خبرگزاری کار ایران

رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور:

تهدید تولید مرکبات توسط عارضه‌ای به نام «زوال مرکبات»/ اقدامات مدیریتی برای کنترل نماتدها را جدی بگیریم

تهدید تولید مرکبات توسط عارضه‌ای به نام «زوال مرکبات»/ اقدامات مدیریتی برای کنترل نماتدها را جدی بگیریم
کد خبر : ۱۳۹۷۸۳۲

ایران با تولید سالانه حدود 5/5 میلیون تن مرکبات، یکی از کشورهای مهم تولید کننده این محصول پرطرفدار است و هر ساله علاوه بر تامین نیازهای داخلی، بخش زیادی از این محصول به کشورهای دیگر صادر شده و مبلغ قابل توجهی ارز از این طریق وارد کشور می‌شود. زوال مرکبات، یکی از عارضه‌هایی است که به شدت موجودیت باغات مرکبات و به تبع آن تولید این محصول را تهدید می‌کند و لازم است برای کنترل آن اقدامات مناسب را در سطح خرد و کلان انجام داد. عامل این بیماری نوعی «نماتد» است که تحت شرایط تنش‌های محیطی باعث ایجاد این عارضه شده و باعث از بین رفتن درختان مرکبات می‌شود.

به گزارش ایلنا، فرهاد سعیدی نائینی، رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور در این مورد می‌گوید: این عارضه بر اثر برخی نماتدها ایجاد می‌شود که به طور طبیعی در خاک‌ها وجود دارند اما شرایطی مانند تغییرات اقلیمی و تنش‌های محیطی نظیر تنش آبیاری، تغییر PH خاک و... باعث می‌شود که این نماتدها برای درختان ایجاد عارضه کند و در شرایط تنش این نماتدها به همراه دیگر عوامل بیماری‌زا مانند قارچ‌ها و باکتری‌ها به ریشه درخت حمله کرده و باعث صدمه جدی به درخت و نابودی آن می‌شوند.

وی گفت: این عارضه در سال‌های اولیه دهه 70 ابتدا در برخی استان‌های جنوبی کشور مانند بوشهر مشاهده شد و پس از آن به مرور در همه کشور پراکنده شده است اما در استان‌های جنوبی نظیر بوشهر، فارس، کرمان، بندرعباس و... قدرت بیماری‌زایی و خسارت بیشتری دارد و در شمال کشور خسارت چندانی وارد نمی‌کند.

این متخصص نماتدشناسی، از دیگر عوامل شیوع این عارضه را استفاده بدون حساب و کتاب از انواع و اقسام کودها و سموم شیمیایی و صدمه به میکروارگانیسم‌های طبیعی خاک عنوان کرد و گفت: در چنین شرایطی دشمنان طبیعی نماتدها از بین رفته و به گسترش نماتدها کمک می‌کند.

رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور از جمله اقدامات لازم برای مهار این عارضه را اقدامات گسترده مدیریتی مانند بهبود استفاده از کودهای شیمیایی، استفاده از نهال سالم و عاری از بیماری، استفاده از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، مدیریت صحیح باغات و جلوگیری از تنش، برنامه درست آبیاری باغ‌ها و... عنوان کرد و گفت: اگر این عارضه به درستی کنترل نشود، توانایی از بین بردن تولید مرکبات کشور را دارد و تولید این محصول را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

خبرنگار: حسین کاظمی

انتهای پیام/
حسین کاظمی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز