خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

سرنوشت میدان «آرش» چه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۰۹۱

متاسفانه فرهنگ توسعه مشترک در منطقه ما رایج نیست، هر طرف به تنهایی توسعه می‌دهد و بعد برای رسیدگی و صیانت از میدان هر طرف منتظر است طرف دیگر این کار را انجام دهد، به بعارت دیگر در این برداشت‌های یکجانبه میدان لطمه می‌بیند و رسیدگی لازم هم به میدان انجام نمی‌شود

به گزارش ایلنا، عربستان و کویت طی هفته جاری یادداشت‌تفاهمی برای توسعه میدان گازی مشترک آرش (الدره) امضا کردند، این یادداشت‌تفاهم در راستای تفاهم انجام شده در 24 دسامبر 2019 و پس از مذاکرات دو کشور و توافق بر سر سازوکار و اجرای توسعه این میدان گازی به منظور توسعه این میدان مشترک و با هدف تولید گاز غیر همراه به ارزشی معادل یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز و 84 هزار بشکه گاز مایع در روز امضا شده است. این تفاهمنامه درست در زمانی بین این دو کشور عرب به امضا رسیده که ریاض و پکن علیه ایران بیانیه صادر کرده، حدود مرزی میدان که یک تریلیون فوت مکعب گاز و 42 میلیون بشکه نفت را در خود جای داده و طبق یک برآورد حدود 40 درصد ساختمان نفتی و گازی موجود نیز در آب‌های ایران قرار دارد، هنوز مشخص نشده و همچنان محل بحث و مناقشه است.

محمود خاقانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در ارزیابی برنامه توسعه میدان آرش توسط ایران و  از سوی دیگر عربستان و کویت اظهار داشت: در گذشته ابتکار عمل میدان آرش دست ایران بود، مدیران آن زمان بسیار حرفه‌ای بوده و دوران جنگ تحمیلی را هم درک کرده بودند و برای اینکه ابتکار عمل در این میدان دست ایران باشد اقداماتی را شروع کردند، به طوری که کویت ابراز علاقه کرده بود که با ایران مذاکره کند و به یک توافق برسند. اما متاسفانه بعدها از موضوع غفلت شد و عنان ماجرا از دست ایران خارج و حتی در مقطعی محل مناقشه شد. 

 وی افزود: اکنون بعد از سفر رئیس‌جمهور چین به منطقه و شرکت در اجلاس همکاری‌های خلیج فارس هرچند عربستان در پروژه چندان سهیم نیست اما دیگر بار اعلام کرده که سرمایه‌گذاری و همکاری برای توسعه میدان را تقبل می‌کند، سال گذشته آرامکو سود کلانی داشت و در همین حال برای اولین بار در طی 10 سال گذشته رسما اعلام شد کسری بودجه ندارد بلکه اضافه بر بودجه‌ای که تصور می‌شد درآمد دارد‌. بنابراین اکنون پول زیادی دارد و در نظر دارد این پول را در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کند در نتیجه خود را در میدان آرش درگیر کرده است.

این کارشناس بین‌الملل حوزه انرژی تصریح کرد: در حال حاضر شاید بتوان گفت میدان آرش امروز چالشی است که صنعت نفت ایران در مواجهه با آن بوده و باید در تقابل با عربستان راه حلی پیدا شود. 

وی خاطرنشان کرد: در واقع اکنون ایران باید در سیاست خارجی خود با عربستان و کویت تجدیدنظر کند و در دیپلماسی انرژی گفتمان و مذاکره را در اولویت قرار دهد و با هر دو کشور گفت‌وگویی با محوریت صرف انرژی داشته باشد تا به یک تفاهم مشترک و راه حل برسند.

محمدعلی خطیبی نیز در این خصوص به خبرنگار ایلنا، گفت: طبیعتا باتوجه به اینکه این میدان هنوز تحدید حدود نشده، ایران نسبت به آن موضع سیاسی خواهد داشت تا مسئله کاملا روشن شود.

وی افزود: معمولا میادین مشترک را یک اپراتور مشترک توسعه می‌دهد تا هزینه‌های دو طرف کم و بین شرکا تقسیم شود، بهترین حالت است که دو طرف یک شرکت را بکار می‌گیرند و عایدات را بین هم تقسیم می‌کنند نه اینکه هر طرف به تنهایی تشکیلات راه بیندازد و توسعه دهد زیرا علاوه بر اینکه هزینه‌ها چند برابر می‌شود، میدان نیز دچار آسیب می‌شود.

این کارشناس حوزه انرژی تصریح کرد: متاسفانه این رویه فرهنگ منطقه ما رایج نیست، هر طرف به تنهایی توسعه می‌دهد و بعد برای رسیدگی و صیانت از میدان هر طرف منتظر است طرف دیگر این کار را انجام دهد، به عبارت دیگر در این برداشت‌های یکجانبه میدان لطمه می‌بیند و رسیدگی لازم هم به میدان انجام نمی‌شود، هر طرف سعی می‌کند بهره‌برداری بیشتر و صیانت کمتری داشته باشد.

وی تاکید کرد: اصولی اینکه یک اپراتور کار اکتشاف و بهره‌برداری را انجام دهد و عایدات تقسیم شود. اما این در منطقه ما باب نیست، هر طرف به تنهایی هزینه می‌کند و توسعه می‌دهد و علاوه بر صرف هزینه و صدمه بیشتری به میدان عایدی کمتری نیز خواهند داشت که مهم‌ترین دلیل آن هم اختلافات سیاسی است.

خطیبی اظهار داشت: بعد از مدتی که از میادین نفتی و گازی برداشت صورت می‌گیرد نیاز به رسیدگی و تولید صیانتی دارد، مثلا در مورد پارس‌جنوبی هم به همین شکل است هر دو طرف تا توانسته برداشت بدون صیانت از مخزن داشته‌اند و اکنون باید بیش از قبل هزینه کنند تا مشکلات حل شده و میادین با قوت بیشتری تولید داشته باشد.

 وی بیان داشت: در مورد میدان آرش باتوجه به اینکه حدود مرزی مشخص نشده استقرار سکوی از سوی هر یک از طرفین محل اشکال خواهد بود زیرا ممکن است به حدود دیگری تجاوز کنند و این قانونی نیست و این علاوه بر کوتاه شدن عمر میدان منجر به پایین آمدن بهره‌وری نیز خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز