خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا خبر داد؛

ذخایر قطعی سنگ آهن کشور حدود ۲.۸ دهم میلیارد تن است

ذخایر قطعی سنگ آهن کشور حدود ۲.۸ دهم میلیارد تن است
کد خبر : ۱۵۰۳۵۶۴

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: در حال حاضر حدود ۲.۸ دهم میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن ایران با عیار ۴۸ درصد در کشور موجود است.

سعید عسکر زاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه ذخایر سنگ آهن ایران، بر اساس عیار مشخصی تعیین می‌شوند، گفت: ذخایر سنگ آهن ایران بر مبنای ۴۷ درصد عیار سنجی می‌شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود ۲.۸ دهم میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن ایران با عیار ۴۸ درصد وجود دارد، اعداد ذخایر سنگ آهن برخلاف گفته رسانه‌ها ارتباط تنگاتنگی با عیار حد (عیاری که برای تمیز دادن کانسنگ و باطله است) دارد. به طور مثال؛ اگر همین عیار را به عدد ۴۰ درصد کاهش دهیم،  میزان ذخایر سنگ آهن به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران عنوان کرد: اگر بتوانیم بخشی از این موارد که پرعیار هستند و اکنون در طبقه‌بندی باطله محسوب می‌شوند را فرآوری کنیم، طبیعی است که وضعیت ذخیره سنگ آهن کشور به شدت تغییر خواهد کند.

وی تصریح کرد: منظور از ذخیره احتمالی این است که باید به لحاظ علمی، فرایندی طی شود تا قطعیت یک ذخیره مشخص شود؛ به لحاظ اینکه این ذخایر وجود دارند تعیین کننده عیار حد مسائل فنی نیست؛ چرا که تاثیر خود را در قیمت تمام شده می‌گذارد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: اگر در یک معدن شرایطی را فراهم کنیم که قیمت تمام شده برای عیارهای پایین منجر به سودآوری و قرار گرفتن در محدوده اقتصادی را به دنبال داشته باشد، این ذخایر نیز جزء ذخایر معدن محسوب می‎‌شود.

وی اضافه کرد: اگر در قیمت سنگ آهن اصلاحاتی صورت گیرد یا حداقل به قیمت سنگ آهن در جهان نزدیک شود، شرایط معادن کشور نیز بهتر خواهد شد.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از معادن کشور که دارای پروانه بهره‌برداری هستند، صرفه اقتصادی نداشته و تعطیل هستند. در واقع به لحاظ تعدادی محدود تقریبا ۵ برابر معادنی که هم اکنون فعال هستند، قابلیت فعال شدن دارند.

وی ادامه داد: اگرچه بیشتر معادن ما بزرگ مقیاس هستند اما اگر همین معادن به شکل علمی مورد اکتشاف قرار گیرند و ذخیره آنها مشخص شود، امکان و قابلیت این را دارند که حداقل به معادن متعدد مقیاس تبدیل شوند.

عسکر زاده بیان کرد: از طرفی، همین معادن کوچک مقیاس به لحاظ تعدادی قابلیت این موضوع را دارند که رسیدن به یک عدد جدی‌تر با توجه به وضعیت قیمت سنگ آهن برای آنها ممکن است.

دبیر انجمن سنگ آهن ایران در پایان بیان کرد: در حال حاضر قیمت نسبتا پائینی نسبت به محصولات پائین دست زنجیره آهن و فولاد برای سنگ آهن در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز