خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جزییات اجرای طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان/ ممنوعیت دریافت وجه از والدین بابت آموزش تربیت بدنی

جزییات اجرای طرح آموزش شنا به دانش‌آموزان/ ممنوعیت دریافت وجه از والدین بابت آموزش تربیت بدنی
کد خبر : ۱۵۵۰۵۴۵

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: می‌خواهیم جلوی بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی را در درس تربیت بدنی بگیریم.

«صادق ستاری فرد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح آموزش یک رشته ورزشی در هر پایه تحصیلی توضیح داد: یکی از ماموریت‌های اصلی و وظایف جدی ما کیفیت‌بخشی به درس تربیت بدنی است و در این راستا باید بر اساس برنامه درسی ملی و شرح وظایف معلمان تربیت بدنی عمل کنیم. یکی از حوزه‌هایی که برنامه درسی ملی در ابتدای دهه نود تعریف کرد، برنامه درسی تربیت بدنی و سلامت بود. سپس بر مبنای آن، کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی تألیف و تدوین شد. در کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی، پیش‌بینی شده است که در هر پایه تحصیلی یک رشته ورزشی آموزش داده شود که در دوره‌ای آموزش طناب‌زنی و شنا اجرا شد. بعد از آن، دچار وقفه‌ای در اجرای طرح‌ها شدیم، اما بعضی از مدارس با توجه به نتایج خوب اجرای این طرح‌ها، کماکان آموزش یک رشته در هر پایه تحصیلی را دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به تداوم خودجوش این طرح در بعضی مدارس گفت: بعضی از مدارس مثل مدارس شاهد، هیئت امنایی یا بعضا حتی مدارس عادی با وجود معلم‌های باانگیزه خود این طرح را براساس وظایف و مأموریت‌های مشخص شده برای هر پایه در کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی ادامه دادند. اما ما خواستیم این موضوع به صورت جدیی اجرا شود از همین رو هم به تعمیر تجهیزات و هم آموزش معلمان پرداختیم.

ستاری فرد تصریح کرد: در دوره جدید، اقتضائات پساکرونایی ایجاب می‌کند که نسبت به فعال‌تر شدن دانش‌آموزان و مشارکت آن‌ها در برنامه‌های ورزشی اقدام کنیم و از طرفی، مانع هدررفتن وقت، انرژی و سرمایه دانش‌آموز و معلم در زمینه تربیت بدنی شویم و تکلیف خود را که در کتب راهنمای درسی پیش‌بینی شده، انجام دهیم.

وی ادامه داد: برای این کار دو زیرساخت اصلی و اساسی نیاز داشتیم؛ نخست این‌که معلم‌ها به سطحی از آمادگی و توانمندی رسیده باشند که بتوانند در هر سال تحصیلی یک رشته را آموزش دهند و دوم، تجهیزات و امکانات ورزشی مورد نیاز در اختیار معلم‌ها وجود داشته باشد.ما تلاش کردیم که در قالب برنامه آموزش و توانمندسازی معلمان تربیت بدنی و همین‌طور تأمین تجهیزات ورزشی مورد نیاز، به مدارس کمک کنیم.

او تصریح کرد: خود مدارس نیز تاکنون از کمک‌های خیرین و از ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند، برای کیفیت‌بخشیدن به تربیت بدنی کمک کرده‌اند. ما  در طی این مدت در قالب طرح شهید سلیمانی توانستیم با همراهی و همیاری نهادها از جمله دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها و خیرین سه هزار فضای ورزشی ایجاد کنیم تا درس تربیت بدنی با کیفیت بهتری دنبال شود.

ستاری فرد ادامه داد: ما بر اساس قانون برنامه هفتم که به صراحت مسأله مهارت‌آموزی را در سه بعد ورزشی، هنری و شغلی مورد تأکید قرار داده و هم بر اساس شرح مأموریت‌ها و وظایف معلم تربیت بدنی در کتاب راهنمای معلم تربیت بدنی باید به سمتی می‌رفتیم که دانش‌آموز در یک سال حداقل مقدماتی از یک رشته ورزشی را یاد بگیرد تا در بزرگسالی بتواند بر اساس آن آموزش‌ها به ورزش بپردازد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: این واقعیتی تلخ است که جامعه ما، جامعه‌ای ورزشکار نیست؛ یعنی جوانان و بزرگسالان ما به سراغ فعالیت‌های ورزشی نمی‌روند. یکی از علل اصلی مشکل این است که اساساً بزرگسالان ما ورزش را بلد نیستند. اگر یاد گرفتن ورزش، در مدرسه صورت نگیرد، باید در قالب کلاس‌های آموزشی و در ازای پرداخت وجه انجام شود و می‌دانیم که تمام خانواده‌ها امکان پرداخت هزینه دوره‌های آموزش ورزش را ندارند.

ستاری فرد در پاسخ به این سوال که آیا این برنامه موجب دریافت وجه اضافی از والدین نخواهد شد؟ گفت: این نکته حائز توجه است که احتمال دارد گستردگی اجرای این طرح در آموزش و پرورش باعث ایجاد فشار به خانواده‌ها شود. این نه در برنامه‌های رسمی ما است و نه غیررسمی و هرگز این قصد را نداریم که با اجرای این برنامه‌ها مشارکت خانواده‌ها را داشته باشیم. تنها خواسته‌ای که از خانواده‌ها داشتیم ترغیب و تشویق فرزندانشان برای حضور در این برنامه‌ها و مطالبه‌گری از مدرسه و مدیریت آن برای اجرای این طرح است.

وی افزود: به‌طور کلی نه فقط برای این درس بلکه برای هر درسی در آموزش و پرورش نباید از والدین پولی اخذشود. تربیت بدنی هم یکی از دروس است و نمی‌توانیم آن را بازی و دورهمی بدانیم. بلکه دانش‌آموز باید مانند دروس فارسی، ریاضی و هنر چیزی از آن بیاموزد.

فقط آموزش شنا در خارج از مدرسه انجام می‌شود

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در دورران تحصیل ما برخی از معلمان ورزش، به ما آموزش می‌دادند و بعضی دیگر تنها توپ را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دادند تا خودشان به ورزش بپردازند. ما می‌خواهیم جلوی این بی‌نظمی و به‌هم‌ریختگی را بگیریم و به درس تربیت بدنی انسجام دهیم. درس تربیت بدنی باید مثل سایر دروس نظام‌مند باشد و به دانش‌آموزان آموزش‌هایی را منتقل کند. این تکلیف قانونی ما است و ما در واقع تکلیف قانونی خود را که شاید مدتی مورد غفلت واقع شده بود انجام می‌دهیم. این موضوعی تازه و طرح جدیدی نیست.

ستاری فرد در مور دسترسی به مجموعه‌های ورزشی در اجرای این طرح گفت: من این را فقط درمورد شنا گفتم. آموزش شنا وابسته به دسترسی به استخر است و در نقاطی مانند مناطق روستایی که این دسترسی وجود ندارد، بر اساس آنچه در کتاب راهنمایی معلمان پیش‌بینی شده به مأموریت‌ها و رشته‌های دیگری پرداخته می‌شود.

وی اعلام کرد: آموزش شنا در ساعات غیردرسی و در خارج از مدرسه و آموزش باقی رشته‌ها در فضای داخل مدرسه و در ساعت تربیت بدنی صورت می‌گیرد.ما تقریباً ۹۲ استخر داشتیم که در دوره کرونا بلااستفاده بودند. از آنجا که مجموعه‌های ورزشی درصورت‌ عدم استفاده مستهلک می‌شوند، بعد از کرونا اعتباری در حدود چهارصد میلیارد تعیین کردیم تا این استخرها به حوزه خدمات‌رسانی مجدد برگشتند. در این سه سال ۴۵ استخر جدید هم افتتاح شد و چندین استخر نیز در دست احداث و اتمام است.

او افزود: این هزینه‌هایی که آموزش و پرورش از محل بیت‌المال انجام داده برای رفاه و کسب درآمد نیست و هدف آموزشی دارد. این‌ها باید به سلامت دانش‌آموز و چرخه آموزشی کمک کند.

وی درخصوص وجود ناظر در این استخرها گفت: در استخرها هم مربی و هم ناجی داریم. همان ضوابط رسمی که وزارت ورزش برای آموزش شنا ابلاغ می‌کند در مجموعه استخرهای آموزش و پرورش هم اجرا می‌ شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز