خبرگزاری کار ایران

یک مقام آگاه در واکنش به حادثه پالایشگاه فجر جم:

مدیران نفت و گاز «ایمنی» را سد راه تولید می‌بینند

asdasd
کد خبر : ۲۱۵۴۸۵

«این کار‌شناس حفاظت فنی و ایمنی همچنین اجرای سیاست‌های خصوصی سازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را در کاهش اجرای آیین نامه‌های مربوط به رعایت اصول ایمنی و حفاظت فنی موثر دانست.»

در پیکشته شدن یک کارگر در پالایشگاه فجر جمبه دلیل رعایت نشدن مسائل ایمنی، یک کار‌شناس حفاظت فنی و ایمنی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی از سلیقه‌ای بودن شیوه اجرای آیین نامه‌های مربوط به اصول ایمنی و بهداشت کار در عمده کارگاه‌های صنعت نفت ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، این منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود با اعلام این خبر گفت: بطور معمول آیین نامه‌هایی که در وزارت نفت برای رعایت اصول ایمنی و بهداشت تدوین می‌شوند از نظر محتوایی نسبت به آیین نامه‌هایی که در شورای عالی حفاظت فنی تدوین شده‌اند، به روز‌تر و جامع‌تر هستند اما مسئله از آنجایی آغاز می‌شود که اجرای این آیین نامه‌ها توسط بخش قابل توجهی از مدیران صنایع نفت، گاز و پتروشیمی جدی گرفته نمی‌شود.

به باور این مقام آگاه اجرای سلیقه‌ای آیین نامه‌های مربوط به حفاظت فنی و ایمنی کار به دلیل آن است که دانش بخش قابل توجهی از بدنه مدیران صنعت نفت «تجربه محور» است و این افراد چون به لحاظ علمی با مسائل حفاظت فنی و بهداشت آشنا نیستند در عمل خود را چندان ملزم به رعایت همه نکات ایمنی نمی‌دانند چرا که پیش از بروز فاجعه قادر به درک پیامدهای فقدان امکانات ایمنی نیستند.

او گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد بخشی از مدیران نفت و گاز کشور به آیین‌نامه‌های حفاظت فنی به چشم مانع و سد راه تولید نگاه می‌کنند.

این مقام مطلع در حفاظت و ایمنی صنایع نفت و گاز در عین حال تاکید کرد که نمی‌توان تاثیرات منفی ناشی از اعمال تحریم‌های اقتصادی را در کاهش رعایت فرهنگ ایمنی و بهداشت کار نادیده گرفت.

به باور این کار‌شناس حفاظت فنی و ایمنی همچنین اجرای سیاست‌های خصوصی سازی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را در کاهش اجرای آیین نامه‌های مربوط به رعایت اصول ایمنی و حفاظت فنی موثر دانست و افزود: به دلیل نحوه این واگذاری‌ها، معاونت ایمنی و بهداشت(H. S. E)وزارت نفت دولت قبل به اندازه گذشته بر نحوه اجرایی شدنآیین نامه‌های مرتبط با اصول ایمنی و بهداشت در صنایع نفت و گاز نظارت نداشت و در نتیجه احتمال وقوع حوادثی نظیر آنچه که در پتروشیمی فجر جم اتفاق افتاد بیشتر شده است.

این مقام مطلع در خاتمه افزود: در شرایط کنونی درگیر کردن مدیران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با مقوله حفاظت فنی در کاهش آمار حوادثکار ثبت شده در این صنایع بسیار موثر است چرا که تا مدیران صنعت با هزینه‌های ناشی از خسارت نیروی انسانی آشنا نشوند همچنان در مقابله با اجرای آیین نامه‌های اصول ایمنی و حفاظت فنی رویکردی تقابلگرانه خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز