خبرگزاری کار ایران

قاضی زاده هاشمی:

زنان فرصت هستند نه مسئله/ همه چیز را مردانه طراحی کردیم

 زنان فرصت هستند نه مسئله/ همه چیز را مردانه طراحی کردیم
کد خبر : ۱۴۹۳۸۵۶

یک کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات با بیان اینکه گفت: از نظر ما زنان فرصت هستند نه مسئله، باید از این فرصت استفاده کرد. در جامعه سنتی ما زنان نقش داشته اند، آنان در اقتصاد خانواده نقش داشته اند.

به گزارش خبرنگار سید امیرحسین قاضی‌زاده در میزگرد تخصصی فرهنگی با گرامی داشت یاد و خاطره رئیس جمهور شهید گفت:نگاه ما به حوزه فرهنگ یک نگاه تمدنی است، به گفته مقام معظم رهبری فرهنگ هواست.

این‌نامزد ریاست جمهوری یادآور شد: در غرب فرهنگ فرد گرا است اما در فرهنگ ایرانی جمع‌گرا و خانواده است و چون من توجه ویژه به خانواده داشتم، اسم دولتم را دولت خانواده و مردم گذاشتم. این واحد جامعه فرهنگ را به کل تسری‌می دهد.

وی ادامه داد: سن ازدواج در جامعه افزایش پیدا کرده است، حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون مجرد در جامعه داریم. طلاق و اعتیاد افزاش پیدا کرده است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: از نظر ما زنان فرصت هستند نه مسئله، باید از این فرصت استفاده کرد. در جامعه سنتی ما زنان نقش داشته اند، آنان در اقتصاد خانواده نقش داشته اند.

وی افزود: اصل ماجرا این است چون طراحی ما کاملا مردانه است همه چیز را مردانه طراحی کردیم.

وی ادامه داد: دولت باید استعداد های جامعه را بشناسد تا مشکلات را برطرف کند. خط مقدم مردم هستند و کار دولت تنظیم‌گری و تحلیل گری است.امیدوارم بتوانیم با فرهنگ یک جامعه ایده آل داشته باشیم.

قاضی زاده در خصوص عملکرد دولت سیزدهم گفت: شهید رئیسی و دولت شهید رئیسی را به بخش آرمان‌ ها و سیاست ها می‌توان ذکر کرد. در حوزه سیاست‌ها می‌توان به تعلیم و تربیت اشاره کرد که محورش خانواده است. در رابطه به عملکرد که مربوط به وزارت‌خانه ها می‌شود که مسئولیت های متفاوتی دارند. در بررسی ستادی وزارت خانه را مورد بررسی قرار می‌دادند و به وزرا امتیاز می‌دادند و حتی چندتا وزیر را عوض کردند. در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اقدامات عظیمی صورت گرفت و یا در آموزش و پروش حرکت‌های خوبی صورت گرفت.

وی تاکید کرد: حتما دنیال راه شهید رئیسی هستیم.

قاضی‌زاده هاشمی درباره حضورش تا آخر انتخابات گفت: تشخیص این‌که سرکار هستید تشخیص خودتان است. خانواده عناصرش در حال فداکاری برای همه است، عنصر فرهنگ ایرانی و اسلامی ایثار است، گاهی وظیفه در ماندن گاهی در رفتن، من نیامده‌ام که برم قصدم هم ماندن است.

قاضی زاده تاکید کرد: عدالت اجتماعی اقتضا می‌کرد با توجه به اینکه ۵۰ درصد جامعه ما بانوان هستند و اقتضائات روحی و روانی آنها تفاوت دارد به طور کلی نظامات اجتماعی و اداری را برای زنان مجزا تعریف کنیم. اقتضائات تعلیم و تربیت در حوزه بانوان با اقتضائات در حوزه اشتغال و غیر تفاوت دارد.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما معتقدیم اداره تمام مساجد، مدرسه‌ها، امام‌زاده‌ها و کتابخانه‌های عمومی باید به دست مردم باشد. همانطور که می‌گوییم شرکت‌های اقتصادی باید به مردم واگذار شوند، در عرصۀ فرهنگ، تعلیم و تربیت هم باید اصل مالکیت یا مدیریت بنا به اقتضا‌های حقوقی و فقهی به مردم واگذار شود.

وی افزود: عملکرد وزارت فرهنگ در دولت شهید رئیسی یک عملکرد گسترده و عظیم بود اما از نظر رویکرد هنوز فاصله بسیار زیاد برای فعال کردن حلقه‌های مردمی وجود دارد.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: وزارت خانه‌ها درگیر حجم عظیمی از مسائل معیشتی کارمندان شده‌اند اما در حوزه سیاست‌های کلی نظام فاصله زیادی داریم. خط مقدم خود مردم هستند کار دولت تسهیل‌گری و تنظیم گری است که در این حوزه باید انجام شود.

قاضی زاده هاشمی گفت: واحد خانواده و محله باید پیوند بخورند. ما در دولت مردم معتقدیم اداره همه آنها به دست مردم باشد. هیئت امنایی از مردم منطقه شکل بگیرند در راستای تعالی خانواده برنامه‌ریزی و اداره کنند.

وی افزود: در عرصه تعلیم و تربیت یا اصل مالکیت یا مدیریت بنا به اقتضایی که وجود دارد باید در اختیار مردم باشد مبتنی بر این تفکر کلان انجام شود. باید با مردمی‌سازی بخش‌های مختلف مرتبط با فرهنگ باعث یک جامعه باسعادت و کمال شویم.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال حسین انتظامی یکی از کارشناسان میزگرد فرهنگی مبنی بر اینکه شایعه شده که قرار است از ادامه رقابت‌ها انصراف دهید، گفت: من جزو آدم‌های بد سابقه در انصراف هستم، یک دفعه کاندیدا بودم و سابقه روشن دارم.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه عناصر خانواده در حال فداکاری برای هم هستند، افزود: عنصر کانونی فرهنگ ایرانی ایثار است ولی آدم برای هرچیزی ایثار نمی‌کند، آدم برای مکتب خود ایثار می‌کند. گاهی وظیفه در ماندن است گاهی هم در رفتن؛ نیامدم که بروم به هیچ عنوان قصد کنار کشیدن ندارم اما آماده فداکاری برای جامعه هستم.

وی افزود: یک‌بار نامزد بودم و سابقه‌ام روشن است. گاهی وظیفه در ماندن است و گاهی وظیفه در رفتن است. آمادۀ فداکاری برای مردم هستم.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: با سازوکارهای گام اول انقلاب ما دیگر نمی‌توانیم گام دوم انقلاب را ادامه دهیم. آغاز آن از نظام تعلیم و تربیت است. با این نظام آموزش که داریم انسان شبیه به هم تربیت می‌کند و استعداد پایه نیست.

وی افزود: نظام تعلیم و تربیت عمومی ما شامل این ۱۲ سال تحصیل در آموزش و پرورش نباشد. بیشترین تربیت‌پذیری فرزندان ما بین ۳ تا ۸ سالگی است که دنیا به این سمت رفته است.

قاضی زاده هاشمی تاکید کرد: کسی که بالغ می‌شود سواد داشته باشد. مهارت شغلی موثر داشته باشد که بتواند زندگی خود را تامین کند.

وی افزود: آموزش ما در دوره ۱۱ تا ۱۵ سالگی به سمت مهارت برود. بنابراین اساساً این مسیر تغییر پیدا کند که برنامه دراز مدتی را می‌طلبد. قوی‌ترین وزیر باید وزیر آموزش و پرورش باشد و بیشترین یعنی ۳۰ درصد بودجه کشور باید به آموزش و پرورش داده شود.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: بهترین قضات برای حفظ سلامت مجازی مردم هستند و در دنیا مردم این کار را انجام می‌دهند. پدر خانواده می‌تواند کد بدهد و برخی سایت‌ها را به روی فرزندان خود ببندد.

وی افزود: نمایندگان دولت در کنترل فضای مجازی باید آزادی به مردم بر اساس نوع نیاز و سطح استفاده آنها بدهیم. در دنیا پهنای باند تولید می‌کنند. ما صنعت فضایی و مخابرات داریم و می‌توانیم به آن قله برسیم و می‌توانیم جزو تولیدکننده‌های اینترنت جهانی باشیم.

قاضی زاده هاشمی عنوان کرد: دولت باید منابع در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهد و این وعده بیخودی نیست. الان دانش فنی آن را داریم. سازوکارها باید اصلاح شود ما به هر حال به یک اینترنت سریع و آسان و در دسترسی نیاز داریم و ملاک ما در فضای مجازی است.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به پرسش شهاب اسفندیاری درباره سکوت چند ماهه‌اش در التهابات سال ۱۴۰۱ گفت: جستجوی حضرتعالی احتمالاً کامل نبوده یا فضای مجازی انعکاس خوبی نداشته وگرنه بنده قبل از اینکه دولت برنامه‌ریزی‌ای در دانشگاه‌ها داشته باشد در بیش از ۱۰ دانشگاه در استان‌های مختلف به ویژه در ایام اغتشاشات برنامه دانشجویی داشتم. اساساً زیرساخت شکل‌گیری مسئله اغتشاشات سال ۱۴۰۱ را فرهنگی می‌بینم، یک سیر اختلافات فرهنگی در جامعه ما اتفاق افتاد و ما نه فقط کار تبیینی بلکه کار تربیتی مناسب در جامعه انجام نداده بودیم و کم‌کم این کم‌کاری تبلور خود را نشان داد. حضور من در دانشگاه‌ها با واکنش‌هایی از شبکه ایران‌اینترنشنال همراه بود و خانم مسیح علینژاد من را در صفحه فضای مجازی‌اش مورد حمله قرار داد.

وی درباره فیلترینگ گفت: این موضوع در دو سطح قابل بحث است. یکی اجرای قوانین موجود است که رئیس جمهور هم مجری قوانین است و می‌تواند پیشنهادات خود را به مجلس ارائه کند و بحث دیگر درباره ایده بنده در بحث فیلترینگ است. رئیس جمهور در چارچوب اختیاراتش باید قول بدهد؛ من با سازوکار فعلی مخالف هستم. به نظر من همانطور که جامعه هنری را خود هنرمندان می‌توانند مدیریت کنند بهترین قضات در فضای مجازی خودِ مردم هستند همانطور که در همه جای دنیا اینگونه است و در آزادترین کشورها هم به همین شکل است. طبع خانواده در جامعه ما طبع عفیفی است. بنده حتما ترکیبی از فعالان فضای مجازی و مردم را در نظر خواهم گرفت.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: امروز در دنیا پهنای باند تولید می کنند، در کنار آمریکایی‌ها، چینی‌ها درفضا اینترنت تولید می کنند. امروز اینترنت جزو کالاهای اساسی است، ما باید از موضع تدافعی بیرون بیاییم و ما که صنعت فضایی، مخابرات و... داریم و می‌توانیم به قله برسیم باید جزو تولیدکنندگان اینترنت جهانی باشیم. دولت باید منابع در اختیار مسئولان مربوطه قرار دهد و ما دانش‌های فنی‌اش را داریم. من از دوستان وزارت ارتباطات سوال کردم و می‌دانم که ما در ده سال آینده به سطح حکمرانی اینترنت جهانی خواهیم رسید.

قاضی‌زاده هاشمی درباره ممیزی و محدودیت‌های موجود در رسانه‌ها اظهار کرد: در تاریخ ما آن بخشی از تمدن ما شکوفا بوده و امرایش برجسته بودند که با اصحاب هنر هم‌نشینی داشتند و این خصوصیتی است که مقام معظم رهبری در این ایام نشان داده‌اند. جامعه اسلامی قوه هاضمه‌اش بسیار قوی است، ارزش‌های اسلامی ارزش‌های فطری هستند و نباید بترسیم که این ارزش‌ها دچار خدشه می‌شوند و ما باید به مردم اعتماد کنیم و تبلور مردم در جامعه روزنامه‌نگاران هستند و اگر به مشکلات آن‌ها رسیدگی شود حتماً وطن‌خواه‌تر و متدین‌تر از ما هستند. قوانین بالادستی باید اصلاح شوند.من در مجلس بودم و مرد قانون هستم و به حوزه اجرا آمدم تا قوانین را اجرا کنم و جلوی فعالیت‌های فراقانونی را با قاطعیت خواهم گرفت.

قاضی‌زاده هاشمی اظهار کرد: همانطور که در عرایضم بود ما در همه ساحت‌ها مسئله‌مان نوع حکمرانی است. روش اداره کشور اگر تغییر پیدا نکند و این نوع نظام اداری که ما داشتیم و توفیق پیدا نکردیم که از اهالی فرهنگ و صاحب‌نظران به خوبی استفاده کنیم به جز اینکه واگرایی اجتماعی ایجاد کند، کار دیگری نکرده است. کاهش سرمایه اجتماعی فقط مسئله اقتصاد نیست و زیرساخت آن فرهنگ است. بر اساس تمام گزارش‌های جهانی وضعیت رفاه عمومی در ایران نسبت به سال 57 افزایش پیدا کرده اما سرمایه اجتماعی ما کاهش پیدا کرده چون نوع تبع ما و ارزش‌ها تغییر پیدا کرده است. اگر ما می‌خواهیم موضوع اقتصاد، امنیت و آسیب‌های اجتماعی را حل کنیم عنصر اساسی‌اش در فرهنگ است و فرهنگ تمدنی‌ترین نقطه‌اش خانواده است. حرف ما این است که با برنامه‌های گذشته و نسخه‌های قبلی راه به جایی نمی‌بریم و باید نسخه‌ها عوض شوند.

وی ادامه داد: ما یک دولت پایه عرضه می‌کنیم که بر اساس ایده‌ها و منویات مقام معظم رهبری است و در ادامه آنچه که شهید رئیسی پایه‌گذاری کرد گام برمی‌داریم. در حوزه اینترنت کار ویژه‌ای دولت در توسعه فیبر نوری انجام داده و حتماً افزایش سرعت اینترنت و اینترنت بی‌سیم در اولویت‌ها ما است.ما باید نهضت مردمی‌سازی محصولات فرهنگی ایجاد کنیم و حقوق مالکیت آن‌ها را تنظیم کنیم. ما می‌توانیم یک قانون داخلی برای حفظ حقوق مالکانه کسانی که در این حوزه فعال هستند ایجاد کنیم. ما تعداد زیادی اماکن متعلق به دولت داریم که دولت باید اینها را اهرم کند. امکانات دولت باید در اختیار خانواده‌های فرهنگی مثل اعضای خانواده سینما، موسیقی و... به صورت رایگان قرار داده شود و این اماکان نباید موضوع درآمد دولت باشند. محصولات هنری ما باید وارد رقابت‌های فرهنگی شوند و در این صورت است که کیفیت این محصولات افزایش پیدا می‌کنند و ما می‌توانیم همانطور که کره جنوبی امروز به درآمد بالایی از محصولات هنری‌اش رسیده به درآمد برسیم. فرهنگ غنی ایرانی قابل عرضه است و باید زیرساخت فرهنگی‌اش تعریف شود.

وی ادامه داد: ما باید نهضت مردمی‌سازی محصولات فرهنگی ایجاد کنیم و حقوق مالکیت آن‌ها را تنظیم کنیم. ما می‌توانیم یک قانون داخلی برای حفظ حقوق مالکانه کسانی که در این حوزه فعال هستند ایجاد کنیم. ما تعداد زیادی اماکن متعلق به دولت داریم که دولت باید اینها را اهرم کند. امکانات دولت باید در اختیار خانواده‌های فرهنگی مثل اعضای خانواده سینما، موسیقی و... به صورت رایگان قرار داده شود و این اماکان نباید موضوع درآمد دولت باشند. محصولات هنری ما باید وارد رقابت‌های جهانی شوند و در این صورت است که کیفیت این محصولات افزایش پیدا می‌کنند و ما می‌توانیم همانطور که کره جنوبی امروز به درآمد بالایی از محصولات هنری‌اش رسیده به درآمد برسیم. فرهنگ غنی ایرانی قابل عرضه است و باید زیرساخت فرهنگی‌اش تعریف شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ما ٣ و نیم میلیون نفر ورزشکار داریم که ۴١ درصد آن بانوان هستند اما دسترسی بانوان به امکانات بسیار کم است و به همین دلیل است که ما قهرمانان زن کمتر داریم و ما زیرساخت‌هایی برای بانوان فراهم خواهیم کرد. 

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: برخی دوستان بر این عقیده‌اند که تا آزادسازی فرهنگی انجام نشود، گردشگر به ایران نمی‌آید در حالیکه در حوزه گردشگری بیشترین آن‌ها مذهبی است و چه اشکالی دارد که ما یک گردشگری حلال و خانواده‌محور به جهان عرضه کنیم. ما کشوری چهارفصل هستیم و بسیار فضاهای دیدنی و تاریخی داریم باید بتوانیم از این امکانات برای جذب گردشگر استفاده کنیم. تولید اشتغال در حوزه گردشگری بالاست و باید ابزار تبلیغ  جهانی برای آن‌ها ایجاد کنیم.اگر می‌خواهیم نظام تربیتی ما اصلاح شود نباید مسئولین دروغ بگویند، مسئولان ما به چیزی که عمل نمی‌کنند وعده ندهند و نباید آقازادگی ایجاد شود، اگر اینگونه شود مردم کم کم ما را باور می‌کنند. ما نباید اجازه دهیم این سوءتفاهم‌ها ادامه پیدا کنند. چرا مردم حاج قاسم سلیمانی و شهید رئیسی را دوست دارند، چون آنها صادق بودند و مردم آنها را بی آلایش دیدند. ما به همین خاطر می‌گوییم که برگشت به عقب هرگز و ممنوع، برگشت به عقب فقط مربوط نسخه‌ها نیست بلکه آدم‌ها هم هستند. این کشور و این انقلاب به مردمش زنده است، اگر مردم حامیان این دولت باشند دولت قدرتمند است و در این صورت است که ما می‌توانیم عملیات وعده صادق انجام دهیم. ما به پشتوانه مردم در دهان استکبار جهانی زدیم و یک وظیفه برای خودمان داریم و آن بالا بردن سرمایه اجتماعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

 

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز