خبرگزاری کار ایران

محمدرضا لریجانی در وبینار روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار:

شاهد ترک فعل وزارت کار و وزارت بهداشت در همه دولت‌ها درمورد بهداشت شغلی هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۳۲۳۷

کارگاه سخت و زیان آور گروه الف باید ظرف دوسال از زیان آوری خارج شود

دبیر کمیته حرفه‌ای بهداشت حرفه‌ای گفت: شاهد ترک فعل وزارت کار و وزارت بهداشت در همه دولت‌ها درمورد بهداشت شغلی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، وبینار کشوری روز جهانی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار به مناسبت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای (۲۸ آوریل) با مشارکت تشکل‌های کارگری، کارفرمایی، دولت و نمایندگان مجلس و کارشناسان ایمنی و بهداشت حرفه‌ای به همت انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای ایران برای بررسی رفع موانع و ارتقاء فرهنگ و رشد محیط کار ایمن و بهداشت و حرفه‌ای صبح امروز برگزار شد. 

محمدرضا لریجانی (دبیر کمیته بازرسان بهداشت حرفه‌ای انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای) در پایان این نشست اظهار کرد: ما با ترک فعل‌های بسیار در حوزه ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در وزارت کار و وزارت بهداشت داریم. عدم وجود آیین نامه‌های بهداشت حرفه‌ای و ایمنی در وزارت کار یک ترک فعل منجر به حادثه و آسیب است. 

وی افزود: کارگر وظایف و حقوق خود را در حوزه بهداشت حرفه‌ای و ایمنی خود را نمی‌داند و در این حوزه کارفرما نیز تفاوتی با او ندارد. بازرسان ما نیز آیین‌نامه‌ها را به خوبی نمی‌شناسند. برای مثال از زمان اجرایی شدن آیین نامه جدید مشاغل سخت و زیان‌آور مشکلات جدیدی به وجود دارد. سوال ما این است که چرا یک کارگر ۲۰ سال در معرض آسیب‌های شغلی و آلودگی و مشکلاتی باشد که قابل کنترل هستند و مهار آنان ممکن است؟ 

لریجانی تصریح کرد: باید کلیه وزرای بهداشت از سال ۱۳۷۰ به بعد در این حوزه مسئول هستند. ما دفاتر سلامت را در عمل داریم که قابلیت اجرایی نداشته و حضورشان غیرقانونی نیست. همچنین‌عدم اصلاح ماده ۹۷ قانون کار لازم است. یک بازرس کار دریافتی بسیار اندکی دارد و در این شرایط نمی‌توان توقعی از بازرسان داشت. 

دبیر کمیته بازرسان بهداشت حرفه‌ای انجمن متخصصین بهداشت حرفه‌ای افزود: باید قانون خارج کردن کارگاه از شرایط سخت و زیان‌آور پس از دو سال در همه کارگاه‌ها اجرا شود و روی زمین ماندن این قانون ترک فعل وزارت کار و وزارت بهداشت است. 

وی با اشاره به سایر تخلفات قانونی و ترک فعل‌ها اظهار کرد: باید در میدان بهداشت حرفه‌ای و ایمنی شغلی مطالبه‌گر و فریادگر باشیم تا تحول در این حوزه را شاهد باشیم. ما از همه متخصصین بهداشت حرفه‌ای در انجمن ما عضو شوند تا بتوانیم پیشرفت کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز