معاون وزیر راه و شهرسازی در گفتوگو با ایلنا:
عبور اولین قطار ترانزیتی هند- افغانستان از ایران تا یک ماه آینده/ بار اهدایی اروپا را به هرات میرسانیم
معاون وزیر راه و شهرسازی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی – بندرعباس- هرات راه اندازی میشود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور میکند.
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره فعالیت خط ترانزیتی خواف- هرات و میزان عبور محمولههای افغانستان از خط ریلی ایران اظهار داشت: در حال حاضر، خط ترانزیتی خواف-هرات به سمت ترکیه فعال و قطارهای هرات یا روزنک به ترکیه فعال به طور مستمر زیر ترافیک بار ترانزیتی است و اولین قطار باری چین به روزنک هم فعال شد و پنجمین قطار چین هم به بندرعباس رسید تا بار را از مسیر ریلی به افغانستان برسد.
وی از تردد اولین قطار بار هند از مسیر ایران به افغانستان خبر داد و گفت: ظرف یک ماه آینده قطار ترکیبی بمبئی – بندرعباس- هرات راه اندازی میشود و اولین بار ریلی هند به افغانستان احتمالا ماه آینده از مسیر ایران عبور میکند. مذاکراتی که با هندیها داشتیم و و دو طرف هند و افغانستان از این مسیر استقبال کردند و پیگیریهای فعالسازی این کریدور انجام شده و همانطور که گفته شد، در یک ماه آینده اولین قطار ترانزیتی هند از مسیر ایران عبور میکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید توجه داشت، حجم باری که بین افغانستان و هند جابهجا میشود قابل توجه است اما از آنجایی که مسیر جادهای کوتاهتری فعال است، اغلب از این مسیر جادهای استفاده میشود. اما با توجه به مزایای خاص جابهجایی ریلی، راه آهن افغانستان علاقهمند فعالسازی این کریدور ریلی است. از این رو ما هم در ایران به راهاندازی این مسیر ریلی و توسعه آن کمک میکنیم و رایزنیهایی مستمر با راه آهن افغانستان داشتیم که این مسیر ریلی افغانستان- هند را هر چه سریعتر راه اندازی کنیم.
ذاکری درباره ظرفیت خط ترانزیتی خواف- هرات اظهار داشت: حمل و نقل مانند آب جاری است و اگر مسیر خود را پیدا کند جابهجایی بار استمرار خواهد داشت کمااینکه وقتی اولین قطار افغاستان -ترکیه از مسیر ایران عبور کرد، انتظار عبور قطارهای بعدی به این سرعت را نداشتیم اما امروز قطارهای ترکیه و افغانستان پُر میآیند و پُر برمیگردند و هر هفته این قطار در خط ترانزیتی ریلی در حال عبور است.
وی تاکید کرد: در محور سنگان به شمتیغ به روزنک محدودیت ظرفیتی برای جابهجایی بار نداریم و اعداد و ارقام ظرفیت این مسیر بالاتر از باری است که الان جابه جا میشود. حجم باری که الان جذب این مسیر شده عددی در حدود 200 هزار است اما این به 2 میلیون تن میرسد.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به استقبال افغانها از مسیر ریلی ایران تاکید کرد: سه ماه گذشته با افغانها نشست مشترک داشتیم ودر این نشست اعلام کردند به شدت از این مسیر ریلی استقبال میکنند و بار اهدایی اروپایی به افغانستان هم از این مسیر عبور خواهد کرد.
وی افزود: افغانها به دنبال به توسعه روابط ریلی از طریق مرزهای زابل و میلک هستند اما هنوز مسیر ریلی در این مناطق فعال نیست و افغان ها علاقه مند هستند که با واگذاری معادن سنگی دارند که دارند، شرکتهای ایرانی در ساخت راه آهن در این مسیرها سرمایه گذاری کنند. در واقع به ازای ساخت راه آهن برای افغانستان، سرمایه گذاران میتوانند از معادن سنگ آهن این کشور استفاده کنند و از طریق سرمایه ساخت تهاتر میشود.
ذاکری همچنین درباره فعالیت کنسرسیوم ریلی به عنوان نماینده ایران در افغانستان گفت: هیچ ابهاماتی درباره کنسرسیوم ریلی وجود ندارد و این مجموعه با قوت ترانزیت ریلی بین افغانستاون – ایران و کشورهای ثالث را انجام میدهد وعلاوه بر این، توسعه محورهای ریلی در خاک افغانستان را انجام میدهند.