خبرگزاری کار ایران

زندگی اولین وزیر نفت و اولین رییس سازمان برنامه و بودجه ایران پس از انقلاب

زندگی اولین وزیر نفت و اولین رییس سازمان برنامه و بودجه ایران پس از انقلاب
کد خبر : ۱۴۸۶۴۵۲

کتاب «زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» به قلم «پرویز سعادتی» در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید.

به گزارش ایلنا، کتاب «زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» به زندگی مرحوم «علی‌اکبر معین‌فر» اولین وزیر نفت دولت موقت انقلاب اسلامی و اولین رییس سازمان برنامه و بودجه جمهوری اسلامی ایران در بازه زمانی سال ۱۳۰۷ تا ۱۳۵۷ می‌پردازد که حاصل بیش از صد و ده ساعت گفتگو با معین‌فر است.

خاطرات مرحوم معین‌فر، علاوه بر شرح وقایع و حوادث کشور در نیمه اول قرن گذشته، خاطرات کسی است که از نوجوانی در صحنه‌های پر برخورد و پر فراز و فرود چند دهه اخیر حضور داشته و به همین دلیل شرح بعضی وقایع برای نخستین بار بر روی کاغذ ثبت می‌شود. از زاویه‌ای دیگر اهمیت این خاطرات، روایت وقایع از زبان فردیست که از نوجوانی در خانواده‌ای مذهبی و سیاسی پرورش یافته و در بیشتر تحولات از نزدیک حاضر و ناظر بوده است.

کتاب با فصل «تولد، خانواده، محله، مدرسه» آغاز و با برررسی حوادث گوناگون دوران زندگی معین‌فر با فصل «نخست وزیری ازهاری و ناتوانی دولت نظامی در کنترل اوضاع» ختم می‌شود. در پایان کتاب نیز عکس‌ها و اعلام گنجانده شده است.

پرویز سعادتی نویسنده «زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» در مقدمه کتاب درباره نیمه‌کار ماندن خاطرات مهندس معین‌فر این‌گونه می‌نویسد: «در میانة مصاحبه با مرحوم معین‌فر، همسر و یار سالیان دراز عمر خویش را از کف داد و فراق همسر و یار دیرین و بیماری‌های گوناگون، اجازه نداد بیش از این در کنار او شنونده خاطراتش باشیم و رحل اقامت از این دنیا بست و به دیار باقی شتافت.

بنابراین خاطرات در آنجا به پایان می‌رسد که آخرین روزهای تلاش برای پیروزی انقلاب اسلامی است و ذکر حوادث پس از پیروزی انقلاب که وی در آن‌ها نقش داشت از جمله حضور در دولت مرحوم بازرگان و در اولین مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از سوی مردم تهران، میسر نشد. از این بابت به عنوان یک درس‌آموز تاریخ معاصر ایران بسیار افسوس می‌خورم.»

«زندگی و زمانه علی‌اکبر معین‌فر» کاری از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری در ۴۲۸ صفحه گردآوری و در بازار نشر موجود است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز