در نشست رسانهای فیلم «دست تنها» مطرح شد؛
امیرحسین ثقفی: از فیلم اولم تا الان به دنبال پیام نبودم
نشست خبری فیلم سینمایی «دست تنها» امروز ۱۶ بهمن در سینمای رسانه چهلوسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علیاکبر ثقفی مجری طرح و تهیهکننده اثر در ابتدای این نشست اظهار کرد: این فیلم در ژانر فیلمهای امیر ثقفی بود، وقتی فیلمنامه را نوشت دیدیم که به فضای کارهای قبلیاش نزدیک است و تصمیم گرفتیم اثر را تولید کنیم.
علی اوجی نیز اظهار کرد: قبلا در مقام بازیگر با آقای امیرحسین ثقفی کار کرده بودم و به شدت از این همکاری لذت برده بودم و در ذهنم بود که به عنوان تهیهکننده با ایشان کار کنم. دستنوشت دستتنها به من پیشنهاد شد و در جریان بودم که آقای مجید مظفری مدتهاست ریشش را نگه داشته و گریمش را آماده کرده است و تصمیم گرفتم این کار را تهیه کنم. آقای ثقفی مثل گنگسترها کار میکند و به شدت عاشق سینماست.
امیرحسین ثقفی نیز اظهار کرد: حدود یک سال و نیم پیش با آقای مجید مظفری و آقای اوجی و ثقفی فیلمنامه را خواندیم و بعد تصمیم به ساخت گرفتیم. سینمای من سینمای لو باجت است و روی انگیزهها کار میکنم و نمونهاش بازیگران این فیلم هستند که باید بگویم گروهی دلی بود که با عشق کار کردند.
مجید مظفری نیز اظهار کرد: خانواده ثقفی را از سی و چند سال پیش میشناسم، امیرحسین در سینما به دنیا آمد و بچه سینماست. یک روزی پدرشان من را دعوت کردند و فیلمنامهای به من دادند به نام کوچه ژاپنیها، وقتی ببینم در سناریو نقش اشتباه به من پیشنهاد داده شده آن را رد میکنم و وقتی این فیلمنامه را خواندم دیدم که چقدر این فیلمنامه به خلق و خوی من نزدیک است. کوچه ژاپنیها را کار کردیم و در میانه کار آقای ثقفی کبوترکشی را به من پیشنهاد دادند و من این نقش را پسندیدم و از همان ابتدا کنار این تیم ماندم. من حدود یک سال ریش و مویم را نزدم و چند کیلو چاق شدم، چند کار را دلی رد کردم تا این کار ساخته شد و حالا در جشنواره است.
امیرحسین ثقفی در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: از همان فیلم اول تا الان به دنبال پیام نبودم، سینما برای من جوششی است تا کوششی و مثل شعر میماند. آنچه که برایم مهم بود این بود که دو آدم کف خیابان برای دیگری به کمک بیایند.
سجاد آذرینیا طراح چهره نیز گفت: فضای ذهنی کارگردان اینگونه بود که دست عوامل را باز میگذاشتند و آن جمع صمیمی و قابل احترام باعث شد که در خلق کردن شخصیتها به نتایج ایدهآل برسیم. خلق کاراکتر شکیب خیلی با ریسک بود و تراشیدن موی شکیب شجره یکی از همین ریسکها بود و آقای مظفری هم خیلی به ما کمک کردند که آن شخصیت در فیلم در بیاید.
نرگس محمدی به عنوان دیگر بازیگر این فیلم گفت: من همه کارهای آقای ثقفی را دنبال کردم و خودشان هم واقعا انسانی دقیق و آدم حسابی هستند و فکر میکنم قبل از علی اوجی سناریو را خواندم و نمیدانم به واسطه آقای اوجی در این فیلم هستم با خیر.
اوجی نیز تاکید کرد: من پارسال فیلم آقای کلاری را داشتم و من اصلا نرگس محمدی را به آقای کلاری پیشنهاد ندادم، یا فیلم بیمادر و دیگر فیلمها هم که ساختهام خانم محمدی را پیشنهاد ندادم ولی اگر کارگردانی پیشنهاد بدهد با افتخار میپذیرم چون ایشان بازیگر خوبی است و برای دستمزد هم راحت میتوان چانهزنی کرد.
مظفری نیز در تایید اظهارات اوجی تاکید کرد: تا جایی که من امیرحسین ثقفی را میشناسم هیچ چیز نمیتواند به او تحمیل شود.
شکیب شجره نیز درباره ایفای نقش در این فیلم گفت: علی اوجی با من تماس گرفت و گفت امیرحسین ثقفی میخواهد فیلمی بسازد و من خوشحال شدم چون کارهای او را دوست دارم. وقتی امیر ثقفی فیلمنامه و کاراکتر را به من گفتند قلاب من به این کاراکتر گیر کرد. جلسهای با او گذاشتم و تمام خصوصیات مدنظر او برای کاراکتر را نوشتم. من خودم را فدای نقش میکنم و قاتلم نقشهایم هستند و سعی میکنم کاراکتر در من بدمد نه برعکس. روی این کاراکتر کار کردم و از درون کاراکتر این را به من گفت که برو با گاری در بازار کار کن و من با گاری از ساعت ۵ و ۶ صبح به بازار رفتم و با کاراکتر زندگی کردم و وزنم هم حدود ۱۲ کیلو کم شد.
امیرحسین ثقفی درباره سکانسی از فیلم که در آن جنازه چند سگ دیده میشود، گفت: همه این سگها مرده بودند، ما آنها را از کهریزک گرفتیم و محل دفنشان هم آنجا بود. به عقیده من عیبی ندارد که سینما آزاردهنده باشد.
علیاکبر ثقفی نیز تاکید کرد: سازمان شهرداری سگهای مرده را جمع میکند و ما این جنازهها را از آنها گرفتیم.
ستاره ثقفی تدوینگر نیز اظهار کرد: تدوین فیلم دست تنها از ابتدا تجربهای منحصر به فرد و جذاب بود. از برادرم ممنونم که به من اعتماد کرد. نوع نگاهش را میشناختم و توانستیم به نگاه مشترکی در فیلم برسیم. تمام تلاشم را کردم که کارم در راستای تکامل کارگردانی قرار بگیرد.
امیرحسین ثقفی نیز اظهار کرد: به نظرم فیلمساز یک فیلم میسازد و نویسنده یک کتاب مینویسد و برای من هم سینما همین شکل است و همان دغدغههای خودم را دنبال میکنم و ارجاعی هم به کارهای قبلیام دارم.
وی افزود: در فیلمهای من لوکیشن برایم مهمتر از داستان است و لوکیشن یک شخصیت دارد.
مظفری نیز اظهار کرد: امیر ثقفی لو باجت کار میکند و خیلی رو راست است و وقتی صحبت از ساخت این فیلم شد من گفتم که دستمزدم را و مقداری سرمایه برای فیلم میگذارم.
اوجی نیز تاکید کرد: در همین فستیوال شاهد فیلمهای بزرگ در بخش غیرخصوصی هستیم که با سرمایههای خیلی کلان ساخته میشوند و در ۸۰ درصد مواقع این فیلمها به سرمنزل مقصود نمیرسند. امسال من دو فیلم شوهر ستاره و دست تنها را به عنوان سرمایهگذار و تهیهکننده در بخش خصوصی دارم.
وی افزود: وقتی از طرف امیر ثقفی این فیلمنامه به ما پیشنهاد شد که لو باجت بود با این حال نیاز به سرمایهگذاری داشت. خانم فریبا نادری سرمایهگذار دیگر فیلم است و این سرمایهگذاریها ژست و ادا و اصول نیست و حفظ کردن سینمای مستقل و جدی است که رو به فراموشی و نابودی است. خیلی از بازیگران ما سینمای لو باجت را درک نمیکنند و دستمزد بالا میخواهند و دوستان همکار من شما موظف هستید که به سینمای مستقل و خصوصی کمک کنید. آقای ثقفی فیلمساز مستقل هستند و ما با هم درباره توانایی بازیگر و بازیگری که با ما همدل است صحبت میکردیم. ما به عنوان سینماگر باید و از شما اصحاب رسانه خواهش میکنم از سینمای خصوصی حمایت کنید.
علیاکبر ثقفی نیز تاکید کرد: سال گذشته آماری که مسئولان ارائه میدادند از فروش بود، سینمای اجتماعی ما قربانی شد و امیدوارم برای سالهای آتی شرایطی فراهم شود که فرصتی هم برای فیلمهای اجتماعی فراهم کنند تا این سینما هم دیده شود.
محمدی در بخش پایانی این نشست درباره احتمال کاندیدا شدن در جشنواره گفت: حضور در بین نامزدهای بازیگری را دوست دارم اما حضور در جشنواره و همکاری در این فیلم برایم کافی بود.