خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران:

فعالیت هایپرها باید زیرنظر اتحادیه‌ها قرار گیرد

فعالیت هایپرها باید زیرنظر اتحادیه‌ها قرار گیرد
کد خبر : ۱۵۰۲۱۵۴

رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران، گفت: فعالیت و نوع تبلیغات هایپرها باید زیر نظر اتحادیه‌های مربوطه قرار گیرد تا هنگام بروز مشکل بتوانیم از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده دفاع کنیم.

ایلنا؛ محمدهادی کمالیان، رئیس اتحادیه فرش ماشینی و موکت تهران از چالش‌ بزرگ تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان فرش ماشینی به ایلنا می‌گوید:

کمالیان بر این باور است که با ظهور و بروز هایپرها و بخصوص تبلیغات آن‌‎ها در صدا و سیما، تولید، توزیع‌ و خرده فروشی با مشکل روبرو شده و این هایپرها فرش با کیفیت‌تر و ارزان‌تر را عرضه می‌کنند اما طبیعتا این خرده فروشی ها توانایی پرداخت هزینه‌های تبلیغات این چنینی را نداشته و از بازار عقب می‌مانند.

 

سوال ما این است که سرمایه هایپرها از کجا آمده و صدا و سیما چرا هر نوع تبلیغی را قبول می‌کند؟

 

تبلیغات جذاب صدا و سیما باعث کشش مردم به سمت این مجموعه‌ها شده است که تاثیر بسزایی در فروش واحدهای صنفی گذاشته و آنها را با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرده‌است. سوال ما این است که سرمایه هایپرها از کجا آمده و صدا و سیما چرا هر نوع تبلیغی را قبول می‌کنند؟

ما از سال 95 درگیر این موضوع هستیم و چندین سال است که تنها فرش به این صورت فروخته می‌‎شده اما اکنون اصناف گوناگونی مانند کالای خواب، مبلمان، لوستر، لوازم خانگی و آشپزخانه نیز درگیر این  پدیده شده‌اند.

با برگزاری جلسات متعدد سعی داشته‌ایم که صدای اعضای صنف مان را فریاد بزنیم اما نتیجه‌ای تاکنون نگرفته‌ایم، از مسئولین باید پرسید که چرا در مورد این فروشگاه‌ها در بخش وام دهی یا ساعت کاری تسهیل‌گری اتفاق می‌افتد اما یک واحد صنفی در سطح شهر ساعت 10 باید تعطیل شود اما این مجموعه‌ها اجازه دارند تا دو نیمه شب فعالیت کنند مگر ما می‌توانیم تا آن ساعت مغازه را باز نگاه داریم؟

اگر برای وام هم یک واحد صنفی به بانک مراجعه کند ابتدا به او می‌گویند که پول نداریم و در نهایت یک وام با مبلغ بسیار پایین به این واحد پرداخت می‌کنند. اما همت همت‌ها و هزارها میلیارد وام به راحتی به این مجموعه ها پرداخت می‌شود اما سوال اینجاست که ریشه این تبعیض‌ها در کجا است؟ سیاسی است یا ...؟

 

مسئولان صدای ما را بشنوند

مشکل دیگر این است که این فروشگاه‌ها درست است که تعدادی نیرو استخدام می‌کنند اما در قبال آن نیروی تولیدکننده بازار کار، تولید و صنعت کشور را از کار بیکار می‌کنند و فکر چندین نفری که خانواده شان از این راه روزی کسب می‌کردند را نمی کنند.

چالش بعدی اخذ مالیات از صنف ما در مقابل فروش کم آنهاست که باعث ازکار بیکار شدن واحدهای صنفی فرش ماشینی یکی پس از دیگری شده‌ است. این در حالی است که اتحادیه فرش ماشینی در قبال صنف خود وظیفه و مسئولیتی دارد زیرا این افراد به ما رای داده‌اند تا در هنگام بروز چالش اقدام کنیم که امیدواریم فریاد ما و اعضای صنف شنیده شود.

نمی‌دانیم راه اندازی این فروشگاه های بزرگ سیاست کلی دولت است یا مسئله دیگری است اما اگر قرار است فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای فعالیتی داشته باشند باید فکری هم به حال واحدهای صنفی شود، اما در پایان سال اظهارنامه و مالیات و بیمه و شهرداری را از یک واحد صنفی مطالبه می کنند و هیچ تخفیفی نمی دهند و اعتراضی را هم قبول نمی‌کنند.

در پاسخ به اعتراض اصناف، مالیات کارمندان به رخ کشیده می‌شود اما توجه نمی‌شود که کارمند صبح سرکار رفته و عصر برمی‌گردد و هزینه‌ای هم ندارد ولی یک کاسب هزار و یک ضرر و زیان و هزینه دارد.

* دلیل استقبال مردم از این هایپرها و تاثیر آن بر میزان فروش فرش ماشینی چیست؟

قدرت خرید مردم کم است و برخی هم به‌خاطر نیاز به پول از این مجموعه‌ها خرید می کنند و به بیرون نقد می‌فروشند و به نوعی وام خرید کالا دریافت می‌کنند، بدون اینکه درگیر پیچ و خم اداری بانک‌ها شوند.

دلیل دیگر استقبال مردم امکانات رفاهی از قبیل پارکینگ و ... است، که در سطح شهر وجود ندارد در آنجا کالاهای متنوعی در یک مکان وجود دارد شاید مراجعه‌کننده برای خرید هم نرفته باشد اما آنقدر وسایل متنوع و زیاد است خرید هم می‌کند.

یکی دیگر از دلایل استقبال مردم از این فروشگاه‌ها قدرت خرید ضعیف مردم است که باعث شده تا شاید کمی گرانتر اما به صورت اقساطی بتوانند جهیزیه را خریداری کنند.

* شما چه راه حلی پیشنهاد می‌دهید؟

 ما نمی‌توانیم نه جلوی هایپرها را بگیریم و نه این کار قانونی است و در دنیا هم وجود دارد که هر کسی که به یک میزانی پول و سرمایه دارد می‌تواند اقدام به تاسیس هایپر کند. حتی برخی هایپرها به صورت بین‌المللی و در یک کشور دیگر فعالیت می‌کنند.

درخواست ما این است که این فعالیت در یک چهارچوبی قرار گیرد تا هنگام فروش هایپر اتحادیه مربوطه بر کیفیت آن نظارت داشته باشد. همچنین تبلیغات باید با نظارت و تایید همان اتحادیه باشد زیرا برخی از تبلیغات غیر واقعی و ضد اصناف به راحتی منتشر می‌شود و مهمتر اینکه صدا و سیما به دنبال پول است.

 باید اتحادیه و نقش آن در نظر گرفته شود. باید از سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از مصرف کننده و یک نفر نیز از اتحادیه مربوطه از اقدامات، فعالیت‌ها و تبلیغات آنها بازرسی کرده و نظارت داشته باشد. از مسئولان وزارت صمت و صدا و سیما بارها درخواست داشته‌ایم که این موضوعات را قبول کنند چرا که شکایتها به اتحادیه ما آمده و ما باید جواب آنرا بدهیم.

* وضعیت صادرات فرش ماشینی چگونه است؟

تولید داخل کشور به حد اشباع رسیده اما صادرات کماکان ادامه دارد تولیدکنندگان با حضور در نمایشگاه‌های بین المللی مشتری خاص پیدا می کنند و تولید و صادرات با هم تداوم دارد. فرش ماشینی صنعت اشتغال‌آور و ارزآوری است اما با این حال تولید اشباع شده است.

* مواد اولیه تولید فرش ماشینی چه هستند و از کجا تامین می‌کنید؟

مواد اولیه داخل کشور تولید می‌شود مانند پلی استر که از پتروشیمی ها خریداری می‌شود، اما آکرولیک در ایران نداریم و لازم است تا آن را وارد کنیم.

 

پشت فرش ماشینی دستباف‌گونه باید لیبل ثبت مشخصات داشته باشد

 

* کیفیت فرش ماشینی و تولید فرش دستباف گونه که در بازار موجود است مشکلی در بازار ایجاد نمی‌کند؟

بارها در مورد فرش‌های دستباف گونه به تولیدکنندگان اعتراض کرده ایم و به سازمان استاندارد نیز اعلام کرده‌ایم با شیطنت برخی از فروشگاه‌ها مردم را فریب می دهند که همین مسئله باعث شکایت مردم به اتحادیه شده و حتما هنگام خرید دقت کنند که باید پشت فرش لیبل مشخصات فرش درج شده باشد.

در قبال مردم و اعضای صنف مسئول هستیم و باید برروی لیبل فرش هر ماده‌ای که از آن استفاده شده نوشته شود تا اگر در آینده مشکلی پیش آمد به آزمایشگاه‌های مربوطه ارسال و آنالیز شود و مشکل را بدین ترتیب حل کنیم.

* واردات فرش ماشینی چگونه است و از چه کشورهایی است؟

واردات فرش ماشینی صفر است نه از چین و ترکیه و نه از کشور دیگری هیچ وارداتی به کشور صورت نمی گیرد.خوشبختانه تولیدکنندگان با مجهزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و تجهیزات در حال تولید فرش ماشینی هستند.

اما نکته مهمی که باید بیان کنم در مورد فرش‌های ابریشم پلی استر که در بازار به عنوان فرش ابریشمی وجود دارد، این است که این فرش‌ها برای صادرات تولید می‌شوند و با توجه به فرهنگ ما که با فرش زندگی می‌کنیم، برای ما مناسب نیستند. زیرا پس از یک الی دو سال رنگ و روی اولیه خود را از دست داده و آن زیبایی روزهای اول را ندارند که این موضوع باعث مشکل شده و مردم به اتحادیه مراجعه می‌کنند.

باید مردم در نظر داشته باشند دنیا دنبال استفاده از فرش مانند ما نیست و قیمت آن مساله مهم‌تری است و این فرش‌ها برای خارج که استفاده چندانی از فرش ندارند و با کفش راه می‌روند و پس از مدتی فرش را تعویض می‌کنند تولید می‌شود.

اما ما ایرانی‌ها استفاده‌های بسیاری از فرش‌ داریم، نشستن و غذا خوردن بر روی فرش در فرهنگ ما عادی است که باعث می‌شود تا بسیار زودتر کیفیت روز اول خود را از دست بدهد.

* صادرات فرش به چه کشورهایی انجام می‌شود؟

در میان این کشورها آسیای میانه، عراق، افغانستان، پاکستان هستند و گاهی سفارش هایی از روسیه و کشورهای اروپایی داریم.

* صحبت پایانی؟

در اتحادیه فرش ماشینی و موکت همیشه سعی بر ثابت نگاه داشتن و متعادل بودن قیمت‌ها داشته‌ایم اما کالاهای دیگر افزایش قیمت سرسام آور دارند. امید داریم که با بهبود شرایط بازار، کسبه و خریدار هر دو راضی باشند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز