خبرگزاری کار ایران

اعتراض کارگران و احزاب اکوادور به سیاست‌های ضد کارگری دولت پس از حذف سوبسید بنزین

اعتراض کارگران و احزاب اکوادور به سیاست‌های ضد کارگری دولت پس از حذف سوبسید بنزین
کد خبر : ۱۵۰۵۱۴۳

هفته گذشته هزاران نفر در چندین شهر اکوادور راهپیمایی کردند تا از دولت دست راستی دانیل نوبوآ بخواهند ماده ۳۰۸ قانون بودجه این کشور را لغو کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از خبرگزاری اسپانیایی زبان پیپل دیسپچ، طی هفت گذشته هزاران نفر در شهرهای اکوادور شامل کارگران و فعالان احزاب مخالف در اعتراض به سیاست‌های ضد مردمی و ضد کارگری دولت دست راستی دانیل نوبوآ در افزایش قیمت سوخت و هزینه‌های زندگی به خیابان‌ها آمدند. 

هفته گذشته هزاران نفر در چندین شهر اکوادور راهپیمایی کردند تا از دولت دست راستی دانیل نوبوآ بخواهند که لغو فرمان ماده ۳۰۸ قانون بودجه این کشور را انجام دهد. 

طبق فرمان ماده ۳۰۸ قانون بودجه سال ۲۰۲۴ اکوادور به عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده سوخت آمریکای جنوبی، یارانه بنزین در این کشور به طور کامل حذف می‌شود. 

کارگران می‌گویند این اقدام دولت علاوه بر گرانی سوخت، روی قیمت همه کالاها تاثیر شدید داشته و حقوق فعلی کفاف زندگی و معاش کارگران و حقوق‌بگیران دیگر را نمی‌دهد. 

به گفته تظاهرکنندگان، این تصمیم تورم خطرناکی را ایجاد کرده که بحران اقتصادی و امنیتی را در ادامه برای کشور ایجاد می‌کند. 

این تظاهرات توسط چندین اتحادیه کارگری، انجمن معلمان و دانشجویان و احزاب سیاسی منتقد و گروه‌های مردم نهاد دیگر سازماندهی شده و تا روز شنبه این هفته ادامه داشته است. درگیری‌های کوچکی با پلیس در کیتو از شهرهای مرکزی صنعتی این کشور نیز رخ داده و دو نفر هم دستگیر شدند. 

ناتاشا روجاس از رهبران کارگری می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که دولت رئیس جمهور دانیل نوبوآ بخشی از گروه‌های بزرگ اقتصادی و تجاری اکوادور را دچار مشکل کرده زیرا به هزینه مردم به دنبال اجرای یک سیاست دست راستی افراطی و نئولیبرالی است. این دولتی است که اقدامات اقتصادی بی‌شماری را انجام داده است تا وضعیت کارگران را بحرانی‌تر کند؛ یک کابینه طرفدار امپریالیسم آمریکا که تمام نسخه‌های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را برای گسترش سرمایه‌داری به کار بسته و درباره نتایج آن به مردم دروغ می‌گوید. 

رئیس جمهور نوبوآ در جریان مبارزات انتخاباتی به اکوادوری‌ها گفت بود که قصد ندارد قیمت سوخت را افزایش دهد و سپس با گذشت کمتر از یکسال قیمت بنزین را افزایش داد.

وی همچنین در طول مبارزات انتخاباتی گفت بود قصد ندارد مالیات بیشتری از طبقات فرودست بگیرد، اما مالیات بر ارزش افزوده را از ۱۲ به ۱۵ درصد افزایش داد و قیمت تمامی کالاها بالاتر رفت.

 علاوه بر این، او در جریان مبارزات انتخاباتی گفت که قرار است بدهی مؤسسه تأمین اجتماعی اکوادور را بپردازد و در بودجه اقتصادی سال ۲۰۲۴ به احیای صندوق سلامت ملی اکوادور برسد، اما برای خدمات بازنشستگی کاری نکرده و صندوق‌ها را به خطر انداخته است. او همچنین صندوق قوی کارگران روستایی و دهقانان اوکوادور را نیز تعطیل کرده است.

احزاب مخالف علت اقدامات رئیس جمهور دست راستی کنونی اکوادور را منافع مشترک با واردکنندگان سوخت و همچنین تاجرانی است که از افزایش مالیات بر ارزش افزوده سود می‌برند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز