرد: رسمی شناخته شدن شغل دستفروشی خواسته دولت و مجلس بوده است که ابتدا در شهرداری تهران و سپس در سایر کلانشهرهای کشور اجرایی خواهد شد.

بیگی ادامه داد: در مرحله اول اجرای این طرح در حال حاضر ۵ هزار دستفروش در سطح شهر تهران شناسایی شده‌اند که قرار است در بازارهای محلی به آن‌ها غرفه داده شود. کدهای ملی و سایر اطلاعات این افراد دریافت شده است و درگاه ملی مجوزها ثبت خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران خاطرنشان کرد: فعلا مجوز لازم برای فعالیت یک هزار دستفروش صادر شده است و ان‌شاءالله تا پایان فروردین‌ماه برای همه ۵ هزار دستفروشی که از قبل شناسایی شده‌اند، مجوز صادر خواهد شد و در مرحله بعدی به سراغ ثبت‌نام از دستفروشانی می‌رویم که قبلا اطلاعات آن‌ها در شرکت ساماندهی ثبت نشده است.

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ساماندهی بازار خلازیر نیز توضیح داد: قطعا وضعیت این محدوده نسبت به گذشته تغییر پیدا کرده است و مشکلاتی که شیطان‌بازار خلازیر داشت دیگر وجود ندارد، البته روزهای جمعه و تعطیل به جهت جذابیت افراد زیادی در این محدوده حضور پیدا می‌کنند که البته پیمانکار نیز با کمک شهربان و حریم‌بان اقدامات لازم را جهت مدیریت این محدوده انجام می‌دهد.

بیگی در خصوص ساماندهی دستفروشان مترو نیز گفت: در حال حاضر نه ما و نه شرکت شهربان حریم‌بان برای زیر زمین و دستفروشان مترو ماموریتی نداریم. مترو الزامات خودش را دارد و در تخصص ما نیست اگرچه ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که در این بخش آنها را همراهی کنیم، اما تا کنون هیچ ماموریتی جهت ساماندهی دستفروشان مترو به شرکت ساماندهی محول نشده است.

وی در پایان تصریح کرد: گذر ۳۰ تیر هم به دلیل مسائل بهداشتی، هم به خاطر نزدیک بودن به مراکز درمانی و میراثی و هم از نظر متصل نبودن به شبکه فاضلاب شهری دچار مشکلاتی بود که نیاز به ساماندهی اساسی آن وجود داشت و به همین دلیل به صورت موقت بسته شد. در این زمینه طرح خوبی در دست اجرا قرار دارد و حداکثر تا ۴ ماه دیگر شاهد بازگشایی گذر گردشگری ۳۰ تیر با شکل جدید خواهیم بود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز