خبرگزاری کار ایران

تعمیرات پالایشگاه ال‌پالیتوی ونزوئلا؛ بزودی/ طراحی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی تا پایان ۱۴۰۳ تکمیل می شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۵۵۷

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با اشاره به دستیابی به دانش فنی طراحی واحدهای پیچیده پالایشی گفت: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران طراحی بنیادی این پروژه را تا پایان امسال تکمیل می‌کند و امیدواریم عملیات اجرایی این پروژه سال آینده آغاز شود، بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان تا تیرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرهاد احمدی در نشست حاشیه ای بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با بیان اینکه دریافت دانش فنی واحدهایی که تاکنون ازسوی شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا صادر می‌شد هم‌اکنون این دانش فنی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: امروز این همت و هدف در بزرگ‌ترین پروژه پتروپالایشگاهی شهید سلیمانی تجمیع شده است و شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، طراحی بنیادی واحدهای لیسانس و غیرلیسانس این پروژه را به‌عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه گام‌های اولیه خوبی در طراحی بنیادی این پتروپالایشگاه برداشته شده است، گفت: دی‌ماه پارسال طراحی را آغاز کردیم و در کمتر از سه ماه نخستین بخش این پروژه به مرحله مناقصه رسید.

مدیر عامل شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت ابراز امیدواری کرد که تا نیمه نخست امسال بخش دوم و تا پایان سال طراحی بنیادی آن تکمیل و فازهای اجرایی یکی پس از دیگری عملیاتی شود.

وی بیان کرد: پارسال در تأمین منابع مالی پروژه‌ها با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بودیم، اما چند رکورد هم داشتیم و در حوزه احداث خطوط لوله و مخابرات نفت پیشرفت ۵۰ درصدی در اجرای پروژه‌ها رقم خورد. رکورد دفن ۱۳ کیلومتر خط لوله در یک روز را ثبت کردیم، همچنین در اجرای ابرپروژه‌های پالایشی، رکورد پیشرفت ۳۲ درصدی در یک سال بی‌سابقه بود که در دولت سیزدهم به‌دست آمد.

وی گفت: در صورت تأمین به‌موقع منابع مالی پروژه‌ها، توان کافی در مشاوران ما برای اجرای به‌موقع پروژه‌ها وجود دارد.

وی اساسی‌ترین چالش در اجرای پروژه‌های پالایشی را تأمین به‌موقع منابع مالی پروژه‌ها اعلام کرد و گفت: در پروژه فراسرزمینی پالایشگاه ونزوئلا چند گام اساسی برداشتیم که مهم‌ترین آن این بود که با وجود استاندارد مورد استفاده طراحی آمریکا در این پالایشگاه، استانداردهای خودمان را پیاده کردیم.

وی ادامه داد: همچنین توانستیم خدمات سازندگان و تولیدکنندگان داخلی خود را صادر کنیم. در گام سوم، فنون صدور خدمات و معاملات بین‌المللی بر تجربه و دانش ما اضافه شد.

احمدی با اشاره به اجرای عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه ال‌پالیتو در آینده نزدیک، افزود: در پروژه‌های خارجی در آغاز راه هستیم که امیدواریم آیندگان در این مسیر هموار حرکت کنند و از صدور خدمات فنی - مهندسی به دیگر کشورها بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اینکه در صورت تأمین منابع مالی ۹ پروژه خطوط لوله را امسال به بهره‌برداری خواهیم رساند، افزود: تا تیرماه امسال ۷ واحد فرآیندی پیچیده طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: همچنین واحد پیچیده و تخصصی هیدروکراکر این پروژه به‌عنوان بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه به ظرفیت ۴۲ هزار بشکه به‌زودی عملیاتی شود، با راه‌اندازی این واحد همه محصولات ال‌پی‌جی، نفتا، نفت سفید، گازوئیل با استاندارد یورو ۵ اروپا تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه خط لوله تبریز - خوی - ارومیه تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: این پروژه به طول ۲۲۰ کیلومتر ۱۴ اینچ و ۱۶ کیلومتر ۷ اینچ، در مجموع ۲۳۶ کیلومتر تعریف و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تاکید کرد: اجرای پروژه‌های فراسرزمینی به‌واسطه تکالیفی است که وزیر نفت به‌عهده این شرکت گذاشته است، این راه باز است و ادامه خواهد داشت و فقط منوط به پروژه ونزوئلا نخواهد بود،.

وی گفت:در حال حاضر با چند کشور در حال مذاکره هستیم که به‌محض عملیاتی‌شدن، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

احمدی با بیان اینکه در پروژه ونزوئلا از توان و تخصص چند شرکت دانش‌بنیان استفاده کردیم که ماحصل خدمات ارائه‌شده از سوی این دست از شرکت‌های فعال، صدور بالغ بر ۲ میلیون قلم کالای تولیدی داخل کشور بود که این موضوع نشان‌دهنده حجم بالا و ابعاد تخصصی گسترده این پروژه است، گفت: در پروژه ونزوئلا به‌دلیل نداشتن نقشه و مدارک فنی مهندسی، به‌ناچار از مهندسی معکوس استفاده کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: در سال ۱۴۰۳ بیش از ۹۰۰ کیلومتر به ظرفیت خطوط لوله و انتقال فرآورده در کشور اضافه خواهیم کرد که عدد بزرگی است،.

وی افزود: در پروژه ونزوئلا از توان و تخصص چند شرکت دانش‌بنیان استفاده کردیم که حاصل خدمات ارائه‌شده از سوی این دست از شرکت‌های فعال بالغ بر ۲ میلیون قلم کالای تولیدی بود که این موضوع، حجم بالا و ابعاد تخصصی گسترده کار را نشان می‌داد.

احمدی با اشاره به اجرای گام دوم طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان، اظهار داشت: منابع مالی واحدهای تکمیلی طرح توسعه و تثبیت در بودجه سال ۱۴۰۳ تخصیص داده شده است، مقدمات کار در حال انجام است و هم‌اکنون پیشرفت ۱۴درصدی دارد.

وی افزود: زیرساخت‌های طرح مذکور در حال آماده‌سازی است، در صورت تأمین منابع مالی به‌موقع قطعاً شاهد سرعت و پیشرفت سریع در اجرای فاز دوم این طرح خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز