سرپرست پژوهشکده بیمه در نشست خبری:
معرفی بیمه جدید بازنشستگی کارکنان دولت/ ضریب نفوذ بیمه بالا نرفت
سرپرست پژوهشکده بیمه گفت: لایحه دولت این است که بخشی از ذخیره بازخرید کارمندان دولت، بایک سازوکاری در کنار بیمه پایه به عنوان بیمه تکمیلی بازنشستگی در پایان دوره خدمت پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، لیلی نیاکان، رییس پژوهشکده بیمه در نشست خبری سیویکمین همایش ملی و دوازدهمین همایش بینالمللی بیمه و توسعه با محور رضایتمندی و اعتماد مردم به صنعت بیمه درباره بیمه جدید بازنشستگی کارکنان دولت اظهار داشت: در لایحه دولت آمده است که بخشی از ذخیره بازخرید که زمان بازنشستگی به افراد تعلق میگیرد با یک ساز وکاری در کنار بیمه بازنشستگی که از آنها کسر میشود، قرار بگیرد که البته این بیمه جدا از بیمه درمان تکمیلی کارکنان دولت است.
وی با بیان اینکه این لایحه که هم اکنون در دولت است و قرار است که بیمه های بازرگانی در کنار بیمه پایه کمک قابل توجهی به بیمه های بازنشستگی میکنند،گفت: لایحه دولت این است که بخشی از ذخیره بازخرید کارمندان دولت، بایک سازوکاری در کنار بیمه پایه به عنوان بیمه تکمیلی بازنشستگی در پایان دوره خدمت پرداخت شود.
سرپرست پژوهشکده بیمه همچنین درباره انتشار صورتهای مالی پژوهشکده تاکید کرد: انتشار صورتهای مالی پژوهشکده اجباری نیست اما چیزی هم برای پنهان کردن نداریم و همواره صورتهای شفاف بوده است و در صورت نیاز آن را میتوانیم در معرض عموم مردم بگذاریم.
نیاکانی همچنین در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر میزان ضریب نفوذ بیمه اظهار داشت: ضریب نفوذ بیمه در حال حاضر بین ٢.٢ تا ٢.۴ درصد است و به دلیل تورم ضریب نفوذ بیمه طبق برنامه ششم تا ٧ درصد افزایش پیدا نکرد.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه افزایش ضریب نفوذ بیمه را از ٢.٢ درصد تا ٧ درصد پیش بینی کرده بودند اما به دلایل متعددی از جمله وضعیت اقتصادی کشور و تورم این برنامه محقق نشد، موضوع این است که برنامهها باید واقعبینانه باشند و وقتی شرایط اقتصادی مطلوب کشور نیست قاعدتا رشد مورد انتظار هم محقق نخواهد شد.
نیاکانی افزود: عدهای بر این باورند که برای تحقق این برنامه شرکتهای بیمهای باید به هر قیمتی شده باید پرتفو جمع کنند اما این سیاست درستی نیست، رویکرد و سیاست درست این است که شرکتها خسارت خوبی بپردازند و خدمات مناسبی ارایه دهند نه اینکه به هر قیمتی که شده پرتفو جمع کنند از سوی دیگر باید توجه داشت در هر کشوری هم این جهشها در بازه زمانی ٣-۴ سال اتفاق نمیافتد و زمانبر است.
سرپرست پژوهشکده بیمه همچنین درباره تعیین تکلیف بیمه تکافل اظهار داشت: درباره بیمه تکافل قرار بر این شد که این خدمات یکی از محصولات شرکتهای بیمهای باشد و تمام مستندات مورد نیاز آن را تدوین کردیم و آن در را در اختیار بیمه مرکزی قرار دادیم و برای بهره برداری در اختیار بیمه مرکزی قرار گرفتهاستاست و پرونده بیمه تکافل در بیمه مرکزی بسته شده است.
نیاکانی ادامه داد: همچنین دستورالعمل جدید پرداخت افت خسارت خودرو با حضور مدیران بیمه در این پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفت.
وی درباره دلایل نارضایتی مردم از خدمات بیمه گفت: یکی از دلایل این است که انتظار از خسارتی که افراد دریافت میکنند با آن چیزی که دریافت میکنند، فاصله دارد و در این موضوع لزوما نمی توان گفت که بیمهگذار مقصر است چراکه با محدودیتهایی از بیرون از صنعت هم مواجه هستند و موضوعاتی به آنها تحمیل میشود از جمله اینکه هر چند سقف پوشش بیمهای اضافه میشود، حق بیمه افزایش پیدا نمیکند و صنعت موظف است از این اجبارها تبعیت کند. اما در نهایت در همین وضعیت هم همه موافق این هستند خدمات بیمهای بهتر از نبودن آن در جامعه و سبد خانوار است. یکی دیگر از مشکلات عدم شناسایی درست نیاز واقعی مردم به خدمات بیمهای است و محصولاتی که مورد نیاز مردم است، معرفی نمیشود با محصولاتی که ایجاد شده به مردم به خوبی معرفی نمیشوند.