خبرگزاری کار ایران

ایلنا از قزوین گزارش می‌دهد؛

کمبود پزشک متخصص، رنج تکراری بیماران در قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۸۵۰۲

جذب و نگهداشت پزشک صرفا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست

کمبود مراکز درمانی و پزشک متخصص یکی از چالش‌های مهم و اساسی در استان قزوین است که از گذشته وجود داشته و باوجود راه‌اندازی چند مرکز و جذب تعدادی نیرو، این کمبود همچنان به صورت ملموس در استان حس می‌شود و باعث گلایه بویژه در قشر کارگری شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، قزوین با وجود داشتن بیش از یک میلیون نفر جمعیت، وجود مراکز صنعتی که کارگران و کارمندان زیادی در آن‌ها فعال است و قرار گرفتن در شاه‌راه مواصلاتی به طور ویژه به بخش درمان بویژه در حوزه تامین اجتماعی نیاز دارد.

قزوین از زمانی که استان شده است تاکنون در حوزه‌های مختلف برای جذب اعتبار و توسعه به اندازه یک استان مورد توجه قرار نگرفته و نزدیک بودن به پایتخت هم به برخی از چالش‌های استان دامن می‌زند که بخش بهداشت و درمان یکی از آن‌ها است.

البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته، پروژه‌ها کلید خورده و اعتباراتی جذب شده اما وقتی پای دردِ دل بیماران می‌نشینیم همچنان رنج کمبود پزشک متخصص در بخش دولتی و تامین اجتماعی و انتظار طولانی برای تشخیص و درمان دغدغه مهم آن‌ها است.

برای گرفتن شماره نوبت‌دهی مراکز تامین اجتماعی، پشت سر هم باید شماره گرفت که نتیجه‌ای هم حاصل نمی‌شود، نوبت‌دهی اینترنتی در اینجور مواقع بهتر جواب می‌دهد و بعد از چند روز به سختی می‌توان نوبت گرفت.

مراکز درمانی مرتبط با علوم پزشکی هم تقریبا وضعیت مشابهی دارند و باید در نوبت بود، البته نوبت گرفتن از آن‌ها بهتر از مراکز تامین اجتماعی است."

صف‌های طولانی یکی از دغدغه‌ بیماران است، حتی مطب‌ها هم به سختی وقت می‌دهند و برای ویزیت شدن در برخی موارد باید هفته‌ها منتظر بود و یا برای ویزیت شدن بین مریض‌ها ساعت‌ها در مطب نشست. برای اقدامات تشخیصی هم باید مدت‌ها منتظر بود.

بیمارستان شهید رجایی، بیمارستان ترومای استان است، اما یکی از مشکلات مهم که بیماران متعددی از آن گلایه دارند، نبود پزشک متخصص در روزهای تعطیل است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین درباره وضعیت درمان و پزشکان استان به خبرنگار ایلنا، گفت: جذب و نگهداشت پزشک در استان، موضوعی بین‌بخشی است و تمامیت آن تحت مدیریت و مداخله دانشگاه نیست و جذابیت‌های مختلف استان فاکتور بسیار مهمی در این خصوص است.

عبدالله کشاورز ادامه داد: جذابیت‌های شهری و امکانات رفاهی، آب و هوایی، امکانات مواصلاتی مانند فرودگاه و ارتباطات ریلی، همکاری‌های مناسب سازمان‌های مرتبط مانند نظام پزشکی و سازمان‌های بیمه‌گر از مواد تاثیرگذار در این زمینه هستند.

وی با بیان اینکه استانداردی برای تعداد پزشک نسبت به جمعیت تعریف و ابلاغ نشده است، گفت: صرفا عددی به‌ عنوان میانگین کشوری اعلام شده که استفاده از آن در معادلات و محاسبات، مشابه سایر شاخص‌ها و میانگین‌های حوزه سلامت، مستلزم تجمیع بسیاری از اطلاعات و مولفه‌های تاثیرگذار است.

این مسئول ادامه داد: استان در مقایسه با سال‌های قبل خود، روند رو به رشد داشته و نسبت پزشک به 10 هزار نفر جمعیت در سال 99 برابر 5.3، در سال 1400 برابر 6 و در سال 1401 معادل 7 بود.

کمبود متخصص برخی رشته‌ها چالشی کشوری است

وی درباره وضعیت بیمارستان ترومای استان و گلایه شهروندان قزوینی از نبود پزشک متخصص در روزهای تعطیل اظهار کرد: نداشتن پزشک متخصص در روزهای تعطیل در مرکز ترومای استان مورد تایید نیست و این مرکز مشابه تمامی بیمارستان‌های دانشگاهی، در تمامی رشته‌ها فعال و در تمامی روزهای تعطیل و غیرتعطیل دارای متخصص آنکال است که بر اساس نیاز و فراخوان پزشک، در کمتر از 30 دقیقه در بیمارستان حضور خواهند داشت.

به گفته کشاورز در حال حاضر 32 پزشک متخصص در رشته‌های جراحی عمومی، جراحی اعصاب، ارتوپدی، بیهوشی، آسیب‌شناسی، طب فیزیکی، رادیولوژی، طب اورژانس، قلب و داخلی در این بیمارستان فعالیت دارند.

وی با تاکید بر اینکه کمبود متخصص در برخی رشته‌ها، مثل طب اورژانس و بیهوشی موضوع انحصاری دانشگاه قزوین نبوده و مشکلی کشوری است، بیان کرد: نیازهای دانشگاه به نیروی متخصص و متعهد هر ساله طبق ضوابط به وزارت‌خانه ارسال می‌شود که در سال 1401 تعداد 48 نیروی متخصص در رشته‌های مختلف به دانشگاه تخصیص داده شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین درباره تامین متخصص برای مراکز تامین اجتماعی تصریح کرد: دانشگاه، صرفاً وظیفه تامین نیروهای سیستم دانشگاهی را، طبق مقررات و دستورالعمل‌های کشوری ابلاغی بر عهده دارد و وظیفه‌ای برای تامین نیروی بیمارستان‌های تامین اجتماعی، ارتش و خصوصی و همچنین مطب و درمانگاه‌های خصوصی ندارد.

وی ادامه داد: البته برای رفاه بیشتر هم‌استانی‌ها در مواقع نیاز سایر بیمارستان‌ها، به متخصصین همکار، دانشگاه مجوز فعالیت در این مراکز را ارائه کرده است.

این مسئول درباره شلوغی مطب پزشکان متخصص و گلایه مردم از آن هم، گفت: شلوغی معدودی از مطب‌ها به دلایل مختلف از جمله استقبال بیماران از آن‌ها، به معنی کمبود مطب نیست و در اکثر مواقع وجود مطب‌های خلوت، این موضوع را تایید می‌کند.

وی درباره نزدیکی به پایتخت و رابطه آن با رفتن پزشکان از استان اظهار کرد: نزدیکی به پایتخت هم فرصتی بزرگ و هم تهدیدی جدی است که باید با مداخله مدیران ارشد استان قزوین مدیریت شده و از فرصت‌های آن جهت دفع تهدیدها استفاده شود.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین هم درباره کمبود متخصص در مراکز درمانی به خبرنگار ایلنا، گفت: در برخی رشته‌ها بویژه رادیولوژیست، دندانپزشک، داروساز، گوش و حلق و بینی و جراح مغز و اعصاب کمبود داریم، در مراکز سرپایی هم به دندانپزشک نیاز داریم.

اورنگ شیخ‌بگلو متناسب نبودن پرداختی‌های تامین اجتماعی با درآمد خارج از سازمان بویژه برای متخصصین حوزه دندان‌پزشکی را علت عدم تمایل متخصصان برای فعالیت در این بخش دانست.

وی بیان کرد: میزان پراخت‌ها موضوعی کشوری است؛ البته پیشنهادهای جدیدی داده شده که شاید باز هم با پرداختی‌های بخش خصوصی هم‌خوانی نداشته باشد.

این مسئول با اشاره به اینکه اصلاح پرداختی‌ها به عنوان راه‌حلی زمان‌بر مطرح است، گفت: استفاده از نیروهای طرحی که در حال حاضر صرفا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هستند، می‌تواند به کمبود متخصص کمک کند.

وی ادامه داد: درحال حاضر با مجوز علوم پزشکی، ما هم از نیروهای طرحی استفاده می‌کنیم اما تعداد آن‌ها محدود است، باتوجه به اینکه 67 تا 70 درصد جمعیت استان تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند، افزایش استفاده از نیروهای طرحی به ما کمک می‌کند.

شیخ‌بگلو گفت: همچنین استفاده از نیروهای طرحی در تامین اجتماعی، داوطلبانه است و درصورتی که نیروها تمایل نداشته باشند اجبار و تعهدی برای آن‌ها وجود ندارد،

مشکل عرضه و تقاضا در برخی رشته‌های لوکس

وی تاکید کرد: رایزنی باید در سطح سازمان و مجلس پیگیری شود، ما در جلسات مختلف این موضوع را به نمایندگان منعکس می‌کنیم؛ در سطح کلان باوجود اینکه در سال‌های اخیر گام‌هایی برداشته شده و ظرفیت‌ها ارتقا پیدا کرده، در رشته‌های لوکس مشکل عرضه و تقاضا داریم و تعرفه‌گذاری‌ها به شکلی است که پزشکان به رشته‌های خاصی تمایل دارند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین اظهار کرد: علاوه بر جذب پزشکان، در حال حاضر در مواردی مشکلاتی وجود دارد که به تعامل با شهرداری‌ها و مسکن و شهرسازی نیاز دارد، به عنوان نمونه در شهر جدید مهرگان در اخذ زمین برای ساخت درمانگاه چالش داشتیم یا در ساخت درمانگاه تخصصی رازی با شهرداری نیاز به تعامل داریم.

مراکز درمانی تامین اجتماعی جوابگوی جمعیت استان نیست

به گفته دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین حدود 67 درصد جمعیت استان بیمه شده تامین اجتماعی هستند و 2 بیمارستان و 6 الی 7 مرکز درمانی جوابگوی این جمعیت نیست.

عیدعلی کریمی ادامه داد: همچنین مطابق با چارت سازمانی در بیمارستان و درمانگاه‌های تامین اجتماعی استان کمبود نیرو داریم، حتی اگر امروز هم کلنگ بیمارستان و درمانگاه جدید زده شود باز هم جوابگوی نیاز نیست؛ به ثمر نشستن پروژه‌ها هم حداقل به 4 تا 5 سال زمان نیاز دارد.

این فعال حوزه کارگری با اشاره به اینکه در حال حاضر اگر فردی بیمار شود باید تمام زندگی خود را برای درمان بفروشد، اظهار کرد: متاسفانه برخی پزشک‌ها بیماران را از تخت بیمارستان دولتی به مرکزهای شخصی می‌کشانند و کارگر یا بازنشسته بیمار به ناچار برای یک عمل جراحی کوچک باید تمام اندوخته خود را بدهد.

تجهیزات به دلیل نبود متخصص بی‌استفاده مانده است

وی با تاکید بر داشتن تجهیزات مناسب در مراکز تامین اجتماعی تصریح کرد: در مراکز و بیمارستان‌های ما بهترین تجهیزات وجود دارد که برخی از آن‌ها حتی از بخش خصوصی هم بهتر هستند اما متاسفانه برای استفاده از آن‌ها متخصص نداریم؛ به‌عنوان نمونه رادیولوژیستی نیست که بتواند عکس‌ها را تحلیل کند.

وی عنوان کرد: علاوه بر مراکز خصوصی مراکز دولتی دانشگاهی هم با بیمه‌شدگان همراهی لازم را ندارند؛ ضمن اینکه ارجاع به بخش خصوصی همچنان در این بخش هم پابرجا است.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت: شهر جدید مهرگان با این تعداد از جمعیت به درمانگاه نیاز دارد، نصرت‌آباد، اقبالیه، بیدستان، محمودآباد و آبیک هم به همین شکل هستند؛ ضمن اینکه با توجه به گسترش شهرک‌های صنعتی شهرستان البرز هم به بیمارستان نیاز دارد.

وی تصریح کرد: در پذیرش بیمه تکمیلی هم در مرکزهای خصوصی با مشکل مواجه هستیم؛ چند بار هزینه بیمه می‌دهیم اما هنگامی که نیاز باشد نمی‌توانیم به‌موقع استفاده کنیم.

گزارش: طاهره سادات موسوی

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز