خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان در پنل تخصصی سیاستگذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران بیان کرد؛

چالش اصلی صنعت فولاد، عقب‌افتادگی در حوزه اکتشاف ‌و بهره‌برداری است

چالش اصلی صنعت فولاد، عقب‌افتادگی در حوزه اکتشاف ‌و بهره‌برداری است
کد خبر : ۱۵۲۳۲۵۰

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: عقب‌افتادگی در حوزه اکتشاف ‌و بهره‌برداری یکی از اساسی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است و ضریب بهره‌برداری صنعت فولاد به زیر ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در پنل تخصصی سیاست‌گذاری و نظام حمکرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران با بیان اینکه امروزه فولاد یک نقطه قوت در اقتصاد و صنعت کشور محسوب می‌شود، گفت: قطعا اگر در این شرایط سخت تحریمی صنایع فولادی در کشور حضور نداشتند صنعت کشور نابود شده بود.

وی با یادآوری اهمیت صنعت فولاد در اقتصاد کشور افزود: در صنعت فولاد علاوه بر فرصت‌های ارزشمند باید به چالش‌های جدیدی که به وجود آمده نیز توجه کنیم، ما یک مشکل را حل کرده‌ایم، اما ظرفیت‌های جدیدی ایجاد کرده‌ایم که نمی‌توانیم به درستی از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

سرعت‌ عمل دولت در  تعرفه‌گذاری نظام واردات و صادرات کند است

مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مادر در میان صنایع دنیا، همواره با مشکلات و چالش‌های متعددی مواجه بوده است، تصریح کرد:هر بحرانی که در صنعت فولاد در دنیا ایجاد شود، بلافاصله آنها به صورت هوشمندانه به موضوع ورود می‌کنند و چالش‌های آن را برطرف می‌کنند اما متاسفانه این هوشمندی و سرعت عمل در کشور ما وجود ندارد و این موضوع به ضرر صنایع فولادی شده است. تمامی کشورهای توسعه‌یافته علی‌رغم تغییراتی که در ساختار صنعت ایجاد کرده‌اند، همواره از صنایع خود حمایت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: در چند سال اخیر، صنعت فولاد نسبت به سایر صنایع رشد ۲.۵ برابری داشته‌ است. چهار و نیم درصد سهم مستقیم صنایع فولادی سهم GDP است و نقش غیرمستقیم آنها در سایر صنایع قابل‌توجه است.

چالش اصلی صنعت فولاد، عقب‌افتادگی در حوزه اکتشاف ‌و بهره‌برداری است

وی با اشاره به اشتغالزائی یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در صنعت فولاد  گفت: علاوه بر اینکه صنعت فولاد به عنوان صنعت زیربنایی برای صنایع مختلف استفاده می‌شود اما عدم توازن در صنعت فولاد در بخش انرژی اعم از آب، برق و گاز چالش صنعت را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: عقب‌افتادگی در حوزه اکتشاف ‌و بهره‌برداری یکی از اساسی‌ترین چالش‌های صنعت فولاد است که باید برای رفع آن چاره اندیشی شود، با تخمینی که در ذخایر شناسایی شده و مورد اکتشاف قرار گرفته‌ می توان داشت، حداقل این منابع تا ۱۳ سال آینده نیاز صنایع فولاد را تامین می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که نیازمند اکتشافات جدیدی هستیم و اگر برای این موضوع چاره‌ای اندیشیده نشود به واردکننده مواد اولیه تبدیل می‌شویم.

ضریب بهره‌برداری صنعت فولاد زیر ۷۰ درصد است

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان تصریح کرد: ضریب بهره‌برداری صنعت فولاد زیر ۷۰ درصد است و  متاسفانه هزینه زیاد حمل و نقل فولاد کمرشکن شده است، به عنوان نمونه چین با ۵ دلار مواد اولیه اش را از برزیل وارد می‌کند اما ما برای حمل و نقل مواداولیه که در داخل کشور وجود دارد، باید ۱۰ تا ۲۰ دلار هزینه کنیم.

وی ادامه داد: وزنه هزینه‌های حمل و نقل بر پای زنجیره فولاد عملا قدرت رقابت‌پذیری آنها را در سطح جهانی کاهش می‌دهد. کاهش رقابت‌پذیری و ورشکستی صنایع فولادی کوچک دور از انتظار نیست که راهکار آن هم کنسرسیوم و ادغام شرکت‌ها است.

طیب‌نیا در ادامه به برخی راهکارهای پیشنهادی برای توسعه پایدار و متوازن در صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: از جمله این راهکارها مشارکت شرکت‌های بزرگ معدنی و فولادی در توسعه ظرفیت‌های جدید است.

وی با اشاره به اینکه وجود شرکت‌های کوچک و متوسط یکی از چالش‌های اساسی در صنعت فولاد است گفت: ادغام این شرکت‌ها و تشکیل شرکت‌های بزرگ ساختار، با توجیه کارشناسی یکی از راهکارهای این مشکل است؛ ادغام شرکت‌های کوچک و متوسط و تشکیل شرکت‌های معدنی و فولادی با مقیاس اقتصادی مناسب برای افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه ها، کاهش رقابت های مخرب به‌ویژه در تامین و فروش می‌تواند بسیار موثر باشد.

طیب نیا اضافه کرد: به اشتراک گذاری اثربخش منابع از جمله منابع فیزیکی، برند، دانش و تجربه سازمانی و... از جمله مزایای ادغام شرکت‌های کوچک و متوسط و ایجاد شرکت‌های بزرگ مقیاس خواهد بود.

وی همچنین گفت: این ادغام‌ها حتی می‌تواند در سطح استان‌های مختلف کشور اتفاق بیفتد؛ مثلا در استان خوزستان شرکت‌های فعال در زمینه صنعت فولاد با هم ادغام شده و شرکت‌های بزرگ تری ایجاد کنند یا در استان خراسان و دیگر استان ها.

طیب نیا در ادامه گفت: ایجاد شرکت‌های سرمایه‌پذیر و پروژه محور نیز می‌تواند یکی از راهکارها و ضروریات  صنایع فولادی کشور مطرح باشد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان در ادامه با بیان اینکه لازم است اتفاقاتی در حوزه قانون‌گذاری و تصمیم گیری برای صنعت فولاد حادث شود، گفت: نیاز به پیش بینی پذیری قوانین داریم تا صنعتگران بدانند که چگونه باید برنامه‌ریزی کنند و لازم است که از قانونگذاری و اتخاذ سیاست های نامتناسب با رشد صنعت پرهیز شود، به عنوان نمونه سیاست‌های ارزی و امثال آن نباید به‌گونه‌ای باشد که تعادل زنجیره تولید را بر هم بزند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز