مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:
ضرورت حرکت به سمت بازرسی الکترونیک در تامین اجتماعی
مصطفی سالاری بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی در ادامه پیرامون بررسی دفاتر باید به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.
به گزارش ایلنا، مصطفی سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مراسم معارفه علی محمدیسنجر مدیرعامل جدید موسسه حسابرسی تامین اجتماعی و تکریم سعید حاجی سلطانی مدیرعامل سابق این موسسه که با حضور جمعی از معاونان و مدیران این سازمان برگزار شد، با تاکید بر جایگاه مهم موسسه حسابرسی تأمین اجتماعی در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در این دوره بستر برای حرکت حسابرسی به سمت بررسی الکترونیکی دفاتر قانونی آماده است.
وی افزود: قانون برنامه هفتم تأکید دارد که باید با سازمانها و مجموعههای دیگر خصوصاً سازمان امور مالیاتی تبادل اطلاعات داشته باشیم. این تبادل اطلاعات در زمینههایی نظیر اظهارنامهها میتواند کمک کند که سازمان تامین اجتماعی در ادامه پیرامون بررسی دفاتر به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.
سالاری در این مراسم اظهار کرد: کارکرد مطلوب موسسه حسابرسی دو نتیجه به همراه دارد؛ یکی اثری که بر درآمد سازمان دارد و دومی جلب رضایت مخاطبان خصوصاً کارفرمایان محترم. یکی از نارضایتیهای کارفرمایان که در خارج از مجامع سازمان مطرح میشود، اعتراض نسبت به نحوه بازرسی دفاتر یا حسابرسی در این مجموعه است. در این خصوص اجرای دقیق قانون، هم میتواند درآمد سازمان تأمین اجتماعی را افزایش دهد و هم رضایتمندی کارفرمایان محترم را ارتقا ببخشد. لازمه تحقق این اهداف نیز عملکرد شفاف و اصلاح اولویتها است به طوری که ارجاع موارد به موسسه حسابرسی قائم به افراد و سلایق شخصی نباشد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به تشکیل جلسات متعدد درخصوص نحوه رسیدگی به پروندهها تصریح کرد: بازرسی باید قاعدهمند و براساس طبقهبندی کارگاهها باشد. در واقع چنانکه امروز در دنیا مرسوم است باید به اقتصاد بررسی پروندهها توجه کنیم.
وی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت بازرسی الکترونیکی و هوشمند دفاتر، اظهار داشت: در این دوره بستر برای این حرکت در دسترس قرار گرفته و قانون برنامه هفتم تأکید دارد که باید با سازمانها و مجموعههای دیگر خصوصاً سازمان امور مالیاتی تبادل اطلاعات داشته باشیم. این تبادل اطلاعات در زمینههایی نظیر اظهارنامهها میتواند کمک کند که سازمان به تدریج به سمت هوشمندسازی حرکت کند.
سالاری در ادامه گفت: به طور کلی هوشمندسازیِ فرآیند رسیدگی بسیار مهم است؛ بنابراین درکنار شفافیت، هوشمندسازی هم باید در دستور کار موسسه حسابرسی باشد. از طرفی خوداظهاری بیمهای هم باید به سرعت راهاندازی و فرآیند رسیدگی به آنها مشخص شود؛ به این معنی که نحوه برخورد با خوداظهاریها با توجه به میزان انطباق آنها با نتیجه بازرسی متفاوت باشد.
وی ضمن تقدیر از خدمات مدیرعامل سابق موسسه حسابرسی با اشاره به سابقه حضور مدیرعامل جدید در جایگاه مدیرعاملی این مجموعه گفت: حضور مجدد در یک جایگاه محاسن و معایبی دارد؛ حسنش این است که شناخت لازم نسبت به مجموعه و عملکرد آن وجود دارد و نیاز به گذراندن دوره شناخت نیست و عیب آن این است که امکان دارد این حضور دوباره با پیشداوری همراه باشد و این پیشداوری میتواند محدودیتهایی ایجاد کند.
سالاری با اشاره به مأموریتهای جدید موسسه حسابرسی تصریح کرد: این نکته که مأموریتهای این دوره موسسه حسابرسی نسبت به دوره قبل حضور آقای محمدیسنجر تفاوت دارد نیز شایان توجه است. در این دوره باید به سمت بازرسی الکترونیکی دفاتر حرکت کنیم و این اثربخشی کار ما را افزایش میدهد.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: اگر زبدهترین افراد کشور را برای راهاندازی بازرسی الکترونیکی دفاتر به کار بگیریم ارزش دارد چه این پروژه عواید اجتماعی خوبی برای سازمان و کشور به همراه خواهد داشت. اگر این فرآیند به صورت هوشمند انجام شود، دخالت عامل انسانی و اعمال سلایق شخصی حذف و اگر خطایی هم باشد با اصلاح الگوریتمها مرتفع میشود و این موضوع افزایش رضایتمندی را به دنبال دارد. علاوه بر این تسریع و تدقیق بررسی پروندهها برای سازمان عواید مالی دارد و منابع ما را تقویت میکند.