خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست هرمزگان هشدار داد؛

خطر پنهان زباله زیر گوش مردم هرمزگان

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۰۷۱

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست استان هرمزگان از دفع نشدن برخی از زباله‌ها هشدار شد و گفت: فقط 50 درصد از حجم پسماند پزشکی استان بی‌خطر دفع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندرعباس، حبیب مسیحی تازیانی در حاشیه کارگاه تخصصی آموزشی مدیریت پسماند صنعتی ویژه مدیران صنایع هرمزگان، ضمن تبریک هفته زمین پاک، افزود: شعار امسال در هفته زمین پاک «مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین» است. ما در این خصوص برنامه‌های متعددی در نظر گرفته‌ایم.

مسیحی با بیان تولید  سالانه 2.5میلیون تن پسماند پزشکی در هرمزگان افزود:نیمی از حجم تولید  به‌درستی منتقل نمی‌شود و در لند فیلدهایی آهک پاشی و دفن می‌شود که صد درصد استاندارد هم نیستند.

پسماند پزشکی خطر زیادی دارد

وی اذعان داشت: بخشی از پسماندهای پزشکی در روستاها و مراکز پزشکی به مناطق مدیریت پسماند شهری منتقل نمی‌شود که ‌بایستی مسئولان بهداشت و درمان  در این حوزه اقدام کنند و مبدأ و مقصد این پسماندها مشخص شوند.مسیحی تازیانی ادامه داد: پسماندهای پزشکی خطرات زیادی دارد، بی خطرسازی و دفن اصولی آن‌ها یک ضرورت اساسی است و بی‌توجهی به این مسئله، مخاطرات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در زمینه حفظ محیط زیست و استفاده نکردن از پلاستیک برنامه‌ها و فرهنگ‌سازی‌های خوبی شکل گرفته است. در همین راستا در مدارس آموزش‌هایی برای دانش آموزان برگزار شده است.

مسیحی با اشاره به موضوع مدیریت پسماند، بیان داشت: در زمینه مدیریت پسماند نیز آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های برنامه‌ریزی شد که به صورت مستمر در حال انجام است.

وی ادامه داد: استان هرمزگان بسترهای مناسبی در جهت توسعه کشور و به ویژه اقتصاددریاپایه دارد اما در کنار تمامی موارد توسعه‌ای باید حفظ محیط زیست و اکوسیستم در نظر گرفته شود. زیرا با مدیریت صحیح و اصولی محیط زیست، برنامه‌های توسعه به موفقیت خواهد رسید.

شیوه مدیریت پسماند باید به‌روزرسانی شود!

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به تولید بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تن پسماند صنعتی و روزانه بیش از ۴۰۰ تن پسماند ویژه در استان خواستار به‌روز رسانی شیوه های مدیریت پسماند در استان شد.

وی اضافه کرد: در بخش کشاورزی نیز سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن ضایعات تولید می شود که به نظر می رسد متولیان این حوزه عملکردی برای فرآوری آنها ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان با اشاره به ضرورت توجه مدیران صنایع به مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه تصریح کرد: قانون‌گذار مجازات هایی برای مدیران خاطی در حوزه محیط زیست در نظر گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان، افزود: در زمینه مدیریت پسماند شهری، در ۴۸ شهر مطالعات لازم انجام شده است. از این ۴۸ شهر، ۴۱ شهر می‌تواند از اعتبارات کشوری مطالبه و در زمینه سیاست‌های تصویب شده حرکت کند.

وی بیان داشت: در عرضه نظارات و مدیریتی محیط زیست در نسبت سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲، رشد تقریبا ۲٫۵ برابری داشته‌ایم و در کشور در جایگاه پنجم قرار داریم.

مسیحی ضمن اشاره به جایگاه پنجم در کشور، گفت: در همین راستا برنامه‌های متعددی در جهت نظارت بیشتر و توسعه مدیریتی داریم که علاوه‌بر تاثیرگذاری در محیط زیست و اکوسیستم، جایگاه رتبه‌ای ما را نیز افزایش خواهد داد.

از مناطقی مانند کوه گنو باید محاظفت کنیم

وی با تاکید بر اجرای تمامی سیاست‌های حوزه مدیریت پسماند، گفت: در استان ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا تمامی سیاست‌های حوزه مدیریت پسماند را اجرایی کنیم تا در این زمینه با هیچ گونه مشکلی مواجه نشیم.

وی در پایان گفت: ما مردم باید در حفظ محیط زیست و مناطق مهمی چون کوه گنو کوشا باشیم، زیرا این مناطق به دلیل نزدیکی بهش هر به عنوان محل تفریح مردم مورد استفاده است و از طرفی به عنوان یک منطقه محیط زیستی دارای ارزش بسیاری است به همین دلیل باید در استفاده از این مناطق احتیاط لازم را انجام دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز