خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن:

صدور مجوزهای غیرکارشناسی را متوقف کنید/سرانه مصرف تخم‌مرغ ۱۴ کیلوگرم است

صدور مجوزهای غیرکارشناسی را متوقف کنید/سرانه مصرف تخم‌مرغ ۱۴ کیلوگرم است
کد خبر : ۱۵۰۸۳۱۹

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن با اشاره به تولید تخم مرغ بیش از نیاز کشور، گفت: صادرات تخم مرغ صرفا برای پایداری تولید و بخش مازاد تخم مرغ تولیدی است و فقط زیان‌های تولیدکنندگان را کاهش می‌دهد.

محمد مرادی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن در حاشیه بیست‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: برخی مشکلات برای تولیدکنندگان وجود دارد که امیدواریم دولت جدید به رفع این موارد کمک کند.

نرخ تخم‌مرغ مربوط به دو سال قبل است

مرادی افزود: از جمله چالش های ما این است که نرخ تعیین شده برای تخم‌مرغ مربوط به دو سال قبل است که این مسئله اجحاف در حق تولیدکنندگان محسوب می‌شود؛ آن هم در مورد بخشی که در طول سال‌های گذشته کمترین نوسان تولید و تامین مواد غذایی مورد نیاز جامعه را داشته است.

ضرورت رسیدگی به صدور مجوزهای غیرکارشناسی!

این فعال در بخش تولید تخم مرغ ادامه داد: یکی از  مواردی که در حال حاضر ما را نگران می‌کند، بحث صدور مجوزهای کارشناسی نشده برای ایجاد واحدهای جدید تولید تخم‌مرغ است.

مرادی افزود: با این بهانه که محدودیت و موانعی برای توسعه کسب‌وکارها وجود ندارد، نمی‌شود صنعتی که بیش از شصت سال از عمر آن می‌گذرد و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آن صورت گرفته است، بخواهیم بیشتر از ظرفیت کشور در آن سرمایه‌گذاری کنیم و واحدهای ایجاد شده را در خطر ورشکستگی قرار دهیم و عده دیگری را نیز وارد این کار کرده و کسب‌وکار همه را مختل کنیم؛ لذا باید بحث صدور مجوزها و ایجاد واحدهای جدید به‌صورت مطالعه‌ شده انجام گیرد.

صادرات تنها زیان تولیدکنندگان را کاهش می دهد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن در پاسخ به این پرسش که در تولید تخم‌مرغ نهاده یارانه‌دار استفاده می‌شود، صادارت آن به چه شکل است پاسخ داد: در مورد تخم‌مرغ این مسئله که تولیدکنندگان نهاده یارانه‌دار را می‌گیرند و نباید صادراتی داشته باشند چرا که این رویه با کالاهای دیگر مقداری متفاوت است و باید به گونه دیگری آن را در نظر گرفت.

مرادی ادامه داد: در بسیاری از کشورها به تولیدکنندگان کالاهای کشاورزی چنین یارانه‌هایی پرداخت می‌شود اما شکل پرداخت آن متفاوت است؛ به عنوان نمونه ممکن است یارانه مستقیم به مصرف کننده یا در قالب یارانه حمل‌ونقل به تولیدکنندگان پرداخت شود؛ هر کشوری یک سیاستی را اعمال می‌کند و مدل یارانه‌ها متفاوت است.

تولیدات خطی و مصرف سینوسی است

وی افزود: در هیچ جای دنیا تخم‌مرغ به‌دلیل ماهیت این کالا که فسادپذیر است، به‌عنوان یک کالای صادراتی و وارداتی در نظر گرفته نمی‌شود، ما نیز فقط می‌توانیم آن را  به کشورهای هم‌جوار صادر کنیم و این صادرات صرفا زیان تولیدکنندگان را کمتر می‌کند.

مرادی ادامه داد: ما یک کالایی تولید می‌کنیم که تولید آن خطی است، اما مصرف سینوسی دارد؛ شش ماه از سال معمولا مصرف تخم‌مرغ کاهش و قیمت آن پائین می‌آید، اگر اجازه صادارت نداشته باشیم، مازاد بر نیاز آن در بازار اتفاق می‌افتد و طبق قانون، دولت باید مازاد آن را از بازار جمع‌آوری کند که هزینه‌هایی در بر خواهد داشت؛ لذا این‌گونه نیست که صادرات یک امتیاز برای تولیدکنندگان باشد، بلکه در راستای پایداری تولید است و به دولت کمک می‌کند تا زیان تولیدکنندگان را کاهش دهد.

۱/۶ میلیون تن تولید تخم‌مرغ

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران مرغ تخمگذار میهن در مورد این اتحادیه نیز عنوان کرد: اتحادیه‌ای که به عنوان نخستین اتحادیه ملی در کشور مسئولیت صفر تا صد تولید، صادرات و واردات این بخش را بر عهده دارد و چند سالی است که این روند را ادامه می‌دهیم.

مرادی گفت: ظرفیت‌های موجود توان تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تن تخم‌مرغ را دارد اما میزان تولید محقق شده در سال گذشته بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده و امسال نیز پیش‌بینی ما این است که به حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن برسد که نسبت به سه سال قبل که حدود ۹۵۰ هزار تن تولید داشتیم، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد؛ افزایش سرانه مصرف و توسعه بازارهای صادراتی از جمله عواملی بوده که باعث رشد تولید شده‌اند.

سرانه مصرف داخلی تخم‌مرغ ۱۴ کیلوگرم است

وی با بیان اینکه سرانه مصرف داخلی تخم‌مرغ حدود ۱۴ کیلوگرم است، افزود: حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن از میزان تخم مرغ تولیدی در داخل کشور مصرف می‌شود و حدود ۲۰۰ هزار تن هم به کشورهای هم‌جوار صادر می‌گردد.

  مرادی تاکید کرد: تولید را به سمتی برده‌ایم که دغدغه‌ای برای تامین تخم‌مرغ مورد نیاز داخل کشور وجود نداشته باشد و امکان صادرات پیوسته آن هم فراهم شود.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز