خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان هواشناسی:

بسیاری از سیستم‌های بارشی ترکیه در ایران فعالیت ندارد

بسیاری از سیستم‌های بارشی ترکیه در ایران فعالیت ندارد
کد خبر : ۱۴۳۳۶۵۹

رئیس سازمان هواشناسی کشور، الگوهای جوی ترکیه با ایران را متفاوت دانست و تاکید کرد: بسیاری از سیستم‌های بارشی فعال در ترکیه در ایران فعالیت ندارد.

به گزارش ایلنا، سحر تاج‌بخش مسلمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور شب گذشته با حضور در برنامه «صف اول» شبکه خبر گفت: نابودی منابع آب زیرزمینی و خشک شدن تالاب‌های فصلی، دو چالش اصلی کشور است و باید برنامه جامع در حوزه زیست‌محیطی تدوین شود.

وی افزود: استفاده از آب‌های زیرزمینی و حفر چاه‌های غیرمجاز، از مهم‌ترین مشکلات ما است که موجب شده منابع آب‌های زیرزمینی نیز نابود شود.

تاج‌بخش خاطرنشان‌کرد: شرایط اقلیمی کشور مساعد نیست، منابع زیست‌محیطی و تالاب‌های فصلی در حال خشک شدن هستند و کمبود بارش هم رخ داده است که با ادامه این روند رودخانه‌های دائمی کشور نیز به‌سمت خشک شدن می‌رود.

وی تاکید کرد: باید برنامه جامع مدونی در حوزه زیست‌محیطی تبیین شود و همه دستگاه‌های کاربر آب مکلف به اجرای آن بر اساس منافع ملی باشند.

تاج‌بخش با اشاره به اجرای پروژه‌های انتقال آب دریا برای تامین آب مورد نیاز کشور، اظهار داشت: آنچه در اجرای این پروژه‌ها اهمیت دارد، این است که با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌ها، بهترین بهره‌برداری را از امکانات سرزمینی انجام دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: استفاده از ظرفیت دریاها یکی از راهکارهای تامین منابع آب است که در دنیا استفاده می‌شود، اما بسیار مهم است که استفاده از این ظرفیت‌ها ما را به بیراهه نکشاند و شرایط را از وضع موجود بدتر نکند.

وی تصریح‌کرد: به طور قطع اگر استفاده از این ظرفیت‌ها نامحدود باشد، مشکلات زیست‌محیطی برای موجودات دریایی ایجاد می‌شود و شوری آب را زیاد می‌کند.

رئیس سازمان هواشناسی با تاکید بر این که باید با توجه به اقلیم سرزمین خود بهترین وضعیت را برای کشور فراهم کنیم، بیان کرد: پیشنهادی در این زمینه توسط وزارت نیرو به شورای عالی آب ارائه شده است و در این پیشنهاد منابع مختلف آبی برای ظرفیت‌های کشاورزی، صنایع و زیست محیطی لحاظ شده است که موضوع استفاده از آب دریا و پساب را هم شامل می‌شود.

براساس اعلام روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، تاج‌بخش در پایان با اشاره به اهمال در مدیریت منابع سرزمینی، گفت: اگر برنامه مدونی به‌ویژه در حوزه کشاورزی نداشته باشیم، شرایط از این هم بدتر خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز