خبرگزاری کار ایران

فرودگاه سقز با ورود رئیس جمهور افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۴۱۵۵

فرودگاه شهدای سقز با ورود رئیس دولت صبح امروز به بهره برداری رسید.

به گزارش ایلنا، فرودگاه ۱۸۰ هکتاری سقز به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان کردستان پس از 20 سال انتظار ۱۲ آبان ۱۴۰۲ با حضور رئیس جمهور به صورت رسمی بهره برداری شد.

فرودگاه شهدای سقز با نشست هواپیمای سید «ابراهیم رئیسی» در باند فرودگاه رسما افتتاح و رویای 20 ساله سقزی ها برای تحقق بهره برداری از این فرودگاه با نشست و برخاست واقعی هواپیما محقق شد.

استاندار کردستان صبح امروز جمعه دوازدهم آبان ماه جاری در مراسم افتتاح این فرودگاه به رئیس جمهور پیرامون این ابر پروژه گفت: طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه 70 مصوب و سال 1382 مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده،اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.

"اسماعیل زارعی کوشا" اعتبار هزینه شده برای ساخت فرودگاه سقز را 500میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش فعلی این طرح مهم هوایی دو هزار میلیارد تومان است که در نقش مهمی در تسهیل امداد رسانی در مواقع بحران، پرکردن خلا پروازی شمال غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه دارد.

استاندار کردستان توضیح داد: این پروژه در سال 1400 به صورت ناقص افتتاح شد و بدون برج مراقبت و حتی سالن تنها حدود 63 درصد پیشرفت داشت؛ اما در یک سال گذشته این پروژه با تزریق اعتبارات ویژه و اهتمام دولت به 100درصد رسید.

وی گفت: در سال 1401 حدود یک هزار و 200 میلیارد ریال از محل منابع شرکت فرودگاه‌ها تزریق شد و مجددا شروع به کار کرد.

زارعی کوشا تصریح کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش نشانی انجام و تمام تجهیزات منتقل شده است.

وی با ابراز خرسندی از افتتاح فرودگاه سقز و تحقق رویای 20ساله مردم این شهرستان و کردستان؛ اضافه کرد: خطوط پروازی توسط کارشناسان تشکیل شده و یک سری مسائل ایمنی پرواز وجود دارد که باید حل و فصل شود.

زارعی کوشا اعتبار مورد نیازبرای محوطه سازی و احداث سوله در این فرودگاه را حدود هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: در این فرودگاه هواپیماهای کوچک مقیاس، میان مقیاس و 50 تا 100 نفره قابلیت نشست و برخاست دارد.

استاندار کردستان بیان کرد: طول باند فرودگاه 2.7 کیلومتر است و با توجه به اینکه فرودگاهی بین سنندج و ارومیه وجود ندارد، اگر شعاع 200 کیلومتری برای شهر سقز ترسیم کنیم، حدود 1.5 میلیون نفر می توانند از این فرودگاه استفاده کنند که شامل جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین دژ است.

زارعی کوشا با بیان اینکه این فرودگاه نقش بی بدیلی در توسعه منطقه شمال کردستان وآذربایجان غربی با کارکرد تجاری، بازرگانی و مسافربری دارد؛ افزود: با توجه به مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان این فرودگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد.

وی با اعلام اینکه کردستان جزو معدود استان‌هایی است که 2 فرودگاه دارد؛ ابراز امیدواری کرد : با تکمیل کریدور شمال- جنوب شاخص راه زمینی نیز به مثابه راه ریلی و هوایی در کردستان افزایش یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز