خبرگزاری کار ایران

آشنایی با لوله برق پلی‌آمید و کاربردهای آن

آشنایی با لوله برق پلی‌آمید و کاربردهای آن
کد خبر : ۱۰۳۰۵۰۲

برای آشنایی با لوله برق پلی آمید و اینکه این لوله ها چگونه تولید می شوند و چه کاربردهایی دارند و آیا در بازار با قیمت مناسب خرید و فروش می شوند یا نه، مطلب زیر را حتما بخوانید تا اطلاعات کافی در این مورد داشته باشد.

ایلنا؛ یکی از لوله های پراستفاده در جهان، لوله های برق هستند که به صورت انبوه تولید می شوند. این لوله ها در همه مکان هایی که دارای برق هستند کاربرد دارند. به این صورت که برای جلوگیری از خراب شدن و پارگی سیم، سیم های برق را از داخل این لوله ها رد می کنند که نوعی عایق به حساب می آید.

لوله های برق انواع مختلفی دارند که برحسب جنس و اندازه و کاربرد آنها دسته بندی می شوند. موادی که در ساخت این لوله ها استفاده می شود بسیار محدود هستند یعنی باید به گونه ای ساخته شوند که مقاومت زیادی در برابر ضربه و ساییدگی داشته باشند و رطوبت و گرما و سرمای هوا باعث خرابی آن نشود و همچنین عایق الکتریکی مناسبی باشند و جریان الکتریسیته نتواند از آن عبور کند.

انواع مختلف لوله های برق

لوله های برق انواع زیادی دارند. کاندوئیت های فلزی، لوله برق خم سرد، لوله های PVC و UPVC، لوله های پلی اتیلن، لوله های گالوانیزه گرم و سرد، لوله برق پلی آمید که دارای دو جنس فلزی و پلاستیکی هستند. اینها انواع مختلف لوله می باشند که کاربردهای فراوانی دارند.

هر یک از این لوله ها تفاوت های زیادی با هم دارند از جمله تفاوت در ابعاد و تولید آنها و جنس مواد و مقاومت در برابر رطوبت و تغییرات دمایی وجود دارد. همچنین کاربرد آنها با توجه به قابلیت های اجرایی در بخش های مختلف مانند ساختمان سازی می باشد. مثلا لوله های برق PVC در اماکن داخلی کاربرد زیادی دارند زیرا انعطاف پذیری بالایی دارند و از پلاستیک نرم تولید می شوند. در عین حال لوله های برق UPVC معمولا در ابعاد بسیار بزرگ ساخته می شوند. لوله های UPVC سختی بسیار زیادی دارند. از این لوله های برق برای فضای بیرون استفاده می کنند زیرا می توانند محافظ بسیار مقاومی برای سیم های برق باشند.

اکنون با توجه به توضیحاتی که در در بالا دادیم می خواهیم به مشخصات کلی و کاربردهای لوله برق پلی آمید بپردازیم. لوله های پلی آمید که از خانواده لوله های پلیمری هستند را می توان به دو گروه تقسیم کرد که ماده اولیه گروه اول، دی آمین می باشد و لوله ها بر پایه آن شکل می گیرند و اما ماده اولیه گروه دوم، دی آمین و اسید دی کربن هستند که لوله ها به این صورت بر پایه آن شکل می گیرد. تفاوت این دو گروه در تعداد اتم های کربن و درجه کریستالیتی آن و فاصله بین زنجیره های مولکولی می باشد.

لوله برق پلی آمید در دسته اول دارای کشش مکانیکی پلیمر و استحکام بالا است زیرا تعداد اتم کربن در آنها زوج است و بین آنها جاذبه اتمی خیلی زیادی وجود دارد ولی در دسته دوم به دلیل اینکه تعداد اتم کربن فرد می باشد و با توجه به اینکه جاذبه بین مولکولی اتم در آنها به شدت کم است باعث می شود قدرت ضربه پذیری و انعطاف پذیری بالایی در پلیمرهای نرم ایجاد شود. بنابراین برای تولید محصولات زیادی از جمله لوله های برق که مهمترین آنهاست از پلی آمیدها استفاده می شود.

ویژگی های بارز و منحصر به فرد پلی آمیدها، رنگ شیری آنها می باشد و اینکه قابلیت رنگ پذیری بسیار بالایی دارند. استحکام و درجه سختی مواد در گروه اول و انعطاف پذیری بالا در گروه دوم، کاربرد پلی آمیدها را به طور چشمگیری افزایش می دهد. این ماده در دمای منفی 30 درجه سانتیگراد و دمای بالای 70 درجه سانتیگراد قابل استفاده می باشد و همچنین ماده ای اشتعال پذیر است.

یکی دیگر از ویژگی های پلی آمیدها مقاومت بسیار بالای آنها در مقابل مواد نفتی، حلال ها، ساییدگی و ضربه پذیری می باشد. همچنین بسیار انعطاف پذیر است و در عین حال خیلی گران می باشد و در برابر اسیدهای قوی نیز هیچ مقاومتی ندارند.

کاربردهای اصلی پلی آمید در صنعت

از پلی آمید در تولید لوله های برق، لوله های آب، انواع ورق، شیلنگ های انعطاف پذیر، منگنه های برقی، قاب چراغ خودرو، فیلتر روغن، مخازن سوخت، انواع کلاه ایمنی، برس و طناب، چرخ دنده، فلاش های دوربین، روکش های مقاوم سیم ها و کابل ها و غیره استفاده می شود. با توجه به ویژگی های خوب و بارز پلی آمید، کاربرد آن در ساخت لوله های برق از اهمیت بالایی برخوردار است.

لوله برق پلی آمید و کاربردهای فراوان آن

همانطور که می دانیم پلی آمید برای تهیه و تولید لوله های برق در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این لوله ها در طرح های مختلفی از جمله کلافی، شاخه ای، خط دار، بدون خط و دوجداره ساخته می شوند و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

لوله برق پلی آمید کاربردهای ویژه ای دارد، دارای وزن سبک است و در برابر ترک خوردگی بسیار مقاوم می باشد و همینطور انعطاف پذیری خوب و قابلیت ضربه پذیری باعث می شود. کار با آن بسیار ساده و راحت انجام شود و اگر هر بار به صورت متوالی خم شوند چون مقاومت بالایی دارند به ندرت ترک برمی دارند. همچنین مقاومت سایشی زیادی نیز دارند. از آن می شود برای روکش کابل و مفتول استفاده کرد. نوع شاخه ای آن نیز برای تهیه قطعاتی که به ویژگی های مکانیکی بالایی نیازمند هستند، کاربرد دارد.

قیمت خرید لوله برق پلی آمید در بازار

این لوله ها از این جهت که قیمت مناسبی نسبت به انواع لوله های برق دیگر در بازار ایران دارند، در صنعت ساختمان سازی بسیار مورد استقبال و مورد استفاده قرار می گیرند. فاکتورهایی از قبیل قطر، ابعاد، ضخامت، حجم، وجود دارد که می تواند تا حدی موثر باشد و همینطور انواع مختلف آنها و کیفیت محصولات می توانند در قیمت گذاری این لوله ها اثربخش باشند.

و در آخر اینکه جهت خرید انواع لوله برق از جمله لوله برق پلی آمید می توانید با گروه تولیدی آیدین پلاستیک تولید کننده لوله برق با کیفیت بالا و قیمت مناسب در ارتباط باشید. بدین منظور می توانید به وب سایت این شرکت به آدرس aidintube.com مراجعه نمایید.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز