تدوین نظامنامه بهرهبرداری مشترک سامانه هشدار سریع زلزله
کارگاه یک روزه معرفی سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران با هدف رسیدن به یک نظام بهرهبرداری مشترک به حضور کارشناسان و نمایندگان دستگاههای اجرایی آغاز شد.
به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، علی نصیری رئیس سازمان با اعلام اشاره به ساخت ۵۰ ایستگاه شتابنگار در اطراف شهر تهران و تکمیل آن به منظور راهاندازی سامانه هشدار سریع زلزله از این روز به عنوان یک روز تاریخساز در مدیریت بحران کشور نام برد و یادآور شد: مطابق پژوهشهای انجام گرفته ۱۴ مخاطره در کشور واجد اولویت شناخته شدهاند که میتوانند کشور را دچار مسئله و بحران کنند.
وی افزود: مخاطره زلزله بعد از سیل دومین مخاطره ملی شناخته شده است و در شهر تهران هم که بنا به بعضی روایتها شاید حتی نیمی از بار لرزهخیزی کشور را به تنهایی بر دوش میکشد، یک پهنه پر از گسل با تاریخی پر از رویداد زلزله است. به نحوی که تقریبا هر ۱۵۸ سال یکبار یک زلزله با بزرگای بیش از ۵/۵ ریشتر را تجربه کرده است.
وی گفت: اگر ما موضوع زلزله را حادثه غیر مترقبه بگذاریم، حتما خود را گول زدهایم، چون زلزله به صورت مسمتر در این شهر و در کشور در حال رخ دادن است.
وی با بیان این که زلزله پدیدهای الهی و رویدادی طبیعی است که از نظر زمینشناسی واجد فوایدی نیز هست، به تشریح سناریوهای متعدد احتمالی وقوع زلزله در شهر تهران و میزان انرژی آزاد شده بر اثر زلزلههایی با ریشترهای متعدد پرداخت و در ادامه به معرفی برخی از گسلهای معروف داخل و اطراف تهران پرداخت که توان لرزهخیزی دارند و یادآور شد: کانون بسیاری از زلزلههای مسئلهساز تهران در طول تواریخ گذشته خارج از شهر بوده است.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای راهاندازی سامانه هشدار سریع و ساخت ۵۰ ایستگاه شتابنگار در اطراف پایتخت به منظور تکمیل این پروژه گفت: در دنیا ۲۱ کشور اقدام به راهاندازی این سامانه کردهاند و تاکنون ۸ کشور موفق به نصب این سامانه و بهرهبرداری از آن شده که ما نیز با تکمیل این سامانه نهمین کشوری خواهیم بود که در این زمینه موفق شدهایم.
نصیری در ادامه به تشریح سوابق راهاندازی این سامانه و مراحل مختلف نصب و تجهیز هر ایستگاه پرداخت و با بیان این که طی سالهای گذشته ۲۶ ایستگاه در مجموع راهاندازی شده بود، گفت: ما طی یکسال گذشته ۲۲ ایستگاه باقی مانده را ساخته و دستگاههای شتابنگار را در این مکانها نصب کردیم که ساخت و راهاندازی و تکمیل هر ایستگاه به مراحل متعددی همچون تهیه زمین مناسب، نصب سنسور، تامین برق و راهاندازی امکانات مخابراتی نیاز داشت.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه ضمن تشریح زمانهای تعیین شده برای اعلام هشدار اولیه از طریق دستگاههای شتابنگار از ۸ تا ۱۰ ثانبه به کاهش ۴۰ درصدی تعداد کشتهشدگان در صورت استفاده درست از همین زمان اشاره کرد و یادآور شد: نکته مهم مشخص کردن سهم هر دستگاه و نقش آن در این زمان ۱۰ ثانیه است که برگزاری کارگاههایی از این دست، میتواند نقش دستگاهها امدادی، خدماتی، رسانهای و فرهنگی و حتی نظامی را مشخص کند.
وی افزود: مطالعات مفصلی در این زمینه در دنیا انجام شده، پیشنهاداتی کسب شده و باید دید در واقعیت بومی ما چقدر جواب میدهد که این نکته و بررسی آن در این کارگاهها مشخص خواهد شد.
نصیری با اشاره به تلاشهای شهرداری تهران در دوره مدیریت جدید شهری گفت: شهرداری تهران در این دو سال تلاشهای فراوانی برای تقویت مدیریت ریسک در شهر تهران انجام داده و میزان تلاشهای صورت گرفته در زمینه، ایمنسازی، ارزیابی ایمنی ساختمانها، گودهای پرخطر و دیگر موضوعات مرتبط به اندازه تمام دورههای گذشته بوده است.
تدقیق پهنههای گسلی، مقاومسازی شریانهای حیاتی، تصمیمگیری در خصوص بافتهای فرسوده و مقاومسازی پلها بخش دیگری از اقدامات انجام گرفته بود که وی مورد اشاره قرار داد.
در ادامه این جلسه اسماعیل سلیمی معاون پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری نیز به بررسی سابقه سامانه هشدار سریع زلزله شهر تهران پرداخت.
وی گفت: این طرح مشارکتی پیش رفت و به موفقیت رسید که اکنون باید در زمینه نظام بهرهبرداری هر دستگاه به یک چارچوب کلی برسیم.
وی افزود: موضوع مهم دیگر در این زمینه عناوین آن خدمات است که باید از آن محافظت شود و نکته دیگر هم مصادیق است. بنابراین ما در این کارگاه به دنبال بررسی این سه بخش هستیم.
وی در ادامه سوابق اقدامات اجرایی در راستای تکمیل سامانه هشدار سریع زلزله را توضیح داد.
بررسی نمونه ایستگاهها و تجهیزات شتابنگاری، بررسی نمونه صورت جلسات تملک ۵۰ ایستگاه، بررسی نمونههایی از انجام عملیات ساخت ایستگاههای شتابنگاری و اقدامات اجرایی بهرهبرداری از این ایستگاهها در کنار نقشه نهایی پراکندگی ایستگاهها موضوعات دیگری بود که مورد اشاره قرار گرفت.