خبرگزاری کار ایران

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان

آغاز به کار انجمن خیرین میراث‌فرهنگی در سیستان و بلوچستان
کد خبر : ۱۵۰۵۴۲۲

انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با حضور مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اعضا و فعالان میراث فرهنگی استان در زاهدان آغاز به کار کرد و احکام رئیس و اعضای این انجمن ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، فریدون فعالی ۲۳ تیرماه در آیین آغاز بکار انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: هدف از تشکیل انجمن خیرین میراث فرهنگی این است که بتوانیم زمینه مشارکت خیران در زمینه‌های مادی و معنوی برای حفظ و هراست از آثار تاریخی، بناهای بسیار ارزشمند، محوطه‌های تاریخی و موزه‌هایی که در کشور وجود دارد را فراهم کنیم.

مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: این انجمن اهدافی همچون ایجاد زمینه مشارکت خیران در داخل و خارج از کشور به منظور جلب مشارکت و جذب سرمایه‌های معنوی و مادی برای حفظ، مرمت و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی و فرهنگی ثبت شده، مشارکت در راه‌اندازی موزه‌ها و پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس، اموال منقول فرهنگی و تاریخی و میراث‌طبیعی کشور و سایر موارد مشابه را دنبال می‌کند.

او تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با توجه به مطالبه جدی از سوی مدیریت استان، جزء اولویت ما در کشور قرار گرفت و به همین منظور عملیات اجرایی پروژه‌ها در کشور از سیستان و بلوچستان آغاز می‌شود و در گام اول پنج پروژه با اعتبار ۴۵ میلیارد ریال تعریف کرده‌ایم.

فعالی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل چهار محوطه و بنای تاریخی و یک موزه است که بلافاصله اختصاص اعتبار آن انجام می‌شود و امروز شاهد ساماندهی و سازماندهی شانزدهمین انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور در استان سیستان و بلوچستان هستیم وامیدواریم با برنامه‌ریزی‌های مدون و تهیه بانک اطلاعاتی و یاری گرفتن از تمامی خیران گام‌های مؤثری بردارند.

به گفته مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کار این انجمن بسیار مهم و دشوار است و اعضای آن باید تلاش کنند تا زمینه مشارکت همگانی را فراهم کرده و با تعریف دقیق از پروژه‌ها، ایجاد زیرساخت و مرمت‌هایی که انجام می‌دهند بتوانند این پروژه‌ها را به یک بسته سرمایه‌گذاری تبدیل و مشارکت همه خیران برای ساماندهی و سازماندهی آثار را داشته باشند.

تعریف ۵ پروژه خیرین میراث فرهنگی در سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز در این مراسم گفت: این استان دارای محوطه‌ها، بافت‌ها و ابنیه‌های تاریخی متعددی است که حفظ و صیانت و مرمت آن‌ها تنها با اعتبارات دولتی امکان‌پذیر نیست و این موضوع نیازمند مشارکت عمومی و حضور خیرین و دلسوزان این حوزه است.

محمدهادی طهرانی مقدم افزود: بر همین اساس‌ایده انجمن خیرین میراث فرهنگی و آغاز بکار آن از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور و در گامی نو در مسیر آینده روشن برای آثار تاریخی مطرح شد که در قالب آن عموم آحاد جامعه و خیران می‌توانند در راستای صیانت از هویت ملی و شناسنامه ایران مشارکت داشته باشند و یک عزم جدی برای حفظ و مرمت و احیای آثار تاریخی به وجود آید.

او ادامه داد: طبیعتاً در کنار حمایت‌های دولتی، همراهی و همکاری خیران در حفاظت و صیانت و مرمت آثار و ابنیه‌های تاریخی بسیار مؤثر و ارزشمند است و می‌توان با سرعت بیشتری در این مسیر گام برداریم.

به گفته طهرانی مقدم، در بارندگی‌های سیل آسای اخیر خسارات زیادی به آثار و ابنیه‌های تاریخی استان وارد شد که بلافاصله پس از برآورد میزان و بررسی دقیق، نیازسنجی‌های حمایتی به انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور اعلام شد تا با عزم ملی و کمک خیران بتوانیم اقدامات ویژه‌ای انجام دهیم.

او تصریح کرد: از میان بناهای پیشنهادی، پنج پروژه مورد تصویب قرار گرفت که شامل بازارچه سرپوش زاهدان، مسجد عبدالقادر نیکشهر، موزه شهرسوخته، مسجد دزک سراوان و قلعه سه کوهه است که از سوی انجمن خیرین میراث فرهنگی کشور مبلغ ۴۵ میلیارد ریال برای مرمت، حفظ و احیاء آن‌ها اختصاص یافت که اقدامی ارزشمند و قابل قدردانی است.

انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان شامگاه شنبه ۲۳ تیرماه با حضور مشاور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاون استاندار و شماری از مسئولان استانی و اعضای انجمن به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

در پایان این مراسم نیز از سوی علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، محمدهادی طهرانی مقدم به عنوان رئیس انجمن خیرین میراث فرهنگی سیستان وبلوچستان منصوب و حکم او اهدا شد.

 

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز