خبرگزاری کار ایران

«آب برای صلح» به عنوان شعار روز جهانی آب اعلام شد

«آب برای صلح» به عنوان شعار روز جهانی آب اعلام شد
کد خبر : ۱۴۶۱۹۳۵

شعار روز جهانی آب در سال 2024 از سوی سازمان ملل «آب برای صلح» تعیین و اعلام شد.

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، تغییرات آب و هوایی ناشی از گرم شدن کره زمین را می‌توان تغییر اقلیم تعریف کرد که مساله‌ای متفاوت از خشکسالی است؛ بخشی از عوامل گرمایش زمین مانند انتشار گاز متان طبیعی است و برخی دیگر مانند انتشار گاز دی‌اکسید کربن بیشتر منشاء انسانی دارد.

انتشار این گازها موجب می‌شود اطراف کره زمین با هاله‌ای از گاز (مانند گلخانه) احاطه شود و با بروز اختلال تبادل هوا، به جای اینکه گرما در یک مرحله از زمین خارج شود، در چند مرحله خارج شود.

همین گرما با افزایش مصرف و نیز افزایش تبخیر آب همراه می‌شود؛ همچنین الگوی بارندگی‌ها تغییر می‌کند و این الگو معمولا از برف به باران تبدیل می‌شود؛ در همین راستا آب شدن یخ‌های قطبی بر اثر گرم شدن به شدت در اکوسیستم تاثیر می‌گذارد.خشکسالی به معنای آلودگی فزاینده و کاهش مقدار آب در دسترس است.

خشکسالی می‌تواند منجر به افزایش غلظت آلاینده‌ها در آب آشامیدنی شود. کاهش دسترسی به آب تنش‌های زیادی را به جوامع و به ویژه آسیب پذیرترین آنها وارد می‌کند.

بر اساس برآوردها کمبود آب عامل افزایش ۱۰ درصدی مهاجرت در جهان است. سیل‌ها زیر ساخت را تخریب کرده و آب‌ها را آلوده می‌کنند.

افزایش ذوب یخ‌ها به عاملی برای ناپایداری منابع آب برای میلیون‌ها نفر تبدیل شده است. بر اساس نظر هیئت بین الدولی تغییر اقلیم (IPCC)  پوشش یخ و برف در بسیاری از نواحی در حال کاهش است. ذوب یخ‌ها، یخچال‌ها و یخ دریا تهدیدی بزرگ برای منابع آبی محسوب می‌شود.

چون سرعت ذوب یخ‌ها بیشتر از سرعت تشکیل یخ‌ها است و نه تنها به عاملی برای بالا آمدن سطح آب دریاها تبدیل شده بلکه منابع آب شیرین ذخیره شده را نیز از بین می‌برد، منابعی که تأمین کننده آب میلیون‌ها نفر از مردم هستند.

این نابودی نه تنها موجودی آب را کاهش می‌دهد، بلکه سبب افت کیفیت آب نیز می‌شود.این بالا آمدن سطح آب دریا باعث شور شدن آب‌های شیرین در مناطق ساحلی می‌شود. افزایش سطح آب دریاها باعث می‌شود که آب شور به منابع آب شیرین نفوذ کند و در نتیجه آب موجود غیر قابل آشامیدن شود.

در حال حاضر افزایش سطح آب دریاها به طور ویژه اثر مهمی بر مناطق پست ساحلی و کشورهای کوچک جزیره‌ای در حال توسعه دارد. این مناطق وابسته به منابع آب زیرزمینی هستند که آسیب‌پذیری زیادی نسبت به شور شدن دارند. اما مساله مهمی که در این میان مطرح می‌شود این است که سرمایه‌گذاری‌های هدفمند و هوشمند اقلیمی می‌تواند سبب ایجاد تاب‌آوری در برابر این اثرات شود و تبعات تغییر اقلیم را کاهش دهد.

« آب برای صلح » به عنوان شعار روز جهانی آب در 2024بحران خشکسالی همواره ساکنان زمین را تهدید می‌کند و نامگذاری 22 مارس به عنوان «روز جهانی آب» تلاشی برای عبور از این بحران است. سازمان ملل برای حل و گذر از این بحران، 22 مارس را روز جهانی آب نامید و هر سال عنوانی را برای این روز انتخاب می‌‌کند.

در همین راستا، سازمان ملل همه ساله از 22 تا 24 مارس اقدام به برگزاری کنفرانس آب می‌کند؛ برگزاری این کنفرانس فرصتی است که تنها یک بار در هر نسل با هدف متحدسازی جهان برای حل بحران آب و فاضلاب رخ می‌دهد. به همین منظور دولت‌های ملی و ذینفعان از همه سطوح جامعه برای تعهد به انجام کار گرد هم می‌آیند.

در سال 2015، جهان با هدف توسعه پایدار به عنوان بخشی از دستور کار 2030 متعهد شد که همه تا سال 2030 آب و فاضلاب را به طور ایمن مدیریت کنند، اما در حال حاضر، ما واقعا از مسیر خارج شده‌ایم. میلیاردها نفر و تعداد بی‌شماری از مدارس، مشاغل، مراکز بهداشتی، مزارع و کارخانه‌ها به دلیل اینکه حقوق بشری آنها در مورد آب و فاضلاب هنوز برآورده نشده است، ضعیف نگاه داشته شده‌اند.

به همین منظور ما باید تغییرات را تسریع بخشیم و فراتر از “اقدامات معمول” حرکت کنیم.بر اساس این گزارش، روز جهانی آب اولین بار در سال 1992، در بیست و یکمین دستور جلسه کنفرانس (محیط‌‌‌زیست و توسعه سازمان ملل UNCED  در شهر ریودوژانیرو برزیل رسما مطرح شد.

در این کنفرانس از همه کشورها خواسته شد تا در راستای اجرای بیانیه 21 سازمان ملل، این روز را به عنوان روز ترویج و آگاه‌سازی مردم در مورد آب اختصاص داده و از طریق پخش و اشاعه نشریات و برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نمایشگاه‌ها در گرامیداشت آن بکوشند.

همچنین آژانسی از سوی سازمان ملل برای هماهنگی مسائلی در مورد روز جهانی‌ آب تعیین می‌شود که بسیاری از مسائل را در مورد منابع آب منعکس می‌کند. بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (UNDESA)، دهه 2005 تا 2015 را با عنوان “آب برای زندگی” معرفی کرده که 2015 سال آخر این دهه بود.

این دهه با هدف جهانی ‌”تمرکز بیشتر روی موضوعات مربوط به آب” آغاز شده که تلاش برای استفاده از مشارکت زنان در فعالیت‌های توسعه مرتبط با آب و همکاری در همه سطوح برای دستیابی به اهداف مربوط به آب در اعلامیه هزاره و برنامه نشست جهانی توسعه پایدار در ژوهانسبورگ را شامل می‌شد.

از سال 1993، هر سال یک شعار جدید درباره مسائل حیاتی و حساس آن زمان برگزیده می‌شود تا فعالیت‌های جامعه بر پایه آن شعار شکل گیرد.

از سال 1994 تاکنون عنوان‌های ویژه روزهای جهانی آب به ترتیب زیر بوده است:

1994: آب و دغدغه‌های همگانی

1995: آب و زنان

1996: آب و شهرهای تشنه

1997: آب جهان، آیا کافیست؟

1998: آب زیرزمینی، گنجینه پنهان

1999: همه در پایین دست رودخانه‌ها زندگی می‌کنند

2000: آب برای قرن

 2001: آب برای سلامت

2002: آب برای توسعه

2003: آب برای آینده

2004: آب و بلایا

‌2005: آب برای زندگی

2006: آب و فرهنگ

2007: سازگاری با کم آبی

2008: آب و سلامت

2009: آب های مشترک، فرصت‌های مشترک

2010: آب پاک برای جهان سالم

2011 : آب برای شهرها: پاسخ به چالش شهرنشینی

2012: آب و امنیت غذایی

2013: آب در هر مکان برای همگان با همکاری های بین المللی

2014: آب و انرژی

 2015 : آب و توسعه پایدار

2016: آب و مشاغل

2017: پساب، طلای خاکستری

2018: طبیعت برای آب

2019: آب برای همه

2020: آب و تغییر اقلیم

2021: ارزش آب

2022: آب زیرزمینی، مرئی شدن نامرئی

2023: شتاب در تغییر برای حل بحران آب

2024: آب برای صلح

لازم به توضیح است، بیست و دومین روز از ماه مارس از سوی سازمان ملل متحد به نام روز جهانی آب نام گذاری شده که مصادف با دوم فروردین است.

«خط مقدم اقدام اقلیمی» شعار روز جهانی هواشناسی

همچنین این گزارش می‌افزاید: سازمان جهانی هواشناسی با صدور پیامی "خط مقدم اقدام اقلیمی" را به عنوان شعار امسال روز جهانی هواشناسی در 23 مارس 2024 میلادی اعلام کرد.این سازمان در ادامه عنوان کرده است: تغییرات اقلیمی یک تهدید واقعی و غیر قابل انکار برای تمام تمدن ماست که اثرات آن در حال حاضر قابل مشاهده است و فاجعه بار خواهد بود مگر اینکه ما اکنون اقدام کنیم.

سازمان جهانی هواشناسی موسوم به WMO یک سازمان بین ‌المللی در رده سازمان‌ های تخصصی وابسته به سازمان ملل متحد در زمینه آب و هوا، هیدرولوژی، اقلیم ‌شناسی کاربردی و علوم ژئوفیزیک می باشد که در 23 مارس سال 1950 میلادی در شهر ژنو در کشور سوئیس تاسیس شد.در ایران نیز همه ساله ۲۳ مارس مصادف با سوم فروردین که در سال‌های کبیسه این روز مصادف با چهارم فروردین است به عنوان "روز جهانی هواشناسی" گرامی داشته می شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز