خبرگزاری کار ایران

استاندار قزوین:

حدود 90 هزار اتباع خارجی در قزوین استقرار دارند / اتباع غیرمجاز طرد می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۰۱۰۰

استاندار قزوین گفت: در استان قزوین حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار اتباع خارجی که عمدتاً اهل افغانستان هستند زندگی می‌کنند، سیاست کلی کشور این است که این افراد باید فرآیند مجاز شدن را طی کنند و افرادی که مجاز نیستند جمع‌آوری و طرد شوند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی استانداری قزوین، محمدمهدی اعلایی در نشست پرسش و پاسخ دانش‌جویی که در دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) برگزار شد گفت: برای ایجاد تحول در هر مجموعه، ساختار و جغرافیا، ابتدایی‌ترین چیزی که به آن نیاز داریم شناخت مزیت است، باید دید استان قزوین از چه مزیت‌هایی برخوردار است، می‌توان گفت استان قزوین در مقایسه با رقبای خود در فرآیند تعالی و توسعه در چند حوزه مزیت‌های بی‌نظیری دارد.

استاندار قزوین یادآور شد: عمده‌ترین مزیت استان قزوین موقعیت جغرافیایی و دسترسی مناسب به نقاط جمعیتی، نقاط تأمین مواد اولیه و مصرف محصولات است، وجود واحدهای صنعتی موفق و مؤثر نیز مزیت استان محسوب‌ می‌شود که در تدوین برنامه‌های بلند مدت و میان مدت مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان کرد: دشت قزوین و ظرفیت کشاورزی یکی دیگر از مزیت‌های استان قزوین است، استان قزوین در حوزه عملکردی، استان عقب مانده‌ای نیست بلکه استان توسعه‌یافته‌ای است هرچند که در حوزه زیرساخت استان برخورداری محسوب نمی‌شود.

نماینده عالی دولت در استان قزوین خاطرنشان کرد: استان قزوین یک درصد جغرافیایی کشور را به خود اختصاص داده است اما ۵ درصد صنایع، اشتغال و سرمایه کشور در حوزه صنعت در استان قزوین قرار دارد، در حوزه کشاورزی نیز ۵ درصد غذای کشور در قزوین تولید می‌شود، این‌ها از جمله مزیت‌های استان قزوین است که باید شرایط تثبیت و سپس توسعه آنها پیگیری شود.

استاندار قزوین در ادامه در پاسخ به سؤال یک دانش‌جو درباره فضای دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهید بابایی، تصریح‌کرد: محل قرارگیری این دانشگاه مناسب نیست، درباره دانشگاه شهید بابایی با رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور مذاکراتی صورت گرفته است، این دانشگاه می‌تواند در فرآیند مولدسازی قرار بگیرد و با تبدیل به احسن کردن فضا، فضای مناسب‌تری در اختیار دانشگاه شهید بابایی قرار بگیرد، ارزش زمین فعلی دانشگاه ارزش قابل توجی است اما مکانش با توجه به مسائل ترافیکی و مسائل این چنینی مکان مناسبی برای استقرار دانشگاه نیست، پیگیری این امر در دستور کار قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسش درباره ساماندهی اتباع بیگانه، تصریح‌ کرد: بعد از اتفاقات اخیر روی داده در افغانستان، موضوع اتباع خارجی نسبت به گذشته در کشور جدی شده‌است، استان قزوین از این امر مستثنی نیست چرا که قزوین مرز محدوده ممنوعه استقرار اتباع در کشور است در واقع از قزوین به‌سمت غرب و از قزوین به‌سمت شمال استقرار اتباع خارجی به‌صورت قانونی ممنوع است.

اعلایی افزود: این مسئله باعث می‌شود که در استان قزوین شاهد ته‌نشینی افرادی باشیم که قصد اقامت در ایران را دارند اما نمی‌توانند به استان‌های غربی بروند، البته تعداد اتباع مقیم در قزوین به نسبت استان‌های همجوار از جمله تهران و قم خیلی کمتر است.

نماینده عالی دولت در استان قزوین خاطرنشان کرد: در استان قزوین نیز مدت دو ماه است که این کار شروع شده‌است، نیروی انتظامی به‌صورت روزانه افراد غیرمجاز را شناسایی، جمع‌آوری و به اردوگاه‌های مشخص شده اعزام می‌کند، در یک ماه گذشته اردوگاه معین ما به استان البرز تغییر کرد که این امر ساماندهی اتباع بیگانه در قزوین را راحت‌تر کرده است.

اعلایی یادآور شد: یکی از موضوعات ابتکاری که توسط استان قزوین دنبال می‌شود نظارت مردم و شناسایی اتباع بیگانه توسط مردم در محلاتی است که اقامت اتباع بیگانه بیشتر است، این طرح با همکاری استانداری اجرایی می‌شود و تلاش داریم که با مشارکت مردم این موضوع به‌نحو مقتضی حل شود.

استاندار قزوین یادآور شد: یکی از مسائل مورد توجه استان قزوین گردشگری است، قزوین از لحاظ تاریخی و طبیعی ظرفیت گردشگری دارد که در برنامه‌ریزی استراتژیک مورد توجه قرار می‌گیرد، برگزاری جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی به میزبانی شهر قزوین و پیگیری آزادسازی محوطه دولت خانه صفوی با همین رویکرد انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در حوزه صنعت اولویت ما انتخاب درست از بین صنایع برای توسعه استان است؛ ما تمرکز می‌کنیم که انتخاب ما به‌گونه‌ای باشد که بیشترین بهره‌وری و کمترین آلودگی محیط زیستی را داشته‌باشد.

اعلایی تصریح‌کرد: در حوزه کشاورزی نیز مدیریت آب یکی از اولویت‌های اصلی استان است، منابع قابل توجهی از آب‌های زیرزمینی و حق آبه‌های آبی در بخش کشاورزی صرف می‌شود و عدد اراضی تحت آبیاری استان عدد بالایی است.

 وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در کشور به‌شکل مدون بازار آب در قزوین شکل گرفته است که می‌تواند گامی مثبت برای بهره‌وری آب باشد.

استاندار قزوین درباره جاده‌های روستایی بیان کرد: استان قزوین نسبت به استان‌های دیگر جدید الاحداث است بنابراین بودجه اختصاصی به آن بنیه قوی ندارد و استان‌هایی مانند قزوین که از استان دیگری جدا شده‌اند در حوزه زیرساخت با مشکل روبه‌رو هستند.

وی تأکید کرد: ما در حوزه راه روستایی یکی از استان‌هایی هستیم که شرایط مناسبی نداریم، برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای اتفاق افتاده است و در تلاش هستیم که منابع را تأمین کنیم و امیدواریم که طی سه سال آینده بخش اعظمی از مشکلات راه‌های روستایی استان حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز