خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان پرستاری:

تغییری در میزان دستمزد پرستاران اتفاق نیفتاده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۰۹۱

«حقوق و مزایای دولتی پرستاران افزایش پیدا نکرده است و این افزایش تنها شامل کارانه ها می شود که براساس نظام مبتنی بر عملکرد باید افزایش یابد.»

خبر افزایش حقوق پرستاران در حالی به طور گسترده منتشر شده است که رییس سازمان نظام پرستاری می‌گوید این مصوبه علاوه بر آنکه شامل پرستاران بخش خصوصی نمی‌شود؛ در مورد پرستاران بخش دولتی نیز تنها در بخش کارانه آنان اعمال خواهد شد.

«محمد میرزابیگی» در این باره به ایلنا گفت: حقوق و مزایای دولتی پرستاران افزایش پیدا نکرده است و این افزایش تنها شامل کارانه ها می شود که براساس نظام مبتنی بر عملکرد باید افزایش یابد.

رییس سازمان نظام پرستاری، هرگونه تغییر در افزایش دستمزد و مزایای پرستاری را تکذیب کرد و گفت: نظام جدید پرداخت به کارکنان غیر پزشک بیمارستان‌ها به عنوان نظام مبتنی بر عملکرد شناخته می‌شود و در واقع اگر افزایش وجود داشته باشد بر اساس کارانه ها محاسبه می شود و امید ما این است که کارانه های پرستاری در بخش دولتی به ۳ برابر وضع فعلی برسد.

وی تاکید کرد: باید این مسئله در نظر گرفته شود که افزایش دستمزد پرستاران به عنوان افزایش دستمزد دولتی تلقی نشود، چون تغییری در دستمزد کارکنان دولت ایجاد نشده است.

میرزابیگی در توضیح جزییات این طرح گفت: پرستاران و پیراپزشکان براساس میزان و حجم خدمات، سختی کار و نوع بخشی که در آن فعالیت می‌کنند و کیفیت کارشان دریافتی بیشتری خواهند داشت و افزایش حقوق دریافتی پرستاران و پیراپزشکان با توجه به افزایش درآمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی که ناشی از بهبود کیفیت خدمات آنهاست صورت می‌گیرد.

پرستاران بخش خصوصی همچنان منتظر باشند

علی رغم اجرایی شدن این طرح در بخش دولتی همچنان پرستاران بخش خصوصی از مزایای نظام مبتنی بر عملکرد بی نصیب‌اند. این درحالی است که به گفته ی فعالین پرستاری، پرستاران بخش خصوصی پایین‌ترین دریافتی را در قانون کار دارند و حتی در طبقه‌بندی مشاغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شده‌ اند اما هنوز از مزایایی چون کاهش ساعت کاری و بازنشستگی پیش از موعد بهره‌مند نیستنند.

رییس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به این سوال که چرا افزایش کارانه ها در بخش خصوصی اتفاق نیفتاده است گفت: یکی از اولویت های اساسی سازمان نظام پرستاری مسائل صنفی پرستاران شاغل در بخش های خصوصی است که امید است با نهایی شدن کتاب تعرفه گذاری خدمات پرستاری به مرحله ی اجرا گذاشته شود.

وی افزود: بخش خصوصی فرمول خاص خود را در ارتباط با تعرفه گذاری نظام پرستاری دارد و باید به عنوان تابعی از نظام سلامت شامل مقررات و قوانین شود.

گفتنی است،پیش از این برخی از مسئولین وزارت بهداشت از اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت پایلوت در آذرماهخبرداده بودند. اجرایی شدن این طرح در بخش خصوصی می تواند امید پرستاران بخش خصوصی را برای ارتقاء دستمزد و کیفیت ارائه ی خدمات بیشتر کند.

رییس سازمان پرستاری ضمن تایید این خبر گفت: در ارتباط با بخش خصوصی مهمترین اتفاقی که در این چند روزه افتاد تصویب تعرفه های مربوط به بخش خصوصی بود که من از آن به عنوان انقلاب سوم پرستاری نام می برم و به نظر من مهمترین اتفاقی که می تواند پرستاران بخش خصوصی را از وضعیت فعلی رهایی بخشد، اجرای این نظام تعرفه گذاری است.
وی در ارتباط با زمان اجرای مصوبات کتاب ارزش گذاری نسبی گفت: هرزمان که این سند نهایی شود، بخش خصوصی می تواند از تعرفه های وضع شده استفاده کند.

میرزابیگی در پایان خاطر نشان کرد: بخش خصوصی باید به عنوان تابعی از قوانین و مقررات نظام سلامت قرار بگیرد تا مشکلات پرستاران خدوم این بخش، بیش از این به فراموشی سپرده نشود. نظام پرستاری به کمک وزارت تعاون و رفاه اجتماعی رایزنی هایی را با سران بخش خصوصی انجام داده است تا بتواند هرچه سریعتر مشکلات پرستاران در بحثافزایش دستمزد مرتفع کند. ما در این مسیر از اهرم قانونی که لازم باشد، استفاده می کنیم تا این رایزنی ها به نتیجه برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز