خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بورس:

برای حفظ جایگاه ایران به١۵٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال نیاز داریم/ارزش ١۴٠ میلیارد دلاری بورس ایران

برای حفظ جایگاه ایران به١۵٠ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در سال نیاز داریم/ارزش ١۴٠ میلیارد دلاری بورس ایران
کد خبر : ۱۵۳۸۸۲۷

رییس سازمان بورس گفت: اگر بخواهیم جایگاه فعلی خود را به ارزش اسمی چهارم هستیم و با شاخص برابری قدرت جایگاه سوم را داریم باید ۶.۵ درصد رشد داشته باشیم که برای این موضوع به ١۵٠ میلیارد دلار به سرمایه گذاری در سال نیاز داریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، حجت‌اله صیدی در همایش بزرگداشت روز کارگزار با بیان اینکه ٣٢ سال گذشته بازار سرمایه را با کارگزاری شناختیم و سازمان کارگزاران بورس دایر بود، اظهار داشت: بدون کارگزاران بازار سرمایه نمی‌تواند قوام داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از اولین کارهایمان در سازمان این بود که مسائل سازمان و بازار را لیست کنیم که ٧۵ مشکل را اولویت قرار دادیم و در ۶ ماه اول یکسری اقدامات خواهیم کرد تا بازار روی رشد ببینید. در نهایت برای رشد بازار ١٧ اقدام نهایی شد که دو مورد به طور مستقیم به کارگزاری‌ها ارتباط دارد. 

رییس سازمان بورس با بیان اینکه بخشی از اقتصاد کشور با بورس و بازار سرمایه ارتباط دارد و امروز گزارش مختصری در ستاد اقتصاد دولت ارائه دادم.

وی با بیان اینکه همه دغدغه رشد اقتصادی کشور را دارند و بدون رشد ، رفاه محقق نمی‌شود، گفت: حساب و کتابی که انجام شد مبنی بر اینکه اگر بخواهیم تا سال ١۴١٠ کشور اول در منطقه باشیم،  باید سالانه ١۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم و اگر بخواهیم جایگاه فعلی خود را به ارزش اسمی چهارم هستیم و با شاخص برابری قدرت جایگاه سوم را داریم باید ۶.۵ درصد رشد داشته باشیم که برای این موضوع به ١۵٠ میلیارد دلار به سرمایه گذاری در سال نیاز داریم. 

رییس سازمان بورس افزود: این نیاز در حالی است که نرخ تشکیل سرمایه در کشورمان منفی است و بازار پول و بازار سرمایه باید این رشد را تسهیل کنند.

صیدی گفت: برای تشکیل سرمایه باید از حقوق سرمایه گذار حفاظت و صیانت شود، برای جذب سرمایه‌گذار به بازار سرمایه نیاز به به افزایش کارایی بازار داریم و باید شفافیت افزایش پیدا کند. 

وی ادامه داد: اینگونه نیست که شاخص کل بورس  با دستور یک نفر بالا یا پایین برود بلکه برآیند یکسری اقدامات است. برای ارتقایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه همه باید کار کنند از جمله شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری. همچنین به عنوان کسانی در دستگاه اجرایی حضور داریم باید پیش رو باشیم اما دنباله رو شدیم و اجازه دادیم که اخباری تعیین کننده باشند.

رییس سازمان بورس اظهار داشت: وقتی توانستیم کیک بزرگ اقتصاد را با هم درست کنم، دیگر سهم اندک صندوق بازار به دغدغه تبدیل نمی‌شود که البته کل آن هم رقمی نیست و باید توجه داشت که صندوق توسعه و تثبیت بازار ابزارهای آرامش در بازار هستند. صندوق توسعه و تثبیت به درستی تشکیل شده و اگر اشکالاتی در اداره آن وجود دارد باید این مشکلات را حل کنیم نه اینکه صندوق را تعطیل کنیم. 

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم ما در سازمان بورس مقررات زدایی از بازار سرمایه است، ادامه داد: اصول را نمی‌توان از بین برد اما می‌توان مقررات زائد را حذف کرد و ارایه خدمات از طریق سامانه‌ها را می‌توان سرعت داد تا هزینه‌های مبادلاتی کاهش پیدا کند و معتقدم باید با مشارکت کانون کارگزاری قوانین و مقررات مرتبط تعیین شود. 

صیدی با اشاره به فراهم کردن شرایط صدور مجوز برای فعالسازی کارگزاری‌ها اظهار داشت: کارگزاری‌ها به دنبال ارایه تنوع خدمات هستند و مجوز ندادن به کارگزاری‌ها افتخار نیست باید شرایط را برای صدور مجوز شرکت‌های اصلح فراهم شود.  از آنجایی بورس و قوانین آن نوپا بوده. طبیعی است که در موارد موانعی پیش بیاید اما ماموریت این است که شرایط برای به دست آوردن مجوزها تسهیل شود و بورس های کالایی توسعه پیدا کند.

وی تاکید کرد: راه حل ناترازی‌ انرژی که امروز همه از آن می‌نالند در بورس انرژی و بورس کالایی است و همچنین قیمت دستوری در بازارها اثر گذار بوده و آثار آن در بورس قابل مشاهده است. همچنینتعامل با سیایت‌گذار پولی از دیگر موضوعات که آن را دنبال می‌کنیم.

رییس سازمان بورس با اشاره به تعامل با سیایت‌گذار پولی در کشور افزود: قیمت تمام شده پول در بانک‌ها بالا رفته و همزمان جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس کاهش پیدا کرده و تفاوت قیمت ارز نیمایی و آزاد مسائلی را ایجاد کرده که این موارد آثار خود را در بازار سرمایه نشان ‌می‌دهند. 

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که سازمان بورس مسئول کل بازار نیست البته رکن ناظر است اما تشکلات قوی از جمله کانون کارگزاران می‌توانند دست به دست بهم دهند و صدای مغفول ما باشند. نکته مهم این است که ٨۵ میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم از بازار سرمایه ارتزاق می‌کنند در مقاطع حساس که بسیار شاهد این مقاطع بودیم، نهاد تنظیم گر نباید هیجانی عمل کند و باید کم هزینه‌ترین و پر منافع ترین تصمیم را انتخاب کند که البته هیچ تصمیم بدون هزینه نیست اما مهم این است که هزینه آن کمتر باشد. 

صیدی ادامه داد: ما باید به این بازار آرامش دهیم و مهم این است که خبرگان بازار سرمایه اثربخشی داشته باشند و به اذعان عمومی اعلام شود که به برنامه‌های بلند مدت فکر کنند چراکه قرار نیست که در هر زمان در بازار سرمایه سود ببرند. 

وی تاکید کرد: در بازار سرمایه فقط اطلاعات حرف اول را می‌زند و باید کیفیت و کمیت این اطلاعات را افزایش دهیم. 

رییس سازمان بورس با بیان اینکه یک زمان آرزو می‌کردیم ارزش بازار به ١٠٠ میلیارد دلار برسد گفت: امروز ارزش بازار ١۴٠ میلیارد دلار است و امیدواریم به چند برابر است عدد برسیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز