خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا:

غربی‌ها آنقدر دروغ می‌گویند و آن را بزرگ می‌کنند تا افکار عمومی بپذیرد/ اگر قرار بر توافق باشد باید با ساختار جدیدی وارد مذاکرات شویم

غربی‌ها آنقدر دروغ می‌گویند و آن را بزرگ می‌کنند تا افکار عمومی بپذیرد/ اگر قرار بر توافق باشد باید با ساختار جدیدی وارد مذاکرات شویم
کد خبر : ۱۵۳۴۵۵۶

کارشناس حوزه روابط بین‌الملل گفت: همیشه مبنای اتهامات آمریکا و اروپا علیه ما دروغ بوده است. آن‌قدر دروغ می‌گویند و آن را بزرگ می‌کنند تا افکار عمومی بپذیرد.

رضا میرابیان کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به روابط کنونی ایران و اروپا در خصوص چگونگی تعمیق و گسترش این روابط اظهار کرد: مسئله اروپا در دولت‌های قبلی هم با ارسال پیام‌هایی مطرح شده است. ما به عنوان یک کشور باید در چهارچوب یک رابطه متعادل و منطقی عمل کنیم و از طرف مقابل نباید روابط یک‌جانبه باشد که اروپایی‌ها مطالبی را تحمیل کنند. این موضوعات در چهارچوب حسن نیت بیان شده و در آینده هم مورد توجه قرار خواهد گرفت. معمولا این مطالب در سخنرانی‌ها روسای جهمور کشورمان در سازمان ملل و با حضور همه کشورها مطرح می‌شود.

 تحریم‌های اخیر آمریکا و اروپا جنبه صوری دارد

وی با اشاره به نقش‌ تحریم‌ها در روابط ایران و غرب و تبعات استمرار آن‌ها، تصریح کرد: خود آمریکایی‌ها بیان می‌کنند که این تحریم‌ها تأثیرگذار نبوده و جنبه شکلی و صوری دارند، حال چه برسد به تحریم‌های اروپایی که قدرت چندانی‌ هم ندارد. در حقیقت آقایان می‌خواهند این پیام را به افکار عمومی دهند که ما می‌خواهیم در موضع قدرت مذاکره کنیم. دلیل دیگری ندارد، این تحریم‌ها تاثیری نخواهد داشت و بیشتر جنبه شکلی و صوری دارد. با این تحریم‌ها به‌گونه‌ای از سوی اروپا اعلام می‌شود که ما در موضع ضعف نیستیم.

غربی‌ها آنقدر دروغ می‌گویند تا افکار عمومی آن را بپذیرد

این کارشناس سیاست بین‌الملل در رابطه با ادعای ه اروپا‌یی‌ها نسبت به جنگ اوکراین و اتهام فروش تسلیحات در جریان این جنگ و ارتباط ما با روس‌ها، گفت:‌ ما رسما اعلام کردیم، اینکه طرف مقابل بخواهد بر این اتهام اصرار کند، به ما ربطی ندارد. مواضع رسمی خود را اعلام کرده‌ایم که به هیچ عنوان سلاحی به اوکراین ارسال نکرده‌ایم. این اظهارات بدون استناد مطرح می‌شود و خیلی حرف‌ها را بی‌خود می‌زنند. همیشه مبنای اتهامات آمریکا و اروپا علیه ما دروغ بوده است. آن‌قدر دروغ می‌گویند و آن را بزرگ می‌کنند تا افکار عمومی بپذیرد. در خصوص ارتباط ما با روسیه باید گفت‌ که ما اتحاد استراتژیک با روسیه نداریم. یک توافق‌نامه‌ای با روسیه داریم که هنوز هم امضای نهایی ندارد و در آن روسیه به عنوان یک شریک استراتژیک برای ما مطرح شده است.

موضع رسمی کشور ما نشان می‌دهد ما به دنبال جنگ نیستیم

میرابیان در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با همکاری اروپا منطقه را به سوی امنیتی پایدار سوق داد، بیان کرد: این نکته را باید در نظر داشته باشیم که پس از خروج آمریکا از برجام شاهد بودیم که در طول سه سال هیچ کاری از دست اروپایی‌ها برنیامد. اروپایی‌ها عملا در سایه آمریکا حرکت می‌کنند و توان زیادی خارج از اراده آمریکایی‌ها ندارند. کشور ما به عنوان یک موضع کلی این را بیان می‌کند که ما نه به دنبال جنگ هستیم و نه اصرار به تداوم آن خواهیم داشت. در اصل ما به دنبال برقراری صلح و امنیت در منطقه هستیم. آن‌ها ادعا می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران به جنگ دامن می‌زند در حالی که ما می‌خواهیم این ادعا را رد کنیم. در حقیقت این اسرائیل است که بر ادامه جنگ پا فشاری می‌کند البته بستگی دارد که طرف مقابل تا چه میزان این را بپذیرد.

برجام قبلی قابل اجرا نیست

وی در رابطه با سرانجام برجام، اظهار کرد: برجام قبلی قابل اجرا نیست. اگر قرار بر توافق باشد باید با یک ساختار جدید وارد مذاکره شد. باید مولفه‌های جدید به برجام اضافه شود چون زمان آن گذشته و خیلی تغییرات اتفاق افتاده است. این نکته را تمام طرفین قبول دارند،‌ ما هم صراحتا اعلام کردیم. همچنین آقای عراقچی در اظهارات‌شان به این موضوع اشاره کردند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز