خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی:

کشاورزی دانش بنیان تنها راه تامین نیاز غذایی کشور در سال‌های آینده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۶۳۶

نیاز غذایی کشور در سال ۱۴۳۰ به ۱۸۰ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت کشور به ۱۰۳ میلیون نفر می‌رسد‌ که نیازمند ۱۸۰ میلیون تن غذا هستیم بنابراین با وجود فرسایش خاک و تخلیه بنیه خاک و گرم شدن هوا و کاهش تولید و کاهش بارش، تنها مسیر حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان است.

به گزارش ایلنا، دومین همایش و رویداد ملی کشاورزی دانش بنیان استان قزوین در سالن اجتماعات دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

خیام نکویی در این مراسم گفت: با حرکت در مسیر دانش بنیان شدن بخش کشاورزی می‌توان به تولید بیشتر محصولات کشاورزی و پایداری تولید دست یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید محصولات کشاورزی ایران در بدو انقلاب ۲۵ میلیون تن بوده که اکنون این میزان به ۱۳۱ میلیون تن افزایش یافته، کمتر از۴۰ درصد این میزان به خاطر افزایش سطح کشت و ۶۰ درصد نیز به خاطراستفاده از دانش فناوری‌های نوین بوده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: میانگین تولید گندم کشور در بدو انقلاب در هر هکتار یک‌هزار و ۷۰۰ کیلوگرم بوده اما در حال حاضر میانگین تولید این محصول در هر هکتار به 4 تن و ۳۰۰ کیلوگرم افزایش یافته یعنی به طور متوسط سالانه ۶۰ کیلوگرم افزایش تولید داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۹ میلیون تن افزایش تولید گندم داشته‌ایم و این افزایش تولید با توجه به وضعیت بد بارندگی و بارش و عدم افزایش سطح زیر کشت اتفاق افتاده که مولفه‌های قیمت تضمینی گندم، تغذیه مناسب و استفاده از ارقام مناسب بذری با پتانسیل بالا در افزایش بهره‌وری و تولید گندم نقش موثری داشته است.

نکویی بیان کرد: در حال حاضر ۴۳ هنرستان کشاورزی و ۱۲ هزار عضو هیات علمی دانشگاهی در کشور داریم که باید وارد عرصه کشاورزی شوند، باید دانش نوین را به فرزندان کشاورزان انتقال داد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر در کشور تکنسین گلخانه نداریم و باید متناسب با نیاز بخش اجرا نیروی انسانی تربیت و تامین کنیم و بستر لازم برای فارغ التحصیلان بخش کشاورزی بمنظور ورود به شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود.

وی اظهار کرد: لازم است مزارع نوآور بهره‌ور در استان قزوین ایجاد و تقویت شود، قزوین ظرفیت ایجاد ۵۰ مزرعه نوآور بهره‌ور را دارد که با همکاری جهاد کشاورزی، دانشگاه بین‌المللی امام(ره) و پارک علم و فن آوری و مرکز تحقیقات می‌توان به این مهم دست یافت تا بتوان چهره بخش کشاورزی استان را تغییر داد.

این مسئول خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز بارها بر روی موضوع کشاورزی دانش بنیان تاکید داشته‌اند و موضوع اولویت دار و درجه یک کشور را هم امنیت غذایی عنوان کردند، حالا باید ببینیم که با وجود این اهمیت تمام ارکان تقنینی، اجرایی و قضایی چه تغییراتی صورت خواهد گرفت.

این رویداد با هدف بهره‌وری خاک و آب و کشاورزی کم آب‌بر زیست بوم کشاورزی پایدار، صنایع تبدیلی و زنجیره ارزش کشاورزی و هوشمند سازی کشاورزی برگزار شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز