خبرگزاری کار ایران

وزیر صمت در گفت‌وگو با ایلنا:

عده‌ای برای منفعت خود همه عالم را فاسد می کنند

عده‌ای برای منفعت خود همه عالم را فاسد می کنند
کد خبر : ۱۴۵۶۰۲۲

ممانعت از عضویت ایران در WTO یک نقشه جهانی برای کاسبی برخی کشورها است

وزیر صمت ممانعت از عضویت ایران در WTO را یک نقشه جهانی برای کاسبی برخی کشورها دانست و در مورد موانع داخلی برای این اتفاق گفت: باور کنید تمام مشکل کشور سودجویی و منفعت‌طلبی افراد است یک عده به دنبال سودجویی خود هستند اگر بتوانیم خود را از این سودجویی خارج کنیم مطمئن باشید که دنیا به تعادل می رسد، متاسفانه افرادی هستند که دارند برای منفعت خود همه عالم را فاسد می کنند.

عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره درخواست بررسی ایران برای عضویت در WTO (سازمان تجارت جهانی) گفت: عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی مهم‌ترین موضوع اقتصاد ماست. در موضوع WTO سال‌هاست که درخواست عضویت داریم، متاسفانه آمریکا با یکجانبه‌گرایی ممانعت می‌کند، این ممانعت معنی‌اش چیست؟ یعنی بخش عمده‌ای از جمعیت جهان را از ظرفیت‌های ایران محروم کنیم.

وزیر صمت تاکید کرد: WTO یعنی چه؟ یعنی ما بیایم در قواعد بین‌المللی کار کنیم. اگر شما ما را متهم می‌کنید که خارج از قاعده هستیم، چرا نمی‌گذارید عضو WTO شویم؟ من در سخنرانی خود هم گفتم شما از یک طرف ما را متهم می‌کنید به این‌که خارج از قاعده جهانی کار می‌کنیم اما از یک طرف نمی‌گذارید وارد قاعده شویم.

وی یادآور شد: ما ۲۸ سال است متقاضی آن هستیم که در قاعده بیاییم اما شما مخالفت می‌کنید؛ به نظر من این ناعادلانه و ناصحیح و نشان‌دهنده عدم صداقت این‌ها در این موضوع مهم است.

علی‌آبادی در پاسخ به این پرسش به این‌ که‌ بحث تحریم‌ها بیشتر در عضویت در WTO اثرگذار است یا ممانعت آمریکا پشت این مساله است، عنوان کرد: WTO یعنی چه؟ یعنی قاعده‌مند کردن نظام تجارت، یعنی در تجارت بر اساس قوانینی که همه می‌شناسند عمل شود، هنگامی که شما در این قاعده قرار می‌گیرید، نمی‌توانید به هر روشی کار کنید. باید در قاعده کار کنید و دنیا به شما و محصولات شما اطمینان می‌کند؛ چراکه شما ضمانت می‌کنید محصول من، محصول کیفی است. یعنی اگر ما کیفیت می‌خواهیم باید به این قواعد برویم، نظام ۲۸ سال است تصمیم گرفته است این کار را انجام دهد و تلاش وافر داشته است.

وزیر صمت با اشاره به سخنرانی خود گغن: من به آنها گفتم ما داوطلب بودیم و شما نمی‌توانید ما را متهم به عمل خارج از قاعده کنید، شما دارید مانع از قاعده‌مند شدن خیلی از کشورها می‌شوید نه فقط ما خیلی‌ها هستند. البته خوشبختانه در نشست اخیر دو کشور اضافه شدند اما خیلی از کشورها متقاضی می‌شوند و خیلی‌ها ممانعت می‌کنند، در حالیکه باید بگویند بیایید برای شما قاعده بگذاریم اگر ما در قاعده و چارچوب نبودیم، بگویند از WTO اخراج می‌شوید نه اینکه نگذارند ما در قاعده حرکت کنیم. به نظر من این کار نه قصاص قبل از جنابت بلکه بدتر از این حرف‌ها است، به نظر من یک نقشه جهانی است برای اینکه تجارت خودشان را انجام دهند و بیشتر دنبال کاسبی هستند.

علی آبادی در مورد برخی موانع داخلی از جمله برخی مافیاها برای عضویت ایران در WTO، گفت: باور کنید تمام مشکل کشور سودجویی و منفعت‌طلبی افراد است و در تجارت هم همین است. در تجارت متاسفانه فساد است که دارد باعث می شود جامعه به تعادل نرسد. یک عده به دنبال سودجویی خود هستند اگر بتوانیم خود را از این سودجویی خارج کنیم مطمئن باشید که دنیا به تعادل می رسد، متاسفانه افرادی هستند که دارند برای منفعت خود همه عالم را فاسد می کنند.

انتهای پیام/
سمیرا عالم پناه
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز