خبرگزاری کار ایران

قائم مقام موسسه جهاد نصر و معاون اجرایی طرح شبکه‌های غرب و شمال غرب کشور:

وزارت نیرو به تعهدات خود در پروژه آب و خاک غرب و شمال غرب کشور عمل نماید/ بلااستفاده ماندن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به‌دلیل عدم تامین آب

وزارت نیرو به تعهدات خود در پروژه آب و خاک غرب و شمال غرب کشور عمل نماید/ بلااستفاده ماندن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به‌دلیل عدم تامین آب
کد خبر : ۱۴۰۵۱۸۹

پروژه‌ آب و خاک غرب و شمال غرب کشور، یکی از ابر پروژه‌های آب و خاک کشاورزی است که در شش استان اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام و با اهداف اقتصادی و اجتماعی از جمله، استفاده بهینه از آب‌های جاری در این استان‌ها، افزایش بهره‌وری کشاورزی، افزایش تولید محصولات کشاورزی و بالا بردن ضریب امنیت غذایی، ایجاد اشتغالزایی و افزایش درآمد کشاورزان و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها و حتی مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها و... اجرا می‌شود.

به‌طور تقریبی در این شش استان حدود 290 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش این طرح قرار دارند و اقدامات اساسی از جمله سدسازی، انتقال آب به اراضی کشاورزی، نصب سیستم‌های نوین آبیاری، زهکشی اراضی، ایجاد نظام‌های بهره‌برداری و... در استان‌های محل اجرای این طرح انجام می‌گیرد. اما این طرح با همه مزایایی که می‌تواند داشته باشد، اما با چالش‌هایی نیز مواجه است که طبق گفته عبدالله فاتحی، عضو هیات‌مدیره و قائم مقام موسسه جهاد نصر و معاون اجرایی طرح شبکه‌های غرب و شمال غرب کشور، ییک از مهم‌ترین چالش‌های فعلی این طرح، کوتاهی وزارت نیرو در انجام تعهدات خود در تامین آب برای اراضی زیرمجموعه این طرح است که باعث شده سرمایه‌گذاری‌ها و اقدامات انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی نیز بلااستفاده باقی بماند.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا جهت بازدید از اقدامات انجام شده این طرح در استان اردبیل، عبدالله فاتحی، عضو هیات‌مدیره و قائم مقام موسسه جهاد نصر و معاون اجرایی طرح شبکه‌های غرب و شمال غرب کشور، در حاشیه این بازدید رسانه‌ای گفت: یکی از مشکلاتی که در اغلب استان‌های زیرمجموعه این طرح وجود دارد، این است که وزارت جهاد کشاورزی و موسسه جهاد نصر برای اجرای وظایف خود در اجرای شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی کشاورزی، همواره جلوتر از وزارت نیرو و سازمان آب منطقه‌ای حرکت کرده‌اند؛ به‌طوری‌که با وجود تکمیل طرح‌ها، چون وزارت نیرو تعهدات خود را طبق برنامه و به‌موقع انجام نمی‌دهد، آب مورد نیاز برای این طرح‌ها تامین نمی‌شود و عملا سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی بدون استفاده باقی می‌ماند و تجهیزاتی که استفاده شده به شکل‌های مختلف دچار استهلاک می‌شود.

وزارت نیرو به تعهدات خود در پروژه آب و خاک غرب و شمال غرب کشور عمل نماید/ بلااستفاده ماندن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به‌دلیل عدم تامین آب

توافق بین وزارت جهاد کشاورزی و نیرو

فاتحی گفت: طبق توافق وزرای جهاد کشاورزی و نیرو، مقرر شده جدول زمان‌بندی تهیه شود تا مطابق با آن قسمت‌های مختلف طرح‌ توسط وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به‌صورت هماهنگ اجرا شود تا دچار چنین مشکلی نباشیم که پروژه‌هایی توسط وزارت جهاد کشاورزی تکمیل شود و منتظر آب بماند؛ یعنی اینکه در چه زمانی و چه نقطه‌ای از این شش استان آب تحویل داده می‌شود، تا وزارت جهاد کشاورزی نیز بر اساس آن پروژه‌های خود را اجرا و آب را به بهره‌برداران برساند.

وی با بیان اینکه وظیفه جهاد نصر اجرای زیرساخت‌های کشاورزی است، گفت: اعتبارات این طرح از طریق صندوق توسعه ملی و جمعا به مقدار 7 هزار میلیارد تومان و برای 6 استان و صرفا برای تکمیل و رفع نواقص تا مرحله بهره‌برداری اختصاص داده خواهد شد.

فاتحی گفت: هزاران میلیارد تومان در استان‌های تحت پوشش این طرح هزینه شده و در حالی که می‌تواند شرایط اشتغالزایی و درآمد هزاران خانواده فراهم آورد، اما به دلیل تامین نشدن آب، بلااستفاده باقی مانده است؛ بنابراین این موضوع نکته مهمی است که انتظار می‌رود وزارت نیرو نیز در این طرح به وظایف و تعهدات خود به‌خوبی عمل نماید تا بر اساس آن بتوان برنامه‌ریزی اساسی انجام داد؛ هدف این است که بتوان میزان بهره‌وری آب را بالا برد و آب را بر اساس الگوی کشت و به مقدار مورد نیاز به دست کشاورزان برساند.

اردبیل، یکی از مهم‌ترین استان‌های اجرای طرح

قائم‌مقام موسسه جهاد نصر و معاون اجرایی طرح شبکه‌های آبیاری غرب و شمال غرب کشور در ادامه با بیان اینکه استان اردبیل دارای زمین‌های بسیار مستعد کشاورزی است که نیازمند توجه ویژه است، گفت: در سطح این استان، 42435 هکتار پروژه در دست احداث داریم و هیچ محدودیتی برای تامین اعتبار جهت تکمیل طرح‌ها نداریم، اما اعتبارات را فقط به مناطقی اختصاص می‌دهیم که مطمئن باشیم آب آن توسط وزارت نیرو تامین می‌شود.

فاتحی افزود: طبق برآوردهای اولیه حدود 2/2 هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های آبرسانی و تجهیز اراضی به سیستم‌های آبیاری لازم است که به شرط توجیه‌پذیر بودن این اعتبارات تخصیص داده می‌شود.

افزایش یک میلیون تنی محصولات کشاورزی در استان اردبیل

وی گفت: ماحصل آنچه که در استان اردبیل اتفاق می‌افتد، در نهایت به افزایش یک‌ میلیون تنی محصولات زراعی و باغی در این استان می‌انجامد، به شرط اینکه تامین آب به‌خوبی صورت گیرد.

فاتحی همچنین گفت: اگر میزان پیش‌بینی نهایی برای این سه سد که قرار است در نهایت 81 هزار هکتار را پوشش دهد، اتفاق افتد، تا دو میلیون تن افزایش تولید محصول را شاهد خواهیم بود.

وی توضیح داد: در طراحی اصلی و اولیه این سه سد، قرار است مجموعا 158 هکتار سطح را تامین آب کنند که سد احمد بیگلو بیش از 2 هزار هکتار، سد عمارت 3700 هکتار و سد خداآفرین 74 هزار هکتار است که 12 هزار هکتار آن در استان آذربایجان غربی و 62 هزار هکتار نیز در استان اردبیل خواهد بود که با این حساب، در فاز نهایی مجموع اراضی تحت پوشش در استان اردبیل، 81 هزار هکتار خواهد بود که فعلا در حدود 50 درصد آن یعنی همان 42530 هکتار اجرایی شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز