خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

برنامه تحولی آموزش و پرورش برای «معماری مدارس»/ بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ساخت مدرسه

برنامه تحولی آموزش و پرورش برای «معماری مدارس»/ بهره‌گیری از هوش مصنوعی در ساخت مدرسه
کد خبر : ۱۵۵۹۱۹۵

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور گفت: تلاش می‌شود با اجماع نظرات کارشناسی متخصصان و استادان دانشگاه و نیز بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی مدارسی ساخته شود که بتواند نیازهای نسل آینده را تأمین کند.

«مجید عبداللهی» معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره استانداردهای مدرسه‌سازی در کشور گفت: استانداردهای ساخت‌وساز فضای آموزشی برای اطمینان از کیفیت و کارایی این محیط‌ها ضروری هستند. رعایت استانداردها در آموزش تأثیرات مثبت و فراگیری بر کیفیت آموزشی دارد و به بهبود تجربه یادگیری، ایمنی و رفاه دانش‌آموزان و معلمان کمک می‌کنند.

وی توضیح داد: رعایت استانداردهای ساخت فضای آموزشی در ابعاد مختلف جزء الزامات سازمان نوسازی مدارس کشور است. در بحث استحکام و ایمنی بر اساس مقررات ملی ساختمان و آیین‌نامه ۲۸۰۰ و نشریات مرتبط در سازمان برنامه و بودجه و بخشنامه‌های داخلی برگرفته از همین اسناد و مقررات بالادستی عمل می‌شود. در بحث سازه‌ای نیز استانداردهای لازم اخذ و رعایت می‌گردد. در ایران، استانداردهای ساخت‌وساز فضاهای آموزشی را سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند سازمان نوسازی مدارس کشور، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساحتمان، و سازمان ملی استاندارد تدوین می‌کنند و بر اجرای آن نظارت دارند. این استانداردها به منظور ارتقای کیفیت فضای آموزشی و تضمین ایمنی، راحتی و کارایی در محیط‌های یادگیری ایجاد شده‌اند.

عبداللهی بی‌دقتی احتمالی به استاندارهای لازم در هنگام ساخت یک فضای آموزشی به‌خاطر جبران سریع کمبود کلاس را رد کرد و گفت: بی‌شک ساخت‌وساز فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی براساس مقررات ملی ساختمان و آیین نامه ۲۸۰۰ با اخذ تأییدیه لازم از مراجع ذی‌صلاح و تحت نظارت ناظران و سرناظران فنی و متخصص واجد شرایط سازمان انجام می‌شود و کمبود کلاس‌های درس دلیلی برعدم رعایت این موارد نخواهد بود. در سازمان نوسازی مدارس کشور ایمنی سازه خط قرمز مجموعه مهندسان و ناظران است.

در مورد معماری مدارس، برنامه تحولی در دستور کار داریم

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی در واکنش به این گفته وزیر آموزش و پرورش که نظام تعلیم و تربیت نیازمند معماری جدید است و در معماری کنونی نمی‌شود استعدادی را کشف کرد و در دفاع از توجه دولت به اشکال جدید مدرسه‌سازی و نوآوری در ساخت فضاهای آموزشی توضیح داد: توجه به موضوع مهم معماری مدارس در ابعاد معماری داخلی و بیرونی در سال‌های اخیر از رویکردهای مهم نوسازی مدارس بوده است. در همین راستا در همایش ملی مدرسه ایرانی، معماری اسلامی ایرانی در دستور کار قرار گرفت تا با استفاده از تجارب و ایده‌های متخصصان و استادان دانشگاه، استانداردهای لازم و اثربخش مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بدون تردید معماری جدید در نظام تعلیم و تربیت شامل همه ابعاد سیستم آموزشی است که بخشی از آن به فضا و تجهیزات آموزشی و به تبع آن به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر می‌گردد. از این رو سازمان با تشخیص این نیاز چند برنامه تحولی را در دستور کار قرار داده است تا پاسخگوی نیازهای نسل امروز و فردا باشد. علاوه بر این تغییرات ناشی از گذر زمان بر آثار و ابنیه به عنوان یک مساله مهم روی میز مهندسان نوسازی قرار گرفته است. بر این مبنا، رویداد ملی مدارس آینده با هدف توجه به ویژگی‌های مدارس، مطابق با نیازهای دانش‌آموزان در سال‌های آتی، مورد توجه قرار گرفته و تلاش می‌شود با اجماع نظرات کارشناسی متخصصان و استادان دانشگاه و نیز بهره‌گیری از فناوری‌های نوین به‌ویژه هوش مصنوعی مدارسی ساخته شود که بتواند نیازهای نسل آینده را تأمین کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز