خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان:

هشت درصد مساحت قزوین مناطق حفاظت شده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۶۸۷۳

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: مناطق حفاظت شده الموت، طارم، باشگل و مناطق شکار و تیر اندازی آوج و آبگرم، الموت و اله آباد جز مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان هستند و در حال حاضر حدودا ۸ درصد مساحت استان حفاظت شده است.

به گزارش ایلنا، سعیده خضیر در این باره اظهار کرد: استان قزوین هر چند به لحاظ وسعت از جمله استان‌های کم وسعت کشور محسوب می‌شود ولی به دلیل دارا بودن تیپ‌های متفاوت زیستگاهی از ظرفیت بالای تنوع زیستی برخوردار است و در حال حاضر 430 هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش محیط زیست استان است و 10 پاسگاه محیط‌بانی در استان فعال است و رشد 100 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اظهار کرد: منطقه حفاظت شده الموت از نظر تنوع حیات وحش و غنای ساختارهای طبیعی در استان قزوین و نیز در کشور منحصر به فرد است.

وی ادامه داد: منطقه الموت به دلیل کوهستانی بودن و ویژگی‌های خاص خود، گونه‌های مختلفی از حیات وحش مانند کل و بز کوهی، گراز، پلنگ، خرس قهوه‌ای، خرگوش، خارپشت، جوجه تیغی، روباه، شغال و انواع پرندگان چون عقاب، هما، کبک، کبک دَری، تیهو، کبوترسانان، لاشخور، گنجشک‌سانان را در خود جای داده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: منطقه حفاظت شده باشگل، منطقه تپه ماهوری، کم ارتفاع است که از دشت شروع شده و به تدریج به طرف شمال و غرب، ارتفاع آن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: در پست‌ترین نقطه یعنی نواحی دشتی، ارتفاع آن یک‌هزار متر بالاتر از سطح دریا است و در بلندترین نقطه که قله کوه بانچال در شمال این منطقه است، مهم‌ترین کوه ها و ارتفاعات این منطقه آق داغ، کوه سفید، کوه قزقلعه، کوه چهل قز، قازان داغ و کوه قره داش است و از مهم‌ترین مناطق دشتی آن نیز می‌توان به دشت قره باغ، سیچانلو، حسین آباد و قاسم آباد اشاره کرد و از نظر پوشش گیاهی دارای فلور ایران – تورانی است و شامل گونه‌های مختلف، به ویژه گونه‌هایی از جنس گـَوَن، سرپوشک، پیاز، اسپرس، گل گندم، ورک، جو وحشی، خارشتر، تلخ بیان، شیرین بیان است.

خضیر عنوان کرد: قسمت‌های جنوبی آن زیستگاه آهو و بقیه نقاط این تپه ماهور، زیستگاه قوچ و میش است و علاوه بر آهو، قوچ و میش، جانوران دیگری چون گرگ، روباه معمولی، شغال، گراز و خرگوش دشتی نیز در آن زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده طارم سفلی، منطقه کوهستانی در شمال غربی استان قزوین و همجوار با استان‌های گیلان و زنجان قرار دارد.

این مسئول بیان کرد: مهم‌ترین مسیر دستیابی به این منطقه جاده لوشان - سیردان است و پوشش گیاهی منطقه اغلب از خانواده گرامینه و بقولات ( انواع گون، خارشتر واسپرس) است؛ وجود درختان کهن سال با قدمت 900 سال از جمله ویژگی‌های طبیعی این منطقه محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: حیات وحش و تنوع جانوری همچون پلنگ و کل و بز وحشی در دره‌ها و ارتفاعات این منطقه به لحاظ زیباشناسی، تحقیقاتی و آموزشی بسیار دارای اهمیت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین بیان کرد: خوشبختانه با افزایش سطح مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت حفاظت محیط زیست وکنترل و نظارت بر زیستگاه‌های حیات وحش، سالانه شاهد رشد حدودا 10 برابری جمعیت وحوش در استان بودیم که بیانگر پویایی اکوسیستم استان قزوین است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز