خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

وقوع 15 هزار سقط جنین در استان مرکزی طی سال 1401

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۷۵۷

۹۵ درصد از سقط‌های جنین در کشور جنایی بوده و بدون مجوز پزشکی قانونی انجام شده است

سقط جنین به انواع سقط‌های خودبه‌خودی و نامشروع، سقط‌های جنایی و ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی و همچنین سقط‌های درمانی با مجوز پزشکی قانونی تقسیم می‌شود. در تعاریف موجود، سقط جنین عبارت از خاتمه دادن به بارداری از طریق برداشتن جنین از رحم یک زن، به وسیله جراحی و یا مصرف دارو است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آمار سقط جنین در ایران رو به افزایش است به طوری که طبق آمار ارائه شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درصد بالایی از سقط‌های جنین مربوط به سقط‌های جنایی و ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی است.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی گفت: بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در سال 1401 تعداد 800 هزار سقط جنین در سطح کشور انجام شده است. از این میزان تنها 3 درصد از تعداد سقط‌های جنین انجام شده در کشور به صورت درمانی و با مجوز پزشکی قانونی بوده است. 2 درصد از سقط‌های جنین اتفاق افتاده به صورت خود به خودی و نامشروع بوده و 95 درصد از سقط‌های جنین رخ داده نیز به صورت جنایی بوده که این سقط‌ها ارادی و بدون مجوز پزشکی قانونی انجام شده است.

سعید محمددوست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، به آمارهای منتشر شده در خصوص میزان سقط جنین در استان مرکزی اشاره کرده و افزود: بر اساس اطلاعات و آمار موجود که از سوی مراکز فوق منتشر شده است، در سال 1401 در سطح استان مرکزی تعداد 15 هزار سقط جنین اتفاق افتاده است که رقم قابل توجهی است و مسئولین امر در نهادهای ذی‌ربط باید نسبت به این موضوع اقدامات اساسی و عاجلی را انجام دهند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی در سال 1401 تعداد موالید زنده در استان مرکزی که منجر به تولید کد ملی شده است حدود 14 هزار و 250 نوزاد بوده است.

وی ادامه داد: طبق آمارهای موجودی که مراجع ذیربط در اختیار مسئولین کشوری و استانی قرار می‌دهند، متأسفانه در استان مرکزی نرخ رشد جمعیت پایین‌تر از میزان متوسط کشوری است. این استان همانند بقیه استان‌ها و حتی بیشتر دچار این معضل اجتماعی است. مرکزی به عنوان سومین استان پیر کشور لقب گرفته و همچنین میزان بالای سقط جنین در استان، شرایط را بغرنج کرده است. این شرایط وضعیت این استان را به گونه‌ای رقم زده که اگر مسئولین ذیربط اقدامی را در این زمینه انجام ندهند، مشکلات عنوان شده باعث صدمات جبران‌ناپذیری خواهد شد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی اظهار داشت: استانداری، اداره‌کل دادگستری، سپاه، پزشکی قانونی، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان نظام پزشکی، کمیته امداد، بهزیستی، نیروی انتظامی، هلال احمر، صدا و سیما، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، خیرین حوزه سلامت، حوزه علمیه، خادم‌یاران رضوی و ... می‌توانند در انجام طرح نفس که در راستای جلوگیری از سقط جنین گام برمی‌دارد یاری‌رسان باشند. در این رابطه برای هر دستگاه اجرایی، با توجه به ظرفیت‌های هر یک از این دستگاه‌ها شرح وظایفی برای آنها تعریف شده است.

محمددوست تصریح کرد: در طرح نفس بنابر رسالت‌ها و وظایف ذاتی هر دستگاه مأموریت‌هایی پیش‌بینی شده است که می‌بایست توسط دستگاه‌های اجرایی متولی به انجام برسد. با توجه به اینکه این طرح، یک طرح کشوری بوده و می‌بایست تمامی دستگاه‌های متولی، ایفای نقش کنند، بنابراین برای برخی از ادارات و نهادهای متولی از طرف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ملی و کشوری ابلاغیه‌های لازم صادر شده است. در این راستا پزشکان متخصص زنان، پزشکان عمومی و ماماها آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند و می‌بایست ضمن آموزش به مراجعین، در صورتی که مراجعین ایشان قصد انجام سقط را دارند ایشان را به مرکز نفس ارجاع دهند.

وی بیان داشت: با توجه به مسائل موجود در طرح نفس، گمانه‌زنی‌های بسیاری از سوی مسئولین و متولیان جمعیت وجود دارد. گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که مراجعین به احتمال زیاد، به دلیل مشکلات اقتصادی و معیشتی موجود اقدام به سقط جنین می‌کنند. بر این اساس دستگاه‌های اجرایی متولی می‌بایست پس از معرفی مراجعین توسط مرکز نفس، این افراد را تحت پوشش بسته‌های حمایتی قرار دهند. همچنین در این راستا خیرین حوزه سلامت نیز نقش بسزایی در جهت حمایت از مراجعین دارند تا بتوان با اقدامات انجام شده تا حد امکان از سقط جنین جلوگیری کرد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی استان مرکزی به تخلفاتی که در حوزه سقط جنین در جامعه انجام می‌شود اشاره داشته و تأکید کرد: در صورت بروز هرگونه تخلف، افرادی که در زمینه سقط‌های غیرقانونی به مراجعین خدماتی را ارائه می‌دهند، از قبیل عطاری‌ها، ماماهای زیرزمینی، پزشکان زنان و ... با آنها برخوردهای قانونی صورت خواهد گرفت. در این شرایط دستگاه‌هایی مانند دادگستری، نیروی انتظامی، دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و پزشکی قانونی وارد عمل شده و پس از بررسی موضوع، مجازات‌های مؤثری را در جهت عدم انجام اعمال غیرقانونی، به انجام می‌رسانند.

محمددوست ابراز داشت: با توجه به برنامه‌های پیش‌بینی شده در طرح نفس و با توجه به تجربیات انجام شده این طرح در استان‌های دیگر، باید در نظر داشت که گفتمان‌های سازنده و انجام شده طرح نفس، باعث روشنگری و در نهایت اثردهی این طرح در استان‌ها بوده است. در صورت عدم موفقیت در گفتمان که عمدتاً توجیه و کمک پزشکان متخصص و ماماهای خصوصی را می‌طلبد، باید با کمک و بهره‌گیری از قوه قضاییه، پزشکی قانونی، نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی و استفاده از قوانین موجود، تنبیهات مناسبی برای افراد مختلف در نظر گرفت تا پس از اطلاع‌رسانی مناسب از افراد متخلف، جامعه همکار هدف نسبت به همراهی در طرح نفس اهتمام ورزند.

سقط‌های قانونی تنها با مجوز مراجع قانونی امکان‌پذیر است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان مرکزی با تأکید بر اینکه سقط‌های قانونی تنها با مجوز مراجع قانونی امکان‌پذیر است، گفت: تعدادی از سقط‌های جنین که انجام می‌شود به این دلیل است که امکان دارد بارداری برای مادر خطرآفرین باشد. بیماری‌هایی از جمله نارسایی‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی که نیاز به پیوند دارند، بیماری‌هایی که نیاز به پروسه‌های شیمی‌درمانی دارند و ... از آن دسته از بیماری‌هایی هستند که فرایند بارداری را برای مادر با مخاطره همراه می‌کند. بنابراین اگر در چنین شرایطی بارداری برای مادر خطر جانی داشته باشد، فرایند سقط انجام می‌شود که این نوع سقط‌ها، در زمره سقط‌های قانونی محسوب می‌شوند.

علی علیمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: از سویی دیگر ممکن است که جنین مبتلا به برخی از اختلالاتی باشد که امکان زندگی عادی، سالم و طبیعی را پس از تولد از بچه سلب می‌کند. تولد چنین جنینی سبب خواهد شد تا مشکلات بسیاری برای پدر و مادر به وجود بیاید و بنابراین قانون اجازه می‌دهد تا بارداری خاتمه پیدا کند. پروسه آن اینگونه است که از طریق پزشک معالج، درمانگاه و یا بیمارستان به مادر باردار و پدر جنین معرفی‌نامه داده می‌شود تا با مراجعه به پزشکی قانونی و تشکیل پرونده، تأییدیه‌های لازم صادر شود که در نهایت برای انجام فرایند سقط جنین به یکی از بیمارستان‌ها معرفی خواهند شد. این نوع از سقط‌ها نیز سقط‌های قانونی هستند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از سقط‌هایی که اتفاق می‌افتد، سقط‌های غیرقانونی و یا زیرزمینی هستند. روابط نامشروع، مشکلات اقتصادی و معیشتی برخی خانواده‌ها و یا نوع جنسیت جنین، باعث خواهند شد تا بسیاری از سقط‌های غیرقانونی انجام شود. بیشترین مخاطراتی که در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی وجود دارد به سبب این است که این نوع سقط‌ها به صورت استاندارد انجام نمی‌شود و باعث بروز مشکلات بسیاری خواهد شد. وجود شرایط غیرطبیعی و غیراستاندارد در فرایند سقط‌های غیرقانونی باعث خواهد شد تا بیمار با عوارض ناشی از این سقط روبرو شود و در نتیجه به بیمارستان‌ها و یا مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کند.

انتهای پیام/
شایسته سلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز